Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Spotlight Joe's NoFlats

 22-08-2008   19:40

Tubelessconversiesystemen zijn er in verschillende uitvoeringen al enige tijd op de markt. Ze zijn vooral geliefd bij wedstrijdrijders die hiermee meer zekerheid willen verkrijgen in combinatie met een aantal andere voordelen, zoals de mogelijkheid met zeer lage bandenspanning te rijden zonder kans op doorstootlekken, de hiermee verbeterende tractie en de lagere rolweerstand. Een dergelijk systeem is gebaseerd op het toepassen van een standaard buitenband die middels vloeibare latex wordt afgedicht. Bijkomend voordeel van deze vloeibare latex is het vermogen kleine tot zelfs nog redelijk grote lekken die je oploopt tijdens het rijden, te dichten.

Joe's No-Flats biedt de mogelijkheid tubeless te rijden zonder afhankelijk te zijn van een speciale velg. Naast de vloeibare latex baseert dit systeem zijn werking op de toepassing van een speciale rubberen velglint om de buitenband luchtdicht te verbinden met de velg. Afhankelijk van het type (breedte) velg zijn er twee breedtes velglint verkrijgbaar. Met de meegeleverde rol tape dek je de spaakgaten in je velg af en zorg je er voor dat de randen van het rubberen velglint die je hier vervolgens overheen legt, de velgrand voldoende overlapt. In samenwerking met de vloeibare latex, ontstaat hiermee een luchtdichte passing tussen velgrand en buitenband. Bij een diepere velg kan in plaats van de meegeleverde tape ook een wat dikker rubber/kunststof velglint worden gebruikt, om de overlapping optimaal te krijgen.

Doordat de latex tussen het velglint en de band kruipt, blijven deze min of meer aan elkaar plakken. In feite ontstaat hiermee een 'tube'. Zeker bij het rijden met lage spanning geeft dit als voordeel dat de band, die onder invloed van zijdelinkse krachten van de velg af wilt rollen, nog steeds luchtdicht blijft en dus geen 'lucht hapt', zoals dat bij andere tubeless systemen en UST systemen wel het geval kan zijn.

Hoewel tubeless systemen veelvuldig door cross country wedstrijdrijders toegepast worden, zijn de voordelen niet alleen voor hen weggelegd. Wij namen de proef op te som en converteerde een full suspension met conventionele banden naar het tubeless systeem. Tijdens enkele enduroritten in de Alpen en talloze kilometers ook dichter bij huis, werkte het systeem feilloos. Monteren gaat vrij eenvoudig en (afhankelijk van de gebruikte buitenband) is het systeem zelfs zonder compressor direct goed lucht dicht te krijgen. Het systeem doet wat het beloofd; het dicht zelfs grote gaten. Onvrijwillig werd de proef op de som genomen toen een 5 millimeter dikke spijker een flink gat in mijn voorband veroorzaakte. Door het wiel los van de grond te houden en het gat naar beneden te laten wijzen, werd het toch vrij grote gat in een mum van tijd gedicht en kon de tocht eigenlijk onverstoord voort gezet worden.

Nadelen? Ja, die zijn er ook. Het ventiel heeft helaas de neiging dicht te gaan zitten door de grovere korrels die in de vloeibare latex zijn opgenomen. Bij het wegzetten van de fiets is het daarom raadzaam de ventielen dusdanig te positioneren ventielen dat ze altijd 'onder in het wiel' zitten en dus naar boven wijzen. Mocht onverhoopt het ventiel toch te dicht zijn gaan zitten, dan kun je teruggrijpen op het extra meegeleverde ventiel. Bij grote lekken kan het voor komen dat het wat langer duurt voor het gat gedicht is. De vloeibare latex spuit dan via het gat naar buiten, je fiets en jezelf daarbij onder sproeiend met het plakkerige goedje. Is de band eenmaal dicht, zul je toch lucht bij moeten pompen, aangezien grote gaten meer tijd kosten om te dichten. Tijd waarbij de druk in de band toch redelijk terug kan lopen.

De druk in de band neemt naar verloop van tijd weliswaar ook wat af, maar dit is vrij beperkt en ook hier sterk afhankelijk van de gekozen buitenband. In principe is de vulling middels de meegeleverde applicatiefles voldoende voor een jaar lang tubeless rijden, maar afhankelijk van de omstandigheden en de mate waarin de latex gebruikt wordt om lekken te dichten, is het raadzaam af en toe wat extra latex toe te voegen. Ondanks de dichtende werking van het latex, zit ook hier een grens aan en kan het altijd voor komen dat je een te groot gat in je buitenband rijdt. Je zult dus altijd genoodzaakt zijn om toch met een reserve binnenband op pad te moeten gaan.

Een wedstrijdrijder wil zijn klassering niet zien vervliegen door lek te rijden, maar de zelfdichtende werking, de mogelijkheid met zeer lage bandspanning te kunnen rijden bij een toename in tractie zijn voordelen die ook de niet-wedstrijdrijder aan moeten spreken. Zeg nu zelf, niemand wilt op zijn droomtrail opgehouden worden omdat hij zijn binnenband moet verwisselen?

Meer informatie: www.no-flats.com

Tekst en foto: Jeroen van den Brand

Geplaatst door:  DeKerfs   19 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact