Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special EuroBike 2010 - Demodag; geen nieuws is ook nieuws

 01-09-2010   09:30

Als cliché kunnen we in de groep gooien dat je op de grootste fietsbeurs ter wereld, de EuroBike, geconfronteerd wordt met veel nieuws. De demodag voorafgaande aan de beurs is dan ook het eerste moment dat je dit nieuws kunt aanschouwen en zelfs alvast kunt proeven. Wat we deze demodag vooral proefden was modder... immers na enkele jaren zonneschijn komt er toch ooit eens de onvermijdelijke regen. Hoewel de zon in de middag flink z'n best deed, werden we getrakteerd op een stevig pak modder om van al dat 'nieuws' het nieuwe er af te halen... Nieuws dus, daarvoor waren we hier. Juist, maar was er eigenlijk wel nieuws? Natuurlijk; genoeg merken hebben nieuwe modellen. Of het waren geüpdate versies, veelal slechts qua kleur, van vorig jaar als nieuw gepresenteerde modellen. Maar echt nieuws? We hebben eigenlijk flink ons best moeten doen om ècht nieuws te vinden.

Tegenwoordig is iets ook al als 'nieuws' te betitelen als men er een nieuwe term voor bedacht heeft of het nog net wat meer flashy weet te omschrijven dan de vorige marketingmanager. Gelukkig is er dan nog steeds een grote groep journalisten die dit alles als voor echt nieuws aannemen zonder echt vragen te stellen. En dus is er nieuws.

Vorig jaar deed je als merk niet meer mee als je niet tenminste één lichtgewicht, comfortabele hardtail in je line-up had. Daarnaast kon je het niet maken om je high-end enduro fully nog uit aluminium te maken. Carbon verkoopt. Dat is een trend die we eigenlijk al heel wat jaren zien. Echter nu lijkt men pas te beseffen dat je met carbon ook echt mooie eigenschappen kunt creëren in plaats van slechts 'looks'. Maar ja, wat doe je als zelfs 10 speed redelijk goed en snel geslikt wordt door het publiek? Wat moet je nog verzinnen om dan nog als 'nieuws' te betitelen en de fietsenbranche levendig te houden?

Voorzichtig probeerden enkelen dat al met de 29" wielen, maar waar het in Amerika na enige aarzeling volledig omarmt werd, leek de voor Europa invloedrijke Duitse markt totaal niet geïnteresseerd in de van de norm afwijkende wielmaat. Enter modeljaar 2011. De Duitse media is nu unaniem en betiteld de 29er als dè trend voor 2011. Je moet dan ook je best doen om een Duits merk te vinden dat niet een 29er op deze EuroBike presenteert. Toch bespeuren we een aarzeling. Hoewel er namelijk een opvallend groot aantal 29er demofietsen ter beschikking stond, waren dit vooral de iets meer mid-range en haast budget-georïenteerde fietsen met aluminium frames. Logisch; pakt de markt het niet op, stopt men er gewoon mee en heeft het avontuur weinig investering gekost. Pakt de markt het nu alsnog groots op, zijn investeringen beter te verantwoorden en kunnen er in de komende jaren carbonnen varianten ontwikkelt worden.... en hebben we dus wéér nieuws.

Een kenmerk van de demodag is dat er meer bezoekers zijn dan fietsen. Ditmaal dus een opvallende hoeveelheid 29ers en met een dergelijke schaarste aan fietsen ten opzichte van berijders, forceer je dus dat mensen met een 29er op pad gaan. Bij terugkomst waren de reacties vaak hetzelfde; men vond het goed fietsen, maar echt omschrijven waaraan dat te wijten viel, was voor velen lastig. Maar ja, het gros van de bezoekers rijdt op een demodag op een fiets die enkele malen duurder is dan het materiaal thuis en een splinternieuwe fiets rijdt eigenlijk altijd lekker. Zelfs wanneer deze de verkeerde maat heeft of de banden op 5 bar staan en de dempers totaal niet goed staan afgesteld....

Wat ook de reden is; deze demodag heeft in mijn optiek er toe bijgedragen dat meer mensen en vooral media nu in eens meer open staan om toch die grotere wielmaat uit te proberen. Men ging gewoon op pad in plaats van het op voorhand afschrijven van het concept nog voor men eigenlijk een echte mening kon vormen. Wie heeft ooit gezegd dat enige dwang een hype niet kan helpen?




Na hevige regenval was het pompen of verzuipen voor de bezoekers... gelukkig werd het pompen!


De karakteristieke lijnen van de 'Fles', maar dan met grote wielen.


Bigger is better?! Zelfs als je als Cannondale dezelfde vork gebruikt...


Cannondale prototype stadsfiets met Lefty... nee, Righty, nee... euh...


'Come and get me, KITT' is de enige gadget die niet op deze Cannondale zit.


NIEUW! Crankbros handvatten... maar het blijven gewoon maar handvatten!


En een paal om je zadel aan vast te maken...


En een verbinding tussen je vork en je stuur...


Geen nieuws, toch leuke fiets... de Ibis Mojo


En nogeen...


Rest in Peace... maar voorlopig niet voor het merk Niner


De trend voor 2011: witte kleding met prefab moddervlekken!


Voor de 29-er nu tubular banden van Geax.


Braaaap... maar vooral *kots*!


Een petje met identiteitscrisis


Orbea Alma 29 met een extra vislijntje...


Project help Steelboy aan een 29-er!


Op de demoday kun je vaak heeeel veeel fietsen proberen, deze was echter zo exclusief dat we em niet meekregen.


Brant Richards zijn nieuwe project, Ragley. Let vooral op de subtiele decals op de vork.


Speciaal voor Hanka, komt Stevens met een crossfiets met schijfremmen.


Supervlaai, ditmaal van Trek in hun Fisher signature series.


Ook de grote sneeuwman had zijn 29-er mee.


Tot morgen!


Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Pieter d'Haens, Dennis Jöris
Video: Dennis Jöris

Geplaatst door:  Steelboy   18 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact