Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Trek 69-er: best of both worlds

 28-08-2008   22:56

Ik sla mijn Trek 1992 catalogus er nog eens op na; een in felle kleuren uitgedoste Amerikaans met bakkebaarden, Travis Brown, is de hoofdrol speler op de vele actiefoto’s in de folder. Jaren later, komt diezelfde Brown weer bovendrijven; met zo mogelijk nog grotere bakkebaarden en een nieuw concept wat hij samen met Trek ontwikkeld heeft: een 69-er! Het antwoord op de 29-er hype, maar naar zeggen met de felheid en het acceleratiegevoel van een mountainbike met 26 inch wielen.

Stellenbosch, enkele weken voor de Cape Epic: Bart Brentjens wint een wedstrijd uit de Zuid-Afrika cup... op een 69-er! Terloops laat hij uit zijn mond vallen dat hij misschien op het Olympisch parcours in Beijing ook wel start met de (voor de gelegenheid aangepaste) 69-er!



Als iemand die nog stug vasthoudt aan het 26 inch concept, maar ook de voordelen van grotere wielen wel inziet, ging ik op stap met de Trek 69-er, een normale mountainbike, met versnellingen, een 26 inch achterwiel en een 29 inch voorwiel.

Tijdloos sjiek
In tegenstelling tot de gemiddelde 29-er of singlespeed rijder, is deze Trek 69-er haast het onopvallende jongetje uit de klas. Geen schreeuwerige kleuren, geen al te moeilijke vormen, gewoon een strak frame met daarin een evenzo strakke Fox F29 vork die het voorwiel aan de grond moet houden. Ook de afmontage is opvallend mainstream: een combinatie van XT, LX, Juicy 5 en Bontrager onderdelen maakt de fiets af. Deze combinatie geeft de Trek echter een onopvallend sjieke vertoning, juist door de tijdloze uitstraling!






Best of both worlds?!
Zolang je naast de fiets staat en geen grote wielen gewend bent, heb je het gevoel naast Bigfoot te staan. Dat gevoel verdwijnt volledig op het moment dat je op de fiets zit, dan heb je door het grote voorwiel alleen het idee dat het voorwiel heel erg ver naar voren staat. Het effect hiervan is tweeledig: allereerst lijken alle obstakels veel makkelijker te nemen doordat je een groter voorwiel voor je hebt. Je zit voor je gevoel heel ver achter het draaipunt van het voorwiel waardoor je minder snel het idee hebt voorover van je fiets gelanceerd te worden. Ten tweede lijkt de fiets veel meer het voorwiel te volgen, waar je bij een 26 inch voorwiel meer het voorwiel aan het sturen bent. Snelle bochten (ik bedoel natuurlijk: snel gereden bochten) stuur je daardoor met meer vertrouwen in en slechts zelden rijd je het voorwiel tot op de grens van zijn grip. Door de vergrootte vorksprong van de (naar Bontrager specificaties) aangepaste Fox F29 blijft de vork daarbij ook nog eens zo scherp als een mes sturen. Voor het gevoel doet deze setup op dat vlak niet onder voor een goed sturende 26 inch mountainbike.



Het achterwiel in de Trek 69-er is zoals vermeld een normaal 26 inch wiel, handig als een van je vrienden vlak voor een belangrijke wedstrijd ineens besluit om toch andere banden gemonteerd te willen hebben en je je wiel af kunt staan. Zelf heb je meer aan de eigenschap dat dit achterwiel je het felle en directe gevoel van de 26 inch mountainbike geeft. Echter, waar het grote voorwiel en de Fox vork, de voorkant erg ‘forgiving’ maken, voelt de achterkant door het ontbreken van achtervering en door het 26 inch wiel wat harder en stuiterender aan. Zeker op Ardennen-afdalingen met veel boomwortels of stenen, stuur je door het grote voorwiel vol vertrouwen de fiets harder naar beneden dan gebruikelijk. Het achterwiel en de achterbrug krijgen het hierdoor zwaarder te verduren en lijken haast de beperkende factor te worden. Op zich is dit niet vreemd, want waar je een voorwiel makkelijk over obstakels heen trekt, zal het achterwiel in een hardtail altijd de grootste klappen krijgen. Het (theoretisch) vervangen van het achterwiel door een 29 inch exemplaar, haalt de felheid en levendigheid uit de fiets, dus blijft alleen toepassing van achtervering als remedie over. Hiervoor heeft Trek dan ook de Top Fuel 69er in het gamma zitten. De stugheid van de achterkant van de fiets is logischerwijs de prijs die je moet betalen om het directe en felle gevoel van een 26 inch mountainbike te behouden, ik durf zelfs de uitspraak ‘alle wielmaten zijn een compromis’ wat dat betreft wel aan. Dat is niet erg, zolang de keuze maar bewust gemaakt wordt.



Conclusie
Met de 69er heeft Trek een onopvallend opvallende fiets op de markt gezet, die qua uitstraling en rijgedrag veel mensen moet kunnen interesseren. De afmontage is gedegen, het stuurgedrag scherp en stabiel en het uiterlijk tijdloos. Het grote voorwiel maakt van deze fiets haast een freerider zodra je naar beneden gaat, het 26 inch achterwiel houdt de boel scherp en fel. Wat dat aangaat, is dit concept echt ‘best of both worlds’, waarbij de fiets eerder aanvoelt als een mountainbike met 26 inch wielen, met alle voordelen van een groot voorwiel erbovenop.
Kun je visueel wennen aan het grotere voorwiel, dan is deze fiets zeker een aanrader. Ik heb er 4 weken met heel veel plezier op mogen rijden, op locaties waar ik normaal verschillende fietsen voor uit het rek trekt. Van typische Nederlandse rondjes tot volwaardige Ardeense wereldbeker parcoursen, de fiets voelt zich opvallend goed thuis op uiteenlopende parkoersen. Deze Trek 69er heeft de lat voor zichzelf hoog gelegd en kan em volledig waarmaken!



Tekst en foto's: Coen de Jongh

http://www.trekbikes.com

Geplaatst door:  Steelboy   18 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact