Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Magura 2009 presscamp

 20-07-2008   16:49

Happy campers, dat zijn ze bij Magura, vooral als er bier aan te pas komt, liefst Weissenbier en bij voorkeur ook nog veel! Daarom besloten ze dit jaar hun kamp op te zetten in het Zuid-Duitse Bad Wildbad alwaar de Europese pers de nieuwe Thor All Mountain vork in combinatie met hun MX achterdemper mocht uitproberen alsmede de vernieuwde Marta SL remmen.



MT 140 AM
De Magura Thor, met codenaam MT140AM, is de nieuwe lichtgewicht telg in de Magura vorken familie. Met slechts 1785 gram en een veerweg van maximaal 140 mm kan deze vork wat betreft gewicht de strijd met een Rock Shox Pike of een Fox Float aan. Handige feature die deze vork meegekregen heeft is het Flightcontrol Remote System, waarmee de veerweg van de vork door een druk op de remote lever van 140 mm naar 100 mm gebracht kan worden. Ideaal om tijdens steile klimmen het voorwiel aan de grond te kunnen houden, of andersom van XC setup in 100 mm naar Freeride modus op 140 mm te gaan. In de praktijk is de Flightcontrol iets minder praktisch: doordat de veerwegverstelling traploos is, heb je feitelijk maar 2 echte vaste veerwegen, waarbij de 100 mm mode vaak niet zo heel precies is. Bij Rock Shox's U-turn of Fox' Talas weet je daarentegen precies wat je krijgt als je aan de knop draait.



De vork is voorzien van het door Rock Shox gepatenteerde Maxle concept; een quick-release steekas. De Magura Thor wordt hiermee in combinatie met de dual arch techniek een erg torsiestijve vork, die precies de kant opstuurt waar jij heen wil.
Deze luchtgeveerde vork is verder voorzien van Albert Select+ demping, waarmee de ingaande demping te regelen is van haast lock-out tot volledig open. In de volledig open setting, blaast de vork vrij makkelijk door zijn travel heen, voor een platformdemping gevoel dient dit dempingcircuit wat verder dicht gedraaid te worden, waarna de vork minder lijkt te duiken. De plushheid lijkt daarbij nauwelijks aangetast. De Magura veert makkelijker in dan een mes door warme boter snijdt!



MX
De MX achterdemper is al eerder langs gekomen, ditmaal mogen we er ook zelf mee rijden en zijn er een aantal opengewerkte modellen, waarbij je kunt zien wat er (niet) inzit. De demper werkt volledig op lucht en heeft door de afwezigheid van olie geen afdichtseals nodig. Demping gebeurd in de MX door de rondpompende luchtstroom tussen de verschillende kamers en is gebasseerd op luchtdempers die toegepast worden op vrachtwagens, high-end personenauto's en zelfs op off-road racewagens. Het idee achter de demper is dat platform demping slechts een lapmiddel is voor een slecht veersysteem (lees: singlepivots). Magura lanceert daarom deze MX demper met in het achterhoofd dat de kinematica van het frame het onderscheid moet maken tussen trapinvloeden en ondergrond invloeden, waarbij de demper zo plush mogelijk mag zijn om de fiets optimale tractie te laten houden. Magura heeft echter besloten deze demper niet als aftermarket demper te verkopen. De demper moet naar hun mening afgestemd worden op het veerconcept van het frame, een aftermarket demper die geschikt zou moeten zijn voor diverse framegeometrieen en kinematica zou altijd een compromis zijn. Naar ons idee is dit een verstandige beslissing van Magura.

Niet alle aanwezige testfietsen waren om de zojuist genoemde reden voorzien van de nieuwe demper. De testfiets waar wij mee reden, een Trek Fuel EX8, was echter wel voorzien van een MX190 demper. Alles wat Magura beloofde bleek uit te komen: ja de demper was licht en ultra gevoelig en alle oneffenheden werden opgeslokt en de opengewerkte modellen maakten duidelijk dat de demper haast onderhoudsvrij is, maar... bij wat ritjes bergop leek de demper toch redelijk veel te bewegen. Geen probleem zolang je bleef zitten, maar staand op de pedalen schreeuwde de demper haast om een VPP constructie!

Doordat de demping alleen plaats kan vinden wanneer er druk opgebouwd kan worden in de lucht aan de 'andere kant' van de demperklep, heb je nagenoeg geen demping bij kleine schokken. Dit staat garant voor een gevoelige demper die veel kleine oneffenheden wegneemt, zij het dus ongedempt. Door de nauwelijks opbouwende druk en dus het nog niet effectief werken van de demping is de demper echter geneigt om bij hard remmen met het achterwiel, sterk te gaan vibreren. De lucht in de blaasbalg is namelijk comprimeerbaar en bij kleine slagen komt deze lucht dus niet voldoende door het dempingsysteem en staat hij puur op deze comprimeerbare lucht in de blaasbalg heen en weer te dansen.
De Fuel EX heeft nota bene het ABP systeem, wat deze brackjack of brakelock op een kinematische manier teniet zou moeten doen. Bij zacht remmen, voel je daarnaast de fiets zich uit de sag van de achterdemper trekken. Met de originele Fox RP2 demper in dit frame heeft de fiets er beduidend minder last van, door dat de ingaande demping vanwege het Propedal systeem juist zo hoog is. Magura heeft derhalve in onze ogen een demper ontwikkeld die volledig aan hun eisen voldoet, ze zijn alleen een hele essentiele eis vergeten!



Marta SL
Be like Christoph Sauser... die werd met de magnesium variant van de Marta's dit jaar namelijk wereldkampioen.
Al tijden is de Marta SL de referentie op lichte schijfremmen. Voor 2009 zet Magura deze trend voort en komt zelfs met een magnesium versie die maar liefst 40 gram afsnoept van de al lichte SL versie. Het monoblok principe van de remcalipers zorgt voor een solide gevoel in de remgrepen en voor een dosis remvermogen waar je licht van in je hoofd wordt! Hoewel de remgreep, de caliper en ook de remschijven er enigzins iel uitzien, remmen ze als bootankers, eerlijkheid gebied te zeggen dat deze remmen veel (nee; VEEL!) beter zijn dan de Louises die we vorig jaar ter test hadden. De ielheid van de rotors is trouwens wel iets waar je zeker in het begin mee uit moet kijken, wij stonden na een run in Bad Wildbad let-ter-lijk met een rokende achterrem beneden... blijkbaar was het rookverbod in openbare ruimtes in Duitsland nog niet ingegaan (of was het geen openbare ruimte).

Magura is altijd de koning als het aankomt op gezellige presentaties geven, dat mag gezegd worden. De nieuwe Marta remmen zijn ronduit goed, je kunt duidelijk merken dat dit voor Magura core-business is. Op veringgebied hebben ze de afgelopen jaren grote stappen gemaakt van de oude Rond-Magura vorken naar wat ze nu hebben. De nieuwe modellen zijn aanmerkelijk plusher en mooier geworden. De MX achterdemper toont echter een aantal gaten in het ontwerp, die er naar ons idee niet in hadden hoeven zitten. Als je een achterdemper voor een fiets op die van een auto baseert, moet je goed bedenken welke invloeden er anders zijn. Voor fietsen als een Liteville, die een kinematische opsluiting heeft van de achterbrug, zullen dit soort demper goed kunnen werken, andere fietsen zoals een FuelEX zijn beter af met een oliegedempte achterdemper.



www.magura.com

Tekst: Coen de Jongh
Foto's: Coen de Jongh en Jeroen van den Brand

Geplaatst door:  DeKerfs   10 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact