Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Spotlight Gravity Dropper

 27-04-2007   20:32

We schrijven begin maart als Coen (Steelboy) en ik (Jeroen) op een verdwaalde zaterdag afreizen naar het zuiden des lands om daar, net over de grens in België een toer te maken met Plons. Er wordt ons een 'cross country a la Plons'-rondje beloofd. Hmm, okee dan toch maar de full suspension mee. Er van uitgaande dat dat voldoende zou moeten zijn, nemen we de gok en laten de body protector dit maal toch maar thuis.

Rijden met Plons gaat altijd gepaard met verhalen. Soms veel, soms weinig en soms ook waar gebeurd. Bij aankomst op de afgesproken startplaats zijn zijn eerste woorden "Ik heb mij nu iets aangeschaft!". Verbaasd kijken we naar zijn zadelpen en we zien iets wat lijkt op een verend exemplaar. "Dit is dé uitvinding...!" vervolgd hij. Al na de eerste kilometers van de toer werd ons vrij snel duidelijk dat dit inderdaad wel bijzondere zadelpen was en vroegen we hem de pen eens nader toe te lichten.


Gravity Dropper - door Plons

Een paar jaar geleden zag ik dat de winnaar van de Downieville Classic (een marathon DH in de USA) een "rare" zadelpen had. Ik dacht bij mezelf "Waarom rijdt die gek nu met een verende zadelpen als hij 15 centimeter veerweg heeft?" Wat bleek: Hij was één van de eerste gebruikers van de Gravity Dropper zadelpennen: een systeem waarmee je vanaf je stuur je zadel kunt laten zakken en terug op de originele hoogte kunt laten komen. Ik dacht toen al: dat moet ik hebben!

Helaas pindakaas, na wat intens speurwerk bleek dat deze zadelpen maar 7.5 centimeter zakte en ik vond dat te weinig.... Een paar jaar later zie ik een test waarin een 10 centimeter Gravity Dropper werd getest en dacht ik weer: dat moet ik hebben! Maar het duurde nog een jaar voor dat ik er eentje bestelde, want ik was ervan overtuigd dat 10 centimeter nog te weinig was.

Plonsio Style
Rob Akkermans vertelde me dat hij er zonder problemen eentje kon krijgen, mits betaling.... want zo zijn ze in Holland, dus werd er snel eentje door mij besteld. Levering gebeurde uiterst snel, de montage nog sneller.

Een Gravity Dropper is voorzien van een duidelijke handleiding die het monteren zelfs voor deze Belg met dyslexie gemakkelijk maakt. En dan de handel maar snel even proberen: een druk op de schakelaar en... er gebeurt niks! 'Netjes!' dacht ik zo bij mijzelf. Het duurde even vooraleer ik het doorhad: je moet namelijk het zadel een beetje ontlasten, de schakelaar in duwen en hopsakee, daar ga je dan naar beneden. Een duidelijk klik geluid geeft aan dat hij vergrendeld is. Terug naar originele hoogte? Je duwt met je 'poep' op het zadel terwijl je de schakelaar induwt en hopsakee; de inwendige veer zorgt ervoor dat het zadel terug op normale hoogte staat. Piece of chocolade met nootjes cake.

Mooi, dat lijkt goed te werken. Echter wat mij wel direct uitermate ergerde was het feit dat de zadel een heel klein beetje speling had. Het zadel kan door de speling in de geleiding van de pen namelijk lichtjes verdraaien, ik hoopte dat het zou meevallen eenmaal ik aan het fietsen was.



Test ride
Zo fier als een gieter, ik het bos in, we zouden het snel weten! Helaas pindakaas was ik weeral vergeten dat je het zadel moet ontlasten om hem naar onder te krijgen, dus ik maar als een dwaas duwen op die schakelaar: dat zadel bleef gewoon stug staan! "Dat is minder..." dacht ik, maar ik was al uitermate blij dat ik TOTAAL geen last had van de speling van de zadel. Na een tijdje viel mijn Frank (Belgen lopen geestelijk nog steeds achter... ) en toen ik het door had dat ik mijn vette kont moest oplichten werkte de pen perfect.

Eerlijksheids halve moet ik er bij vertellen dat ik na één fietsbeurt de spanning van de magneet en de veer moest bij tunen, op zich super easy dankzij de handleiding. Sinds toen heb ik geen last meer gehad van een weigering.

Cool
Ik had het vrij snel door: de Gravity Dropper is na de uitvinding van SPD en (werkende) schijfremmen DE uitvinding van de laatste 10 jaar! Dit is iets wat ik al jaren zocht! Waarom? Wel, de zadelpen is DE oplossing voor mensen die graag technische tochten maken. Iedereen weet ondertussen wel hoe veel gemakkelijker een hindernis wordt als je de zadel lager kan zetten. Je zwaartepunt verlaagt, je hebt geen last van een zadel in je buik, je kan veel meer naar achter leunen.... allemaal super voordelen. Ideaal voor enduro-isten met andere woorden, maar ik persoonlijk vind dat iedereen er voordeel mee heeft. Zelfs mensen die gewoon xc toertochten rijden en xc wedstrijden!

Iedereen weet dat wij nogal Plonsiaanse toertochten maken. Voor de meeste mensen zijn onze xc-tochten extreme freeride gevallen, maar ook wij rijden regelmatig over "sissy-ass xc" paden. Door de snelheid van het systeem kun je dus heel snel je zadel lager en hoger zetten en dat heeft zo zijn voordelen vanaf het moment dat het pad omlaag gaat. Bochten gaan sneller, veel meer vertrouwen en eventuele verrassingen kunnen gemakkelijker worden opgevangen.

Een mooi voorbeeldje: onze klassieke "downhill" in onze achtertuin, die we ondertussen al 18 jaar rijden, was 6 seconden sneller met de zadelpen lager. We spreken hier over een downhill van 1 minuut die wij normaal gezien VOL pakken met de zadelpen op normale hoogte. Dan weet je eigenlijk al genoeg!

Zo maak je vrienden
Het mooiste van heel het verhaal is dat je op eender welke rit, dingen gaat doen die je ervoor niet deed zonder de zadelpen omlaag te zetten of erger nog, of door af te stappen. Je kunt hindernissen nemen waar je vrienden die achter je rijden zich de pleuris verschieten! Dropje meenemen waarvoor je vroeger eerste afstapte om de zadel lager te zetten: green light en vooral brown light voor degene die achter je aankomen. Een omgewaaide boom waar je vroeger niet durfde over uit bunnyhoppen omdat hij net iets te hoog was, hopsakee; no problem! Zelfs over de boom uitrijden gaat veel gemakkelijker. Een bergaf lopend singletrackje met scherpen bochten, stenen, wortels: voor jou veel minder een probleem (en vooral veel meer plezier!), die achter je aan rijdt denkt je te volgen maar is al snel aan het treehuggen.

Besluit
Allemaal zo een Gravity Dropper kopen! Het fietsplezier voor ELKE mountainbiker wordt veel groter, ook al weegt deze zadelpen met een totaal gewicht van circa 450 gram voor de complete set inclusief de hendel op het stuur en de kabel, een stuk meer dan een normale zadelpen. Veel mensen vinden de prijs van circa 250 euro aan de hoge kant, maar bezie het als volgt: een normale goede zadelpen kost je zowiezo 100 euro. Dus moet je 150 euro meer spenderen: neem het aan van een 'expert', na de aankoop van de zadelpen weet je het zeker: dat zijn de beste 150 euro die je ooit besteedde aan je bike!


Tekst & foto's: Plons
Met dank aan: Bike Boutique Rob Akkermans

Meer informatie: Gravity Dropper.com

Geplaatst door:  DeKerfs   41 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact