Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special EuroBike 2010 - Dag 3; 'It's a wrap!'

 05-09-2010   21:13

Na drie dagen de voeten blauw lopen, de stem schor praten en het verzamelen van buttons, stickers en posters, zit EuroBike 2010 er voor ons op. We vallen in herhaling als we zeggen dat deze editie de voorgaande qua omvang en bezoekersaantallen overtrof. Zelfs met een aanzienlijk uitgebreid beursterrein met twee extra hallen en ruimschoots voorziene parkeergelegenheid, was het vaak meer schuifelen dan lopen tussen de stands en konden de laatkomers slechts genoegen nemen met het parkeren langs een weg ergens 'in de buurt' van de beurs. We kunnen dus met zekerheid concluderen dat het allerminst slecht gaat met de fietsenbranche.

Hoewel sommige merken aangeven dat de mountainbike wat terug zakt in de verkoopaantallen zit de algemene fietsverkoop nog altijd in de lift. Een sterk aandeel is weggelegd voor de e-bikes. Naast dat veel gevestigde merken er nu tenminste één in het programma hebben, zien we in deze hoek een wildgroei van nieuwe bedrijven die zich op dit specifieke marktsegment specialiseren. Vorig jaar kwamen we ook al diverse e-mountainbikes tegen waarbij het publiek zich vooral afvroeg waar dit type fiets op de markt plaats had en of dit eveneens een snelle vlucht zou nemen. Hoewel er ook dit jaar weer verschillende geëlektrificeerde mountainbikes op de beurs tegen kwamen, is het merendeel bij de grotere merken vooral een voortvloeisel van een conceptstudie om te zien wat er überhaupt mogelijk is en, niet geheel onbelangrijk, wat de markt er dus van vindt en er mee kan. Sommigen monteren, kort door de bocht, simpelweg een motor als trapondersteuning op een nagenoeg standaard mountainbike. Anderen maken een elektrische kruising van een mountainbike met een crossmotor met een hoog 'gadget-gehalte'. Ze trokken in ieder geval bekijks. Of kijken ook kopen is, moet nog blijken.

Zoals we in eerdere reportages de voorbije week al aangaven, moet 2011 hèt jaar worden van de Europese doorbraak van de 29ers bij het grote publiek. De marketingmanagers en vertegenwoordigers 'geloven' er nu in. Met dat geloven zullen ze vooral bedoelen dat ze geloven dat er flinke omzet in dit segment te halen valt. Of 29ers 'werken' heeft namelijk niets met geloof te maken, ook al beweren sommigen anders. Het concept is gewoon uitlegbaar met feiten en daarmee kan het principieel al geen 'geloof' zijn. Hoe dan ook; in 2011 is de 29er officieel geen hype meer maar mainstream. Opzoek maar naar de volgende niche....?

Het merendeel van het nieuws vonden we in de details. In technische details, maar vooral ook kleurdetails. Retro is in en met kleuren kun je al snel terug grijpen naar welleer. Opvallend genoeg zijn het vooral een aantal Engelsen die dit fenomeen uitdragen door moderne ontwerpen in een klassiek kleurenjasje te steken.

Verwachtingen...
Deze editie van de EuroBike gaat voor mij de geschiedenis in als wederom een leuke ontmoeting met de branche, maar een waarbij het grote nieuws toch wel wat uitbleef. Althans, zo leek het zich af te tekenen op de demodag, gevolgd door de indrukken op de eerste beursdag. Eigenlijk is dat niet zo heel verwonderlijk. Het wiel kan nu eenmaal niet opnieuw worden uitgevonden en de fietsenbranche lijkt de algemene stand der techniek goed toe te passen. Misschien was de verwachting dat er veel nieuws zou zijn wel de verkeerde. Immers, de grootste nieuwtjes waren al reeds voor de beurs gepresenteerd, zoals dat het geval was met Shimano's laatste iteratie van de XTR groep. Door het massale van de EuroBike moet je ook wel vóór de beurs je nieuws al presenteren omdat het anders amper nog opvalt. Zodra er ook maar iets als 'nieuws' te betitelen valt, is dat binnen no-time de wereld rond gegaan via het internet. Dat haalt weliswaar het 'nieuwe' van de beurs af, maar betekend ook dat je met een loep opzoek moet naar de iets minder grote 'nieuwtjes'. Juist dan kom je de unieke dingen tegen waarbij de 'wow!'-factor misschien nog wel groter is dan bij het uitkomen van nog eens een tandwieltje extra.

Retro is in. Dus ook de ano kleuren van weleer.


Charge Duster, in nogal typische retro UK styling


New Ultimate is hard bezig om een hele range aan fietscomponenten op de markt te zetten, een van hun nieuwste creaties zijn deze remmen.


Ritchey verlaat eens een keer hun traditionele jaren 90 banden ontwerpen en komt met deze Shield.


Loopt je ketting er nog al eens af? De oplossing is simpel...


Ideaal voor de fotograaf zonder hulp. De disembodied hand in solo versie.


Onder het motto 'ook dat kunnen we zelf', laat Charge nu ook hun eigen banden maken.


Ja, het is leer... en ja er zijn toespelingen te maken op de combinatie met de naam van het frame.


Even knipperen met de ogen, de linkse is écht een 29er Talas.


Je ziet ze niet veel meer, maar ze bestaan nog; Manitou. Hier de 29" specifieke Tower. Feitelijk de Minute van de voorbije jaren voorzien van een nieuwe naam.


Naast hard rijden in een Formule 1 auto schijnt Mark Webber het ook op deze racefiets te kunnen.


Bekend van hun lichtgewicht onderdelen, nu ook met bijpassend frame.


Kleding moet goed passen. Dus elke contour volgen....


Philips schijnt een lampje op de fietsmarkt.


De nieuwe RSL en zijn marathon broer de MSL zijn amper leverbaar, maar nu al een grote hit onder de Rocky fans in Amerika en Europa.


Santa Cruz Tallboy; naar verluidt niet vernoemd naar een DP forumlid...


Scott meende dat de Scale nog niet licht genoeg was. Minimalisme ten top bij de nieuwste versie.


Oók wat moderner ogend materiaal bij de sympatieke Belg.


Ja. Humor hebben ze wel...


White Brothers is met wat nieuws bezig. Maar wat precies....?

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh, Pieter d'Haens, Dennis Jöris

Geplaatst door:  DeKerfs   12 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact