Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Spotlight Continental Race King 29x2.2"

 22-06-2009   17:01

De Race King is in de 26x2.2 inch Supersonic versie een veel gebruikt wapen bij wedstrijden. De Supersonic is zeer licht voor zijn enorme volume en heeft een buitengewoon soepel karkas. In combinatie met niet te veel druk levert dat een band op die op full suspension-achtige wijze hobbelig terrein glad strijkt, over mul zand heen drijft en verbazingwekkend veel grip heeft voor een semi-knob-profiel. Het enige minpunt is het gedrag bij natte omstandigheden, maar daar is deze band dan ook niet voor bedoeld.

Continental komt nu met een grotere variant: 29 inch, bij 2.2 inch breedte. De markt voor specifieke 29 inch producten groeit nog steeds, met name in de VS, maar ook in Europa. Ook het aanbod van banden neemt toe. Continental draagt haar steentje bij door naast de volle noppenband Mountain King een band aan te bieden in het semi-knob segment. De nadruk ligt daarbij op snelheid en een laag gewicht, enigszins ten koste van pure tractie. Heeft deze versie de eigenschappen van zijn kleinere broertje geërfd?



De Race King 29 inch rijdt dankzij de lage, dicht op elkaar staande noppen opvallend licht en stil op asfalt en harde bosgrond. In vergelijking met 26 inch wielen rijden 29 inch wielen al makkelijker door mul zand heen, maar die eigenschappen krijgen met Race Kings nog eens een extra boost. In bochten is de grip zeer acceptabel, maar het blijft een band met een laag profiel, dus opletten is vereist. In dat licht is het erg positief dat de band zeer voorspelbaar gaat glijden. Dit wordt anders zodra het pad nat en glad wordt, net zoals bij de 26 inch versie. Op het achterwiel is de band evenwel nog lang in de hand te houden. Wie wat meer zekerheid en/of veelzijdigheid zoekt, monteert voor beter een Mountain King.

Wat volume betreft heeft de band een valse start gemaakt, nadat een OEM aan Cannondale geleverde batch net zo breed bleek als de 26x2.0 inch versie. Veel bandenfabrikanten, Continental inbegrepen, noemen hun banden wat breder dan ze werkelijk zijn, maar in dit geval was het verschil zo groot dat Continental besloot om nieuwe mallen te laten maken. Deze tweede poging blijkt de tekortkomingen in breedte te hebben rechtgezet. De band meet op Notubes ZTR355 velgen na een dagje rekken op 3 bar daadwerkelijk 55 millimeter breed én hoog. Dat is gelijk aan de 26 inch versie op velgen van gelijke breedte.



Helaas is de 29 inch versie niet overgoten met de ‘Supersonic’-saus, dus we moeten het doen met een iets minder dun en dus iets minder soepel loopvlak en karkas. Daarbij is het gewicht hoger dan wat Continental zou kunnen bereiken. De geteste exemplaren wegen respectievelijk 647 gram en 659 gram, wat netjes dichtbij het door Continental geclaimde gewicht van 650 gram zit. Dat is voor een 29 inch band respectabel laag, maar hoger dan de directe concurrentie van Schwalbe (Racing Ralph) en Notubes (Raven). Daar staat wel wat meer weerstand tegen lekrijden tegenover. De band is door het iets dikkere rubber wat makkelijker met sealant tubeless te maken dan de poreuzere Supersonic versie, waar veel rijders moeite mee hebben. Hoewel Continental niet hun ‘top of the line’ technologie heeft gebruikt, is de band nog steeds zeer comfortabel en soepel te noemen. Hier maak je alleen gebruik van als je met weinig druk rijdt, wat dankzij het grote volume goed mogelijk is.

Kortom: de Race King is een snelle, comfortabele band voor de 29er rijder die er mee in zomerse omstandigheden wil rijden. Ondanks dat hadden we graag gezien dat Continental de naam ‘Race King’ werkelijk eer aan doet door een Supersonic versie aan te bieden. Daarmee zou Continental in de wedstrijd scene in de V.S. moeiteloos de concurrentie met Notubes aan kunnen en in Nederland het stapje verlagen om voor wedstrijden een 29er te kiezen.

Meer informatie: www.conti-online.com

Tekst: Jeroen Kooij
Foto's: Jeroen van den Brand

Geplaatst door:  DeKerfs   5 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact