Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Test: Shimano SLX

 21-01-2009   18:04

Toen eind jaren '70, begin jaren '80 de 'dikke-bandenfiets'-hype vanuit Californië langzaam de wereld overtrok, was Shimano de eerste onderdelenfabrikant die de potentie van de hype inzag en een speciale onderdelengroep creëerde. In 1982 was de Deore XT de eerste mountainbike-specifieke groep op de markt. De hype werd een vaste waarde en dus werd het programma uitgebreid om in diverse prijsklassen wat te kunnen aanbieden. Begin jaren '90 werd het programma aangevuld met de komst van de Deore LX groepset; de instapgroep voor de offroad biker. De LX groepen gebruikten enkele technieken en uiterlijke kenmerken van de duurdere groepen, gestroomlijnd in een meer betaalbaar jasje. In 1992 werd de XTR groep als absolute topgroep boven de XT geïntroduceerd. In 1996 werd onderaan de range de STX(-RC) groep, later opgevolgd door Deore, toegevoegd. Hierdoor monteerden fietsfabrikanten liever een mix van Deore en Deore XT of zelfs XTR, waardoor de LX groep in de loop der jaren wat uit beeld raakte.

Het gebeurt zelden dat Shimano een volledig groep uit het programma neemt of een nieuwe groep op de markt zet. Shimano zag echter dat de LX groep een ondergeschoven kindje met weinig aanzien dreigde te worden. De groep werd daarom omgedoopt naar een touring groep. Om daarmee plaats te maken voor een volledig nieuwe groep met een nieuwe naam, een nieuwe uitstraling en vooral veel nieuwe technieken voor een meer budget-georiënteerde prijs. Dit lijkt aardig te zijn gelukt, aangezien we bij veel fietsfabrikanten voor 2009 de nodige SLX onderdelen op een brede range fietsen uit diverse prijsklassen terug zien.

Eerder wierpen we al kort een blik op deze nieuwe groep die ook voor een breder publiek bestemd is door de toevoeging van enkele specifieke onderdelen voor all-mountain en freeride gebruik. Vooral deze onderdelen krijgen internationaal veel aandacht juist omdat het deze groeiende markt nog ontbrak aan betaalbare onderdelen toegespitst op wat ruiger gebruik. Wij dosten echter een cross country fiets uit met SLX onderdelen en trokken het Nederlandse najaar in.

Kleine broertje
Kijkende naar de uitstraling en details van de nieuwe SLX componenten, mag de nieuwe groep inderdaad als het 'kleine broertje' van de XT en XTR groep bestempeld worden. Het crankstel streeft zelfs de huidige generatie XT's voorbij in looks met zijn XTR-achtige deels gepolijste armen! Dit wordt echter weer wat te niet gedaan door het gesmede, wat goedkoop ogende aluminium buitenblad. Net als bij de XT versie is het middenblad opgebouwd uit een stalen tandring met kunststof versterking er omheen en zal dus minstens zo duurzaam zijn.



De SLX cranks zijn eveneens van het HollowTechII type. Dat betekend dus 'buitenboord lagers' en -in mijn opinie- helaas ook een brede bouw algeheel. Dit merk je direct bij de plaatsing van je voeten, die staan gewoon ver naar buiten. Voor iemand met korte benen (zoals ik), is dit niet altijd even fijn. De tandbladen zitten eveneens ver naar buiten, wat snel resulteert in niet echt propere kettinglijnen, wat op zijn beurt weer ten koste gaat van de duurzaamheid. Dit zijn echter geen uitzonderingen op de rest van de huidige groepen op de markt.

De drie grootste tandwielen van de cassette zijn gemonteerd op een gemeenschappelijke aluminium spider en buigen hierdoor minder snel. Een welkome eigenschap aangezien je nogal eens met een niet-echt-ideale kettinglijn rijdt wanneer je prompt een steile klim wilt nemen.

De buitenboordlagers hebben dezelfde constructie als de XT's. Gedurende de 3 maanden dat onze SLX groep intensief in gebruik is in slechte omstandigheden, draait alles nog gewoon naar behoren, zonder piepen, kraken of speling.

Schaduw
Zoals al voorspeld bij het uitkomen van de 'Shadow' derailleurtypes, zouden we dit type snel terug vinden in de andere groepen. In eerste instantie gepresenteerd als een derailleurconstructie geschikt voor het ruigere gebruik, gaf het ons al snel de indruk dat dit eerder een stok achter de deur was van Shimano in het geval dat de nieuwe constructie niet zo goed ontvangen zou worden. Ja, de SLX groep is inderdaad ook geschikt voor ruiger gebruik, maar we zien in deze groep 'slechts' één type achterderailleur. Juist, een Shadow-versie. Goed, dat gezegd hebbend; naast een compactere, of liever meer vlakke bouw van de derailleurmontage bezitten de nieuwe derailleurs over een betere kabelgeleiding en hangen ze een stuk stabieler onder je fiets door het weglaten van een actief verend scharnierpunt op de plek waar ze aan het frame zitten. De SLX heeft al deze kenmerken en doet eigenlijk gewoon geruisloos, zonder geklapper tegen het frame, braaf zijn werk in de schaduw van zijn grotere broers. Qua werking en duurzaamheid hoef je Shimano wat dat aan gaat niet veel te vertellen, het werkt gewoon!



Ook bij de Rapid Fire shifters zijn geen uitzonderingen gemaakt en zijn technieken van de duurdere groepen gebruikt. Het 2-Way Release werkt eigenlijk intuïtief goed. Of je schakelt met je duim en wijsvinger zoals je van oudsher bij Shimano gewend bent, of je schakelt zowel op als af met enkel je duim, zoals je dat van die andere firma gewend bent. Het display is afneembaar en een afdekkapje met een fraai SLX logo tref je onder het display aan. De montagebeugels zijn op hun beurt te verstellen ten opzichte van de eigenlijke shifter, waardoor het mogelijk is om de shifters aan beide zijde van je remgreep te plaatsen. Hiermee zijn ze compatibel met elk denkbare remgreep en er is dus altijd wel een mogelijkheid om de shifters naar wens te plaatsen.



Remmen
De remgrepen zijn ook los uitgevoerd en ook hier is de lijn van de XT en XTR groepen duidelijk terug te zien in de vormgeving. Solide... zo zien de grepen er uit en zo voelen ze ook. De aluminium hendels zijn stijf en dat komt het directe gevoel van de rem ten goede. De verstelknop voorop de hendel voor het bereik van de hendel is vrij groot en daardoor nogal dominant in beeld. Handig in gebruik, maar na een eenmalige instelling blijf je hier verder eigenlijk ook wel van af.

De remklauwen zijn voorzien van twee zuigers en bestaan uitwendig uit twee gesmeden aluminium helften en komen iet wat minder verfijnd over. Dat uiterlijke schijn nog niet alles wilt zeggen, is wel gebleken. Het remvermogen is groot, constant en vooral doseerbaar. Menig hydraulische remmenset uit hogere prijsklassen scoort minder! Het Servo Wave systeem is hier deels debet aan. Naast een hogere en vooral beter doseerbare remkracht zorgt dit systeem er ook voor dat de remblokken wat verder open staan wanneer de remmen niet bedient worden. Helemaal sleepvrij bleven de remmen echter niet, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ze tijdens die bewuste ritten niet bepaald gespaard bleven van een flinke dosis modder. De met onze set standaard geleverde remblokken met een metallic compound lijken echter weinig te hebben geleden; de slijtage is opvallend laag!



Kleine broertje?
Over smaak valt niet te twisten. Over prestaties wel. Maar in het geval de SLX groep zijn we dan eigenlijk ook wel snel uitgepraat. Hoe saai en ontnuchterend het ook mag klinken, het werkt gewoon. Allemaal, altijd en zonder problemen. We zeiden het al eerder; SLX is het 'kleine broertje'. Maar wat je vaak ziet, lijkt hier ook op te gaan; de kleine broertjes doen het vaak beter dan de grote. Shimano bewijst met de SLX groep dat ze hun feilloos werkende technieken ook tegen een lagere prijs nog steeds in een zeer solide en appetijtelijk jasje weten te steken.

Voor mij is het dan ook niet zo zeer de vraag of de SLX de grote concurrent is van de budget georiënteerde groepen van de concurrent, maar misschien nog wel meer van de eigen XT groep! Bij sommige onderdelen scheelt het gewicht nauwelijks en in een enkel geval zoals de cranks, zijn ze sterker en dus meer geschikt voor het ruigere werk. Combineer dit met de schappelijke prijzen en de sjieke, vooral niet budgetachtige uitstraling en je kunt dus eigenlijk nog maar één conclusie trekken. De SLX groep is dan misschien het 'kleine broertje', het is er wel een met een enorme groeispurt en populaire toekomst in het verschiet! Iets wat de LX nooit echt is gelukt.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

Met dank aan: Shimano Benelux

Geplaatst door:  DeKerfs   7 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact