Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Surly Krampus, Fatbike op dieet?

 20-08-2012   12:29

Voor 2013 komt Surly met een nieuwe fiets, die gebouwd is rond een nieuwe band van 3 inch breed. Op zich is dat niet spectaculair, het feit dat de band een 28 inch (of 700c, of 622mm, of 29 inch..) karkas heeft maakt het wel heel interessant. Met deze breedte, en bij behorende hoogte, moest er een nieuw frame ontwikkeld worden om de band kwijt te kunnen. Het resultaat is de Krampus, een fatbike op Dieet, of 29-er on steroids, net hoe je het bekijkt. Surly zelf noemt het 29+, maar zoals met veel Surly namen is dat vooral om de boel een beetje wakker te schudden.



De Krampus heeft drie onderdelen die de fiets maken tot wat hij is, het frame, de velgen en de banden. Om de banden kwijt te kunnen is de liggende achtervork een kleine 2.5 cm langer gemaakt en zijn de liggende achtervorken verbonden met het bracket via een gebogen stalen strip. Dit zorgt ervoor dat ondanks de grote breedte toch conventionele cranks in het 73mm brede bracket huis geschroefd kunnen worden. De vork is wat hoger gemaakt, (gemeten) 485mm met schijnbaar de zelfde offset als de andere Surly vorken.
Brede banden vragen om brede velgen, de nieuwe 28 inch Rabbit hole velgen zijn 50mm breed, hebben aan de zijkanten kamers die de sterkte en stijfheid verhogen en zijn in het midden enkelwandig. Om het gewicht binnen de perken te houden zijn tussen de spaakgaten stukken alu weg gefreesd. Net als de echte fatbike velgen kan ook de Rabbit hole met offset ingespaakt worden, door de twee rijen spaak gaten.



De banden, de eyecatcher van deze fiets, zijn met hun 3 inch breedte indrukwekkend om te zien. Deze zijn gemeten 75mm breed! Een 2.4 inch brede Racing Ralph verbleekt erbij, lijkt op een oude smalle Tioga 1.9 band. Door het grote volume in combinatie met de brede velg kun je de band met zeer lage lucht druk rijden, zonder last te hebben van afrollen of doorstoten. Het profiel bestaat uit een mix van rechthoekige en vierkante noppen, die naast de hoofd rij noppen bovendien variëren in hoogte. Dit resulteert in een relatief licht lopende band onder droge, zanderige omstandigheden.



Waarom een dikke 3 inch band? Voegt het iets toe aan de fatbikes die Surly maakt? Is het zoveel anders dan de 29-er die ze ook in hun programma hebben? Na een aantal ritten bleek dat het zeker een leegte vult, waar we voorheen het bestaan niet van wisten. Banden met groot volume kunnen met lage druk gereden worden, 1 bar of lager is ook bij de Knard banden geen probleem. En met een lagere druk neemt de grip toe! Met deze banden, op de juiste spanning, heb je eindeloze grip, zowel in bochten als op een steile zanderige klim. Waar andere fietsen niet verder kunnen door een gebrek aan traktie gaat de Krampus door. Snelle bochten zijn een feest, vaak is de bestuurder de beperkende factor. Negenentwintig inch in het kwadraat dus.



Doorstoten doet de band minimaal, en door dat grote volume worden oneffen heden in de track, zoals keien, wortels etc. maximaal weg gefilterd, wat resulteert in een een erg floating ride.
In vergelijking met de echt brede Puglsy en Moonlander fatbike banden is het in echt mul zand wat minder fijn fietsen. Strand omstandigheden (en dan boven de vloedlijn) gaan wel, maar vereisen wel wat doorzettingsvermogen en stuurmanskunst.
Natuurlijk zitten er aan de die brede banden en velgen ook wat nadelen. De complete fiets is 15 kilo zwaar, niet echt een vlieggewicht dus. Ook de weg van en naar de trail is bij een lage druk net wat zwaarder dan bij een 2.4 band op 1.8 bar.



Snelle wedstrijdrijders zijn dan ook niet de doelgroep voor deze fiets. De fiets is gemaakt voor fun (natuurlijk zullen die wedstrijd rijders tijdens hun training ook hopen lol aan deze fiets kunnen beleven). Met de lange bovenbuis, korte stuurpen en het brede (78cm!!) Salsa Whammy stuur vraagt hij erom om actief bereden te worden. Springen, bunny hoppen, snelle afdalingen, technische klimmetjes, snelle singletrack, allemaal een feest met de Krampus.
De Krampus komt met horizontale dropouts en kan dus eenvoudig zowel singlespeed als geared gereden worden. De fiets zal compleet uitgeleverd worden met een 1x10 aandrijving. Mocht dat niet genoeg zijn dan kan gekozen worden voor een Surly Mr. Whirly Offset Double crank. Deze heeft de kettingbladen iets verder naar buiten staan waardoor er meer ruimte voor de ketting is om langs de band te lopen, in plaats van er tegen.
Voor Nederland zal een 1x10 aandrijving onder de meeste omstandigheden echter volstaan.



Een veel gestelde vraag is, kan ik de banden ook in mijn 29-er plaatsen? Veel vaste voorvorken (en dan vooral de Surly modellen en de carbon modellen van Syncros, DT, Carbotech etc.) kunnen prima overweg met de banden. Het frame is echter een ander verhaal. Het is bij vrijwel geen enkel frame mogelijk om de brede en hoge Knard band te monteren. Wil je dus met een complete set wielen rijden dan ben je aangewezen op het Surly frame.
Door de hoge voorvork zou je een verende voorvork kunnen monteren, zonder het stuurgedrag al te veel te beïnvloeden. Een vork vinden waar de banden in gaan passen zal lastiger worden.

Met de nieuwe mid size fat bike banden zet Surly weer een stap verder en creëert een platform dat de komende jaren door andere (vooral custom merken) betreden zal worden. De komende handmade bicycle shows verwacht ik veel fietsen met de Surly velgen en banden te zien, ook bouwers als Jeff Jones zie ik snel zijn frames zo aanpassen dat ook achter de Knards gemonteerd kunnen worden. Een leuk en spannend concept, dat we zeker op de trails tegen zullen gaan komen! Leverbaar begin 2013, prijzen zijn nog niet bekend.

Meer info op het blog van www.surlybikes.com!

Jelle Tienstra

Foto’s: Willem de Wilde

Geplaatst door:  JJ   16 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact