Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Spotlight Leatt-Brace Moto-GPX

 15-07-2008   22:01

Heel af en toe wordt je hard op de feiten gedrukt hoe gevaarlijk fietsen kan zijn: zo bereikte ons onlangs het bericht dat een concullega journalist tijdens een perspresentatie van Mavic twee nekwervels gebroken had en met de trauma helikopter afgevoerd moest worden. Ook Tara Llanes die vorig jaar heel hard onderuit ging en sindsdien aan een lange revalidatie weg terug werkt, kan als voorbeeld hiervan genoemd worden. Hoe leuk en extreem je het ook op de fiets wil hebben, een gebroken nek of aanverwant letsel zul je jezelf nooit kunnen vergeven! De Zuid-Afrikaanse orthopedisch chirurg Chris Leatt heeft om dit soort letsel zoveel mogelijk te voorkomen sinds enige tijd de oplossing: de Leatt-Brace, 'The helmet for your neck' zoals ze de brace zelf beschrijven.

De Leatt-Brace zorgt er simpel gezegd voor dat je hoofd niet dusdanige bewegingen kan maken, dat je er nekletsel door oploopt. De Leatt beperkt de beweging van het hoofd in de volgende (medische) richtingen:

Hyperflexie: Extreme voorwaartse hoofdbeweging
Hyperextensie: Extreme achterwaartse hoofdbeweging
Laterale hyperflexie: Extreme zijwaartse hoofdbeweging
Axiale druk: Compressie van de wervelkolom als gevolg van kracht op de helm
Achterwaartse hypertranslatie: Achterwaartse beweging van het hoofd/helm ten opzichte van de nek.

Middels energie absorptie in het materiaal, al of niet destructief, wordt de nekbeweging door de brace afgeremd en tot een, zoals ze het zelf mooi noemen, gecontroleerde stop gebracht.



Protectie is echter voor velen een zit-in-de-weg item. Daarom nam Dirty Pages de proef op de som en trok een weekend naar Duitsland om daar diverse BikerCross en Freeride banen naar beneden te rijden en een oordeel te vellen over de Leatt-Brace.

Voordat je met de Brace kunt gaan rijden, moet je even wat tijd vrij maken voor de juiste afstelling, om een comfortabele maar zekere pasvorm te verkrijgen. Als dat eenmaal gedaan is, is het verder een peulenschil; de brace is middels snelsluitingen aan beide zijkanten eenvoudig op en af te zetten. Voor het draagcomfort kun je aan de onderzijde een elastische band bevestigen die de brace beter op zijn plaats houdt. Als je de brace 'op het droge' probeert, lijkt deze vrij veel bewegingsruimte te hebben en vraag je je af of dit niet zal gaan irriteren.



Fietsen dan maar! Het viel me op dat ik eigenlijk amper merkte dat ik de brace droeg, ook de bewegingsvrijheid werd nauwelijk belemmerd. De Leatt-Brace blijft perfect zitten zodra je in fietshouding zit. Om de bewegingsvrijheid af te kunnen stellen kun je de voorste en achterste 'vleugel' nog fine-tunen, zodat je helm pas met de brace in contact komt bij extrem grote bewegingen.
Hoewel je al fietsend dus bijna niet merkt dat je de Leatt-Brace draagt, geeft hij je wel degelijk de geruststellende gedachte dat mocht het goed misgaan, de klap voor je nek aanzienlijk gereduceerd wordt. Niet voor niets worden steeds meer motorcrossers, mountainbikers en BMX-er met deze brace gezien. De glasfiberen Leatt-Brace is daarbij al vanaf 399 euro verkrijgbaar, hoeveel kost jou nek...?

Hoewel ik de brace tijdens het testweekend niet nodig heb gehad en eerlijk gezegd ook nooit echt nodig hoop te hebben, is een ding zeker: deze Leatt-Brace is er een om te houden!

Meer info:
www.leatt-brace.nl

Tekst: Coen de Jongh
Foto's: Jeroen van den Brand

Geplaatst door:  Steelboy   92 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact