Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special EuroBike 2009: Demodag

 02-09-2009   08:14

De demodag die voorafging aan de EuroBike in Friedrichshafen kon wederom als een succes worden bestempeld. Niet op de laatste plaats door het perfecte weer, maar zeker ook door de hoeveelheid en diversiteit aan exposanten, die hun vaak ruime demovloot uitstalden om de toegestroomde internationale pers en vakhandel de mogelijkheid te geven tot het vormen van een eerste -en o zo belangrijke- indruk.

Net als de vorige editie vond men op het demoterrein een keur aan grote merken met een forse demovloot en daarnaast natuurlijk ook de kleinere merken, die met slechts een handvol testfietsen eveneens de aandacht op zich probeerden te vestigen. Uiteraard was er veel belangstelling voor de nieuwigheden van de grotere merken. Zij dicteren immers in grote lijnen wat de nieuwe trends zullen worden.



Rondom het demoterrein waren diverse korte routes uitgezet voor het testrijden van zowel racefietsen als mountainbikes. De rondjes waren weliswaar kort, maar hadden enkele leuke secties waar je al snel een redelijke indruk kon krijgen van het materiaal.



Trends
De geanodiseerde kleuren van begin jaren '90 lijken bezig met een ware revival. Zo biedt SRAM haar X.O groepset aan met diverse kleuraccenten, waarbij fabrikanten dit jaar extra hun best gedaan hebben om hun frames en de onderdelen als totaalplaatje meer op elkaar af te stemmen. Anderszins lijkt 2010 ook het jaar te zijn waarbij het qua kleuren niet gek genoeg kan zijn. Zo zijn zwarte banden ook maar saai zwart en is compleet wit rubber hetgeen om je echt mee te onderscheiden.

Daar waar voorheen carbon exclusief gebruikt werd om lichtgewicht, stijve cross country hardtails te maken, lijkt de trend momenteel erg te verschuiven naar de full suspension modellen voor zowel cross country als enduro, all-mountain en freeride modellen, omwille van een lager gewicht en een hogere stijfheid. Bij de cross country hardtails wordt nu juist meer en meer gebruik gemaakt van de dempende eigenschappen van het materiaal en zien we steeds meer ontwerpen waarbij de term 'stijfheid' opnieuw gedefinieerd wordt door de engineers.

De jongste jaren lijken nieuwe standaarden sneller te worden geaccepteerd. Zo is de BB30 traplagerstandaard in nog geen twee jaar na de vrijgave door Cannondale grootschalig omarmt en heeft vrijwel elk merk de high-end en zelfs mid-range modellen voorzien van de in de frames geïntegreerde traplagers. Hetzelfde zien we met de postmount schijfrembevestigingen die op bijna alle vorken inmiddels tot standaard is geworden en hetzelfde scenario lijkt weggelegd voor de bevestiging op het frame. De 1 1/8"-1.5" tapse stuurbuizen is de 'dikke' fiets inmiddels ook ontstegen en vindt zijn weg naar de cross country fietsen waar de toename in stijfheid ook als een welkome verbetering wordt gezien.



Specialized
Voor de demodag leek Specialized de bezoekers vooral met de full suspension modellen kennis te willen laten maken. Opvallend genoeg trokken de schaars vertegenwoordigde 29" Epic modellen gretig aftrek. De cross country georiënteerde Epic is met de 29 duims wielmaat breder inzetbaar dan zijn 26 Inch evenknie en zou zodoende ook voor een breder publiek interessant kunnen zijn. Daar waar menig 29er liefhebber afwijkende stuurvormen monteert, is het des te opvallender dat de Epic 29er voorzien was van een bijna (middeleeuws?) kaarsrecht exemplaar (....).


De Epic met de grotere wielen


Full carbon Enduro

Giant
Hoewel in de maanden voorafgaande aan de EuroBike al de nodige foto's circuleerden van Giant's nieuwe 29er hardtails, was er op de demodag eigenlijk alleen aandacht voor de nieuwe Anthem X Advanced SL met 100 millimeter veerweg en Trance X Advanced SL met 130 millimeter veerweg. Beide bezitten nieuwe, uit carbon opgetrokken frames, waarbij een lager gewicht bij een hogere stijfheid troef zijn. Beide frames gaan mee in de trend van de tapse balhoofdsbuizen en daarnaast het matchen van kleuren, waarbij voor de topmodelleneen een hoofdrol weggelegd lijkt te zijn voor de huiskleur blauw. Om dit plaatje compleet te maken presenteert Giant een eigen lijn componenten met een zadelpen, stuur en stuurpen uit carbon.

BMC
Het Zwitserse BMC presenteerde zich andermaal als een soort van vreemde eend. Met hun unieke designs en vaak subtiele details qua kleur en mechanische oplossingen vallen ze juist op. We gooide onze benen eens over de Speedfox full suspension met 120 millimeter veerweg. Met de typische BMC details qua buisprofilering en vormgeving van onder meer de achtervork is het een aparte verschijning. Zo is de liggende vork ietwat naar beneden gebogen zodat de ketting er niet snel tegenaan klappert. De 'ge-demo-de' Speedfox voelde qua trappen en sturen eerder aan als en 100 millimeter cross country fully, echter dan met net wat extra voor het stevigere werk.





Look
Een minstens even onalledaagse verschijning is de Franse inzending in het 'doe mij een lichtgewicht carbon cross country full suspension met een niet alledaagse look' van ... Look. De 996 is een rasechte crosscountry racer die opvallend onopvallend qua stuurgedrag. Hoewel het gewicht en de afmontage het crosscountry karakter onderstrepen, is de 996 allerminst zenuwachtig, maar laat hij zich wel gemakkelijk sturen op zowel snelle als langzame technische passages zonder traag te worden. De fiets reageert eigenlijk heel intuïtief en daardoor kwam de toch wel eigenzinnige Fransoos eigenlijk niet heel extravagant over.





Uiteraard was er nog veel meer nieuws en materiaal om te testen. Hieronder een greep uit de nieuwtjes, eigenzinnigheden en rariteiten;


Buisje hier, buisje daar, linkje zus, linkje zo... oh.. en doe maar een setje grote wielen, dank u.




Nee, geen softtail. Een geheel uniek veersysteem.




Cannondale laat met de Flash zien dat de eigenschappen van carbon perfect te benutten zijn voor het creëren van een comfortabele crosscountry racer.


... want zwart rubber is ook maar gewoon zwart...


Yep, anodised colors are back!


Tussen al het carbongeweld ook nog 'gewoon' titanium...


De Liteville's lagen er voor het oprapen....


Na de introductie van de Hammerschmidt vorig jaar, wederom hoge ogen bij SRAM met de XX groupset


De XX cassette; veel freeswerk om minimalistisch te zijn.


Niet alles was testbaar...


Ook het eigenzinnige, Italiaanse Scapin doet een duit in het trend-zakje.


Trek's full suspension modellen zien er met het jaar beter uit.


Zelfs erg snel rijdende prominenten waren aanwezig. Zelfs Thijs Al was echter niet snel genoeg om de toch wel smakelijke curryworst te verbergen....


Waren we hier getuige van het onstaan van een nieuw internationaal koppel of kende ze Thijs al... ?

Tekst: Jeroen van den Brand en Pieter d'Haens
Foto's: Jeroen van den Brand, Dennis Jöris, Pieter d'Haens

Geplaatst door:  DeKerfs   10 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact