Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Joe's NoFlats voor de CXer

 06-01-2009   19:49

We concludeerden bij een eerdere beschouwing al dat de tubeless bandsystemen, gebaseerd op de dichtende werking van vloeibare latex, breder inzetbaar zijn dan enkel bij cross country wedstrijden. Joe, de firma bekend van het No-Flats systeem, ontwikkelde een speciaal, smaller velglint, geschikt voor racefietsvelgen waarmee je dus ook op de cyclocrosser zonder binnenband kan rijden.

Tuubs
Zeg je cyclocross, dan zeg je ook tubulars, of gewoon 'tube', of 'tuubs' voor de intimi. Tubes worden door elke zichzelf respecterende cyclocrosser gezien als dé heilige graal op het gebied van banden. Een tube is een buiten- en binnenband in één en worden op een speciale velg zonder opstaande flanken, vastgelijmd. Ze zijn hierdoor uitermate geschikt om met lage bandspanning bereden te worden voor extra grip en dus controle, omdat ze nauwelijks meer gevoelig zijn voor doorstootlekken. Omdat de tubes vastgelijmd worden, is wisselen van band niet echt zomaar mogelijk. Je hebt dus gewoon meerdere wielsets nodig voor verschillende bandtypes. De vaak stoffen zijkanten zijn erg gevoelig voor beschadigingen en nemen water en vuil op, waardoor ze, indien niet goed behandeld, in een seizoen tijd gewoon wegrotten.



Voor de fietser die in de winter op de crosser stapt als afwisseling op het mountainbiken, zijn tubes daardoor ook niet echt een uitkomst. Bij de gemiddelde toertocht of langs de vaste routes vind je doorgaans geen materiaalzones met daarin goed geoutilleerde 'mechanikers' met talloze reserve wielsets in het geval dat je lek rijdt.

Een tubeless conversiekit kan hierin een perfecte tussenoplossing bieden. Je hebt geen speciale velgen nodig en je kan gebruik maken van een redelijk aanbod aan traditionele buitenbanden die een stuk minder duur zijn dan tubes. Het Joe's No Flats systeem maakt middels het rubberen velglint van je standaard buitenband eigenlijk ook een soort tube. De door ons geprobeerde setup van DT RR 1.1 velgen en Schwalbe Racing Ralph cyclocross banden, in combinatie met het nieuwe, smalle velglint blijft zelfs goed lucht dicht bij een druk van amper 1,8 bar. Zelfs onder extreme zijdelingse beweging van de band bij deze lage druk, bleef het geheel lucht dicht en bleef de band goed in de velg.


Links de doorsnede van een standaard velg en band in
combinatie met het speciale rubberen velglint (rood
gekleurd). Rechts een tubular velg met een daarop gelijmde
tubular band.


Het succes hangt ook hier sterk af van de hoeveelheid overlap van het rubberen velglint over de buitenband. Bij mijn achterwiel is dit op plaatsen helaas door eigen 'kunde' niet geheel optimaal, waardoor in een extreem geval ('air time' pakken op een rhythm sectie op een mountainbikeparcours....) er toch wat lucht ontsnapte. Op zich niet zo'n probleem, aangezien dit tijdens een DP-toer gebeurde en men best bereid is even te wachten. De vloeibare latex heeft echter nogal de neiging het ventiel te verstoppen. Lucht in je band krijgen middels een klein pompje en met verkleumde vingers is daarom nog niet zo evident. Helemaal niet als je bij het losdraaien van de pomp het volledige binnenwerk van het ventiel los trekt, waardoor de band helemaal leeg loopt... Gouden tip dus voor gebruikers van dit systeem; gebruik nooit een pomp die je op je ventiel schroeft, maar een die er op klemt.... Gelukkig dicht de latex in combinatie met het rubberen velglint voldoende af om zelfs met een kleine pomp de band toch weer op druk te krijgen.



Compromis
Toegegeven, de vergelijking met een tubular setup gaat niet geheel op. De winst van een tube wordt vooral behaald door de mogelijkheid met extreem lage druk te kunnen rijden. Een druk van 1,5 bar is goed mogelijk, waarbij de band nog steeds voldoende controle geeft. Bij een dergelijk lage druk zal een naar tubeless geconverteerde standaard band in een standaard velg, zijdelings van de velg afrollen. De wangen van een tube zijn soepel en staan dus vrij veel zijdelingse beweging toe. Een gemiddelde standaard buitenband is hier niet zo specifiek voor ontworpen en hangt de duurzaamheid van de gehele setup dus mede sterk af van welk type band gebruikt wordt. Bijkomend nadeel is dat door de lage druk de zijkanten van de velg eerder beschadigd zullen raken bij het hard raken van een obstakel. Een tubular velg is door zijn vorm hier tegen veel beter bestand.

De NoFlats kit voor de cyclocrosser biedt een mooie tussenoplossing voor diegenen waar de nadelen in prijs en gebruiksgemak van een gelijmde tube zwaar wegen ten opzichte van een traditionele setup en waarmee dan toch met relatief lagere druk gereden kan worden, zonder kans op doorstootlekken. De vloeibare latex maakt daarbij dat het geheel ook zelfdichtend is en een doorn je dus niet dwingt af te stappen. Let op; voor balkjes en trappen dien je uiteraard nog wel gewoon af te blijven stappen....

Meer informatie: www.no-flats.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

Geplaatst door:  DeKerfs   14 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact