Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special EuroBike 2008: Demodag

 04-09-2008   08:39

Vorig jaar werd de EuroBike voor het eerst vooraf gegaan door een demodag waar men de nieuwtjes voor het nieuwe seizoen zelf kon uitproberen. Helaas liet het slechte weer die de dag voor een groot deel in het water vallen. Ondanks de iet wat tot deceptie verworden eerste editie van vorig jaar, weerhield dat de organisatie en een groot aantal fabrikanten niet om dit jaar weer alles uit de kast te halen om in het 40 kilometer van Friedrichshafen afgelegen plaatsje Ratzenried een tweede editie op poten te zetten. Dit jaar waren de weergoden duidelijk beter gestemd en kon men in een met zon overgoten setting zowel op de weg als op enkele off-road parcoursen de 2009 producten aan de tand voelen. Het is lastig een product in de korte tijd die beschikbaar is volledig te testen, eerste indrukken zijn echter erg belangrijk.

Op uitnodiging van SRAM en Giant begaven wij ons naar het lokale schoolgebouw, waar zij ons hun laatste ontwikkelingen uit de doeken deden.



Giant
Hoewel de focus, volgens Giant's eigen zeggen, voornamelijk op de doorontwikkeling van de racefietsen lag, zijn er ook enkele wijzingen doorgevoerd in de bestaande lijn mountainbikes. De eerder geteste Anthem heeft voor 2009 meer veerweg gekregen. Met 100 millimeter veerweg vóór en achter en een met 1 graden meer afgevlakte stuurhoek wilt Giant het inzetgebied van de voorheen nogal 'racey' Anthem bij de Anthem X, zoals hij in 2009 zal heten, wat meer verbreden. De demperpostie is voor 2009 eveneens gewijzigd, waarbij de demperophanging aan het frame nu samenvalt met het scharnierpunt van de onderste linkage van het veersysteem. De gebrekkige ruimte voor de bidon, wat met name bij de kleinere frames in 2008 een punt bleek te zijn, is hiermee sterk verbetert. Ondanks de toename van de veerweg en stijfheid, is het gewicht van het frame met een respectabele 185 gram gedaald! Hoewel de vernieuwde Anthem X méér all-round is geworden, merkte we op dat in de scherpe handling en zijn klimvermogen zijn cross-country achtergrond nadrukkelijk aanwezig is gebleven.



De Reign met 6" en de Reign X met 6,7" zijn voor 2009 meer toegespitst op hun gebruik. Ook hier is de stuurhoek wat afgevlakt en is de afmontage minder cross-country geworden, om het verschil met de Trance X wat duidelijker te maken. Alle Reign modellen zijn uitgerust met de nieuwe Fox vorken voorzien van de QR15 steekas en een Giant-eigen Tracker voornaaf.

Waar het bij de Reign, Trance en Anthem modellen veelal detailveranderingen betrof, is de XTC serie volledig met een leeg stuk papier als basis opnieuw ontworpen. Met opgedane kennis bij de ontwikkeling van de nieuwe lichtgewicht racefiets modellen, is ook de XTC met een grote sprong geupgrade. Vrij vertaald komt dit neer op een verhoogde stijfheid bij een gewichtsbesparing van maar liefst 300 gram bij een medium framemaat ten opzichte van de vorige XTC carbon hardtails.

SRAM
Vorig jaar was het SRAM die met de nieuwe SID toch wel hét nieuws voor 2008 wist te presenteren. Dit jaar lijkt SRAM dit kunstje te herhalen met de uit Truvativ-stal afkomstige Hammerschmidt systeem. Alle technische details van dit systeem zijn inmiddels al eens aan bod gekomen. De aanwezige prototypes bevestigden de door SRAM omschreven eenvoud van dit in eerste opzicht toch wel technisch iet wat complex ogende systeem. Sowieso lijkt alles vrij eenvoudig te zijn, als Greg Herbold het uitlegt....




Op 'traditioneel' schakelgebied is er weinig verandert aan de SRAM line-up. De Double-Tap technologie die we van de 10 speed racegrepen kennen, werd al toegepast op 'flatbar' specifieke schakelaars in combinatie met de racefiets derailleurs en vind nu ook zijn weg naar schakelaars met een 1:1 ratio, zodat deze met de mountainbike derailleurs kunnen gebruiken.

Scott
Een merk dat op handen gedragen wordt door met name onze Ooster-buren, pakte ook flink uit op de demodag. Voor ons een uitgelezen kans om eens zelf te ondervinden waar dit uit voort zou moeten komen. Hét nieuws bij Scott is de nieuwe Genius. Zo'n naam vraagt natuurlijk om een kritische blik, die met name uit gaat naar het veerconcept met de van de traditie afwijkende pull shock setup. De achterdermper is met een hendel op het stuur (traction-control) in 3 standen af te stemmen op de rijomstandigheden. De open stand geeft 150 millimeter plushe veerweg, de middelste stand (traction-setting) beperkt de veerweg tot 90 millimeter met enigszins meer ingaande demping en de derde stand is een volledige lock-out. In theorie een veel belovend concept, de praktijk viel ons tijdens de 'eerste indruk' toch wel wat tegen. De traction-setting met beperkte veerweg deinde onder trapinvloeden gewoonweg veel te veel en de volledige lock-out is eigenlijk alleen bruikbaar en effectief op verharde wegen. De fiets voelde daarbij in zijdelinkse richting niet bijster strak en direct aan.



Bekend vs. onbemind
Deze demodag werd met name gekenmerkt door een afwisseling in aanwezigheid van diverse grote merken en daar tegenover juist kleinere merken. Juist de kleinere, onbekende merken, zagen hun kans schoon om op deze manier direct een goede indruk achter te laten bij de pers. Immers, de eerste indruk is nog steeds het belangrijkst, en kan die indruk beter gevormd worden tijdens het fietsen, dan tijdens een uitstalling op een kleine stand. En alhoewel deze kleinere merken de nodige aandacht kregen, waren het toch weer de grote, bekende merken waar men in de rij stond voor een testrit. Zo vlogen de nieuwe Epic full suspensions bij Specialized met rasse schreden vanuit de tent het parcours op en was het de gehele dag in de rij staan voor een Scott of Lapierre.


Formula's nieuwe R1


Pronghorn; nieuw eigenwijs merk uit Scandinavië


Carbon Drive, tandriemaandrijving; bij Nicolai optioneel leverbaar


Buitenkansje; Een Lefty, titanium én 29er. Een zeldzame IF TiDeluxe... om op te rijden....


Helaas nog steeds niet leverbaar in Nederland. Daardoor niet minder mooi; Lapierre


Onder het moto: 'zak us effe door', Kindshock verstelbare zadelpen


Flexibele 'ghostring'


Eigenwijs carbon; Yeti


Pimp your ride?


Fisher adopteert nu ook het ABP systeem van Trek


Katz; Rohloff naaf en volledig afgeschermde ketting; mudproof


Specialized leek niet zo geamusseerd te zijn van de aanwezigheid van Trek....

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh, Dennis Jöris, Pieter d'Haens

Geplaatst door:  DeKerfs   16 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact