Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Specialized S-Works HT Carbon 29

 03-04-2010   16:04

Je hebt freaks en je hebt Freaks! Ninko Doornbos, amateur wedstrijdrijder en al jaren bezig met fietsen opbouwen naar zijn smaak, is er een van die laatste categorie. Voor dit seizoen bouwde hij een gloednieuwe Specialized op. En waar de meeste Specialized fietsen redelijk 13 in een dozijn aan het worden zijn, draagt deze met recht de naam SPECIALized!



Ninko vertelt:
“Eind 2006 maakte ik voor het eerst de overstap naar een 29 inch mountainbike. Een rage die over is komen waaien vanuit de USA is de laatste jaren ook in het vlakke Nederland aan een opmars bezig. Na wat gesprekken met ervaringsdeskundigen op het gebied van 29-ers wist ik het zeker. De fiets werd een On One Scandal inclusief starre On One carbon vork. Hij stuurde zoals een race georiënteerde hardtail moest sturen, precies en direct zonder al te veel stabiliteit te verliezen. De fiets is eigenlijk al die tijd m’n favoriete fiets geweest, als singlespeed, met verende vork, met starre vork, met mechanische schijfremmen, hydraulische schijfremmen, alles heeft er op gezeten maar de fiets bleef eigenlijk altijd erg goed rijden.Vorig stapte ik over naar een 26 inch carbon Focus, dit maakte m’n toekomstige fietskeuze definitief: het moest weer een 29-er worden maar dan met een carbonnen frame! Er werd een lijstje eisen gemaakt en daarin stonden race geometrie, gewicht, stijfheid, disc-only, BB30 en carbon centraal. Deze lijst beperkte de zoektocht aanzienlijk en uiteindelijk bleven alleen de Niner Air 9 Carbon en de Specialized S-works 29-er over. Vanwege de late levertijd van de Niner (ergens midden 2010) werd het ‘behelpen’ met de Specialized.”

En die vork...?
“Ik wilde een lichte, stijve en fatsoenlijk werkende vork. In de Focus zat een Pace carbon verende vork, deze was licht en leuk om te zien, maar dat was het meteen ook wel! Het veergedrag en nog erger het onderhoud van de vork waren niet echt om over naar huis te schrijven. Mijn keuze viel nu op een Lefty, deze worden aangeboden met een carbon buitenpoot en OPI lowers, wat dan weer staat voor One Piece Integration. Dat klinkt licht en is het ook. De gekozen Lefty was 1165 gram zonder stuurbuis, 110mm veerweg en voor 26 inch wielen. Helaas kwam de vork in Cannondale Factory Racing kleuren, wat zoveel betekend als carbon zwart en veel gifgroen. Op naar de spuiter dus, stickers eraf, bladgoud en wat lak erop en de klemmen werden glanzend zwart gespoten. De vork werd omgebouwd naar 29 inch door de veerweg te verlagen naar 80mm en een langere luchtkamer te monteren zodat de vorkhoogte onveranderd bleef met een Axle-Crown maat van 475mm. De rake/offset van de vork is 47mm, precies wat de Specialized nodig heeft. Het frame heeft alleen een tapered headtube van 1,5” onder en 1 1/8” boven. Een Lefty is gemaakt voor een 1,5” boven en onder. Een aftermarket stuurbuis om de lefty in een ander type frame te monteren was dus ook geen optie, deze zijn namelijk 1 1/8” all the way. Dus kwam er een custom stuurbuis uit Zweden, gemaakt door Mattias Hellore, een Zweed die zich de laatste jaren specialiseert op het custom vervaardigen van kettingbladen, spiders voor crankstellen, remschijven, Porsche onderdelen en jawel custom carbon lefty vorkbuizen. De stuurbuis werd vervaardigd uit een 1 1/8” carbon buis, met een 1,5” gelijmde spacer aan de onderkant waar het lager en de lage klem van de vork om heen klemde, een losse 1,5” schuifbare spacer aan de bovenkant om het balhoofd af te stellen. Tevens werd de buis van binnen uit getapered met een wandikte van 3,5mm aan de boven en onderkant en een diameter van 1,75mm in het midden. Het gewicht kwam hiermee op 104 gram wat het totale vorkgewicht, na ombouwen en wat bout ‘tuning’ op de klemmen, op 1260gram bracht.”



En de andere speciale dingen?
“Euhm, het crankstel... een Extralite E-Bones, die wordt in een speciale versie gemaakt puur voor Specializeds OSBB (een brede variant van BB30) bracket met een zo klein mogelijke Q-waarde en kettinglijn. Een titanium 28T middenblad uit Zweden en een FRM Pro Chainring van 42T moesten het geheel compleet maken, maar omdat het crankstel origneel door Extralite al extreem smal is gemaakt, paste de 42T niet langs het frame. Een 40T hield wel genoeg ruimte om nog net langs de achtervork te gaan en met “net” bedoel ik dan 2mm.
De zadelpen is een carbon prototype dat werd geleverd door carbonreparatie.nl, een bedrijf dat zich specialiseert in het repareren van carbon velgen en frames maar ook het vervaardigen van compleet nieuwe carbon onderdelen, zoals deze one-piece zadel/pen. Hij weegt precies 200 gram en dat is een flinke reductie van het gewicht ten opzichte van een “gebruikelijke” zadel/pen combinatie.
Verder is het eigenlijk een combinatie van Salsa Pro Moto Carbon stuur, Rotor stuurpen, Hope Race 2010 remmen, Tune naven, ZTR velgen met tot nu toe Furious Fred 2.0 banden eromheen, XO achterderailleur met lichte wieltjes, Dura-Ace voorderailleur, wel met carbonnen klemband, een KMC 10-speed ketting, XTR cassette en Look Quartz pedalen. Redelijk standaard dus... Wink









Mooi, mooi, maar hoe rijdt dat nu?
Nou, na een aantal testritjes en trainingen zal ik er kort over zijn. Hij rijd zoals ik dacht dat hij zou rijden, hard en snel. De vork stuurt inderdaad erg direct en lijkt perfect bij het frame te passen. De performance van de vork is van een andere orde, dit lijkt in geen velden of wegen op iets waar ik ooit op heb gereden! Door het gebruik van naaldlagers in plaats van glijlagers spreekt de vork erg snel en soepel aan en het binnenwerk dat door Cannondale werd ontwikkeld is super nauwkeurig af te stellen, de rebound heeft een breed bereik iedere klik geeft een merkbaar verschil. Het enige dat de vork nog zou verbeteren voor xc gebruik is een van buiten te verstellen low-speed compressie demping. Door de lage banden is de trail van de voorvork wel wat kleiner dan met een hoge band wat natuurlijk bij draagt aan het nerveuze gevoel van de fiets. Met wat meer band onder je zal het gedrag “iets” meer relaxt worden met de nadruk op “iets”, een rustige toerfiets is hij duidelijk niet voor ontworpen. De gekozen versnellingen geven de fiets een goed gevoel, de cassette heeft een fijne oploop van de tanden en het 40T voorblad geeft de fiets genoeg topspeed en zorgt ervoor dat er lang op het grote blad kan worden gereden alvorens naar de 28T te schakelen. De optimale kettinglijn draagt hier ook aan bij. Verbazingwekkend genoeg geven de gekozen banden ondanks hun geringe breedte meer dan voldoende grip zolang de ondergrond niet al te “spekkig” wordt.

Het volgende doel is het gewicht van de fiets nog iets te verlagen, een wielset met ZTR race velgen in plaats van de huidige 355’s verlaagd het gewicht met 180 gram. Een Schmolke stuur in de zelfde afmetingen bespaart 40 gram en met een andere achterderailleur, “metal-matrix” (spannende naam voor een aluminium remschijf) schijven worden nog wat grammen bespaart.
En laten er nu net een aantal kleine custom fabrikanten bezig zijn met het produceren van een starre carbon Lefty…Een gewicht van 7kg zou dus moeten kunnen!





En voor de liefhebbers een speclijstje:
Frame: Specialized S-works Carbon 29-19"- 1240gr
Vork: Cannondale Lefty Speed Carbon SL w/DLR Opi - 1168gr
Vorkbuis: Mattias Carbon custom vorkbuis Tapered - 106gr
Zadel/Pen: Custom one-piece - 200 gr
Wielset: Tune Cannonball / Tune Kong, DT Revo, ZTR 355’s 405 gr
QR achter: KCNC gold 26gr
Banden: Schwalbe Furious Fred 2.0 335 gr
Stuur: Salsa Pro Moto Flatbar Carbon 660 x 11 graden 150gr
Stuurnok: Rotor SX 120mm 116 gr
Balhoofd: Specialized Geintegreerd
Remmen: Hope Race 2010, titanium IS bouten, Alu postmount bouten 440gr
Schijven: Hope Race 2010, 160mm, 3x alu bouten, 3x Ti bouten, 2x 79 gr
Crankstel: Extralite E-bones W-OsBB for Specialized, 175mm 482 gr
Buitenblad: FRM Pro Chainring for 2x9 40T 46 gr
Binnenblad: 28T Mattias 26 gr
Bladboutjes: Face 8x gold.
Pedalen: Look Quarts white
A-der: SRAM X.O., alle boutjes goud, Face gouden der. wieltjes.
V-der: Shimano Dura Ace 7900 Speen’d
Shifters: SRAM X.O. Twist Shifters Gold Edition 180gr/st
Cassette: Shimano XTR 12-34
Ketting: KMC X10SL Gold
Klemband: MCFK Carbon – 6gr
Zadelpenklem: Specialized Origineel Ti boutje 14gr
Kabels: Alligator I-Link, Dupont Powercordz White 1.2mm 4,3gr/st
Handvaten: ESI Grips Racers Edge 20gr

Totaal gewicht: 7,9 kg



Tekst: Coen de Jongh, Ninko Doornbos
Foto's: Jeroen van Zijl

Geplaatst door:  Steelboy   45 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact