Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Spotlight C-Bear ceramisch bottom bracket

 07-07-2009   18:20

Wat begon met kleinschalige toepassing in het profpeloton is in de laatste jaren breed opgepakt door diverse onderdelenfabrikanten van gelagerde producten; ceramische lagers. Ceramische lagers zijn slijtvaster en hebben minder wrijving en daarmee zijn ze de laatste nieuwe troef in het optimaliseren van de fiets.

In veruit de meeste gevallen betreft dit hybride lagers, waarbij de kogels van ceramiek zijn en de binnen- en buitenschaal van staal zijn vervaardigd. Ceramische kogels worden veelal vervaardigd uit siliciumnitride dat vanuit poedervorm geperst en daarna geslepen wordt tot de harde, gladde, ronde kogels. Dit is een erg langdurig proces en direct de basis van de hoge prijs van ceramisch gelagerde producten. Ceramische kogels zijn ronder, vormvaster, gladder en harder waardoor ze veel lichter zouden lopen doordat ze minder frictie hebben en meer slijtvast zijn dan de stalen kogels. Logisch dat we deze geoptimaliseerde lagers dan ook eigenlijk alleen tegen komen in het hoogste segment onderdelen met een stevig prijskaartje.

Dat het ook anders kan, bewijst het Belgische merk C-Bear. Voor de meest gangbare crankstellen met 'buitenboord' lagers voor zowel de racefiets als de mountainbike hebben zij voor €98,00 lagersets beschikbaar. Tot voor kort was je ruim het dubbele kwijt voor een dergelijke set. De afgelopen winter reden we de nodige kilometers op een mountainbike en cyclocrosser uitgerust met een lagerset van C-Bear.

De C-Bear lagers zijn eveneens van het hybride type. De kogels in een industrielager worden bijeen gehouden door een kooi. Om het lichter lopen van de ceramische lagers verder te optimaliseren past C-Bear een kooi toe die gemaakt is uit grafiet, waardoor er in beperkte mate een zelfsmerende werking in het lager ontstaat. Door de hardheid, slijtvastheid en het niet-roesten van de kogels volstaat het om een dunner vet toe te passen en hoeven de rubber afdichtingen minder straks af te dichten, waardoor de totale wrijvingsweerstand in het lager laag gehouden kan worden.

Na de uitwisseling van de originele bottom bracket lagers door de versie van C-Bear was het verschil direct merkbaar. Een slinger aan het crankstel laat het draaien alsof je voor één kaartje voor de draaimolen maar liefst drie keer extra rond mag!

De bottom bracket lagers zijn leverbaar met zwart, rood of blank geanodiseerde aluminium cups. De schroefdraad aan deze cups is extra lang uitgevoerd voor meer stijfheid na montage. Zeker bij de smalle 68 millimeter bracket potten bij mountainbikes komt dit de totale stijfheid ten goede. Bij de montage viel echter wel op dat de binnendiameter van de meegeleverde kunststof vulringen wat overmaats zijn en nogal de neiging hebben om te ovaliseren zodra de cup deze tegen het frame aan wil drukken. Het is dus zaak deze handmatig te blijven centreren tijdens de montage. Functioneel heeft dit vooralsnog geen enkel probleem opgeleverd.

Gedurende een lange testperiode in de modder de voorbije winter en het stof van de jongste weken hebben de extra kunststof kappen aan de buitenzijde van de lagercups, de lagers goed beschermt tegen het meest grove vuil. De lagers lopen nog steeds spelingsvrij en mooi egaal en zijn zowaar nóg wat lichter gaan lopen dan al het geval was tijdens de eerste kilometers.

Het gewicht van de C-Bear lagers is vergelijkbaar met de standaard lagers die ze vervangen, dus voor een gewichtsoptimalisatie moet je verder zoeken. Zoek je echter een lichter lopende en toch nog duurzame lagerset voor je crankstel? C-Bear bewijst dat het in elk geval ook kan zonder dat je de volle hoofdprijs moet betalen!



Meer informatie: www.c-bear.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto: Coen de Jongh

Geplaatst door:  DeKerfs   3 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact