Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special EuroBike 2008: Dag 2

 06-09-2008   08:56

Ook al was het nog steeds druk, de tweede dag leek wat het publiek én exposanten betreft iets minder drukkend, of liever, minder gehaast te zijn. Het grootste nieuws was immers door de meesten op de eerste dag al nagejaagd. Misschien juist daarom dat het dan lijkt alsof je pas op zo'n tweede dag in eens allerlei kleine 'nieuwigheden' ontdekt.

De markt lijkt om een of andere manier maar al te graag in te gaan op nieuwe trends op technologisch vlak. Fabrikanten lijken een verlangen naar innovativiteit te hebben, in een tijd dat er niet veel nieuws is te behalen op gebieden van bijvoorbeeld vering, schijfremmen en carbon technologie. Zoals we gisteren ook al zeiden wordt de opkomst van de BB30 standaard voor cranks en trapaslagers door vele partijen al vrij snel omarmd en zo zien we in iets mindere maten hetzelfde gebeuren met het Carbon Belt Drive systeem. Misschien wel wat limiterend waar het op het aantal versnellingen aan komt, maar veel framebouwers en fietsfabrikanten laten maar wat graag zien dat ze iets zien in deze ontwikkeling en grijpen dit systeem aan om zich te differentiëren ten opzichte van anderen.

Voor de merken die de carbonhype al beu zijn, of dié boot gemist lijken te hebben, is er nog altijd het materiaal uit de erts rutiel; titanium. Met ups en downs blijft titanium aanwezig op elke beurs, en het lijkt dit jaar duidelijk in een 'up' te zitten. Wat daarbij opvalt is dat veel merken hun titanium frames bij de gerenomeerde Amerikaanse familie Lynskey laten maken. Dé naam die synoniem staat voor strakke (vrouwelijke!) lasnaden en een perfecte afwerking.


David Turner slaat een geheel nieuwe weg in met de omschakeling naar het DW-Link veerconcept



Misschien wel de meest unieke, niet-opvallende, fiets van de beurs; Independent Fabrications uit Reynolds 953 roestvaststaal


Cube's nieuwe full-carbon Sting


Kettingen zijn gewoon zó 2008....


Magura deelt graag de recente medaillesuccessen met een gelimiteerde uitvoering van de Marta SL Magnesium en Durin vork


Liteville's nieuwe freerider; de 901


Complexiteit ten top; het blijven immers Duitsers....


Sunn bezig met een comeback op Europees niveau, hier hun titanium creatie


Ghost is één van de eersten met een met Hammerschmidt afgemonteerde freerider


20 millimeter steekas bij Fulcrum


Intense's nieuwe Tracer, als All-Mountain of Enduro-DHer


Acros, net als Tune afkomstig uit Duitsland en fabrikant van gekleurde, lichtgewicht en onder andere ceramisch gelagerde producten


Endorfin prototype met asymetrische scharnierarm/zitbuisconstructie


Rohloff's 14 versnellingsnaaf; inmiddels al een flink aantal fietsers wisselde de traditionele aandrijflijn in tegen die ene naaf....


Na vervangingslagers nu ook een volledige set 'outboard bearings' van PhilWood


Na jaren komt Orange met linkage-full suspensions


Niner's line-up uitgebreid met een freerider met alle specifieke details, gebouwd rond 29" wielen


Ibis Tranny met demontabel en verstelbaar achterframe. Bruikbaar als kettingspanner in singlespeed-setup

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh, Dennis Jöris, Pieter d'Haens

Geplaatst door:  DeKerfs   3 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact