Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Test: Giant Anthem 2

 29-06-2008   17:18

In de categorie betaalbare fietsen, zijn er van origine een aantal merken die te binnen schieten. Giant is er daar een van. Immers, wie had 15 jaar geleden niet als eerste fiets een Giant? Inmiddels is de merknaam Giant ook al lang en breed uit vertegenwoordigd en gemeengoed in het wedstrijdsegment en het programma voorziet dan ook volop aan modellen voor het topsegment, waar het met name de carbon modellen zijn die de boventoon voeren. Eind jaren '90 wisten ze een sterk marktaandeel in de nog groeiende markt van cross country full suspensions te veroveren met de NRS modellen, welke in samenwerking met Renault ontwikkeld waren. Inmiddels zijn de NRS modellen opgevolgd door de Anthem serie, die eveneens traditiegetrouw in diverse prijsklassen geleverd wordt.

Met een prijs van 1799 euro is de Anthem 2 het instapmodel van Giant's serie cross country full suspenions. Voor deze prijs krijg je een lichtgewicht aluminium frame dat hij deelt met zijn duurdere broertjes, de Anthem 1 en 0. De duurste variant, de Advanced bezit een carbon frame. De troef van de Anthem serie is het Maestro veersysteem, wat Giant toepast op al haar geveerde mountainbikes van de Anthem voor XC gebruik tot aan de Glory DH voor downhill gebruik. Het Maestro systeem deelt het frame op in twee driehoeken die doormiddel van twee scharnierarmen met elkaar verbonden worden. Hiermee ontstaat een virtueel scharnierpunt dat vóór de fiets ligt en het systeem daarmee in categorie van de VPP (Virtual Pivot Point) systemen laat vallen.



'Race-only'?
Zodra we een been over de Anthem 2 gooien is de gestrekte zit door de lange bovenbuis en lange stuurpen de eerste en meteen meest voelbare hint naar de aard van het beestje. De Anthem serie is in nauwe samenwerking met de momenteel sterk rijdende cross country wedstrijdrijder Adam Craig uit Amerika ontwikkeld. Met 90 millimeter veerweg achteraan en 80 millimeter vooraan is deze fiets dan ook thuis op de snelle singletracks vol obstakels in een wedstrijd of op je lange cross country rit waar je je hardtail te oncomfortabel acht.

'Race Only', dat lijkt de hoofdmoot te zijn geweest bij Giant bij het uittekenen van de Anthem. Maar dat is misschien wat kort door de bocht. Over kort door de bocht gesproken... sturen; de Anthem is met zijn 72 graden stuurhoek en met 73 graden steile zithoek aan de nerveuze kant. De fiets reageert op subtiele gewichtsverschuivingen over de fiets en de directheid is in de eerste kilometers erg wennen. Ondanks deze directheid lijkt de fiets juist naar meer snelheid te vragen op de stukken waar het lastiger lijkt te worden. Zelfs op smalle singletracks vol boomwortels voelt het bij het opvoeren van de snelheid meer en meer alsof je met de HSL, of liever de TGV -die rijdt namelijk wél-, op rails onderweg bent.



De Fox RP2 zorgt in samenwerking met het Maestro veersysteem dat het achterwiel de contouren van de ondergrond goed blijft volgen, bij zowel hoge als lage snelheid. Dit merk je ook vooral bij het klimmen. Het kan de Anthem niet steil genoeg zijn, de gestrekte zit maakt dat het voorwiel netjes aan de grond blijft en het Maestro systeem zorgt er voor dat je achterwiel veel tractie behoud. Van trapinvloed op het veersysteem is absoluut geen spraken en omgekeerd merken we ook geen invloeden van het inveren op de pedaalslag. Het vergt wel wat afstelwerk om een goede balans te vinden zodat zowel de grote als ook de kleine oneffenheden worden glad gestreken. Je pakt niet snel de volledige veerweg en daarmee voelt het geheel niet als bodemloos, maar houdt je juist scherp in het besef dat je nog steeds op een cross country full suspension zit in plaats van de Glory DH.

De RockShox Recon vork kan het 'racey' karakter van de achterkant niet geheel volgen. Zodra de snelheid omhoog gaat en je boomwortels of bijvoorbeeld remknippen onderaan een afdaling tegen komt, wilt de Recon nogal eens snel overrompeld raken. Hij spreekt weliswaar soepel aan en strijkt daarmee al snel kleine oneffenheden vlak, maar dit staaft niet geheel met het gevoel dat de achterkant geeft. Een echt harmonieuze balans tussen de voor- en achterkant heb ik dan gedurende de testritten niet echt kunnen vinden.

Subtiel en degelijk
Met zijn deels zwart gespoten en deels blank geborstelde kleurstelling, oogt de fiets sjiek en tijdloos. De aluminium buizen zijn dan wel middels hydrovormen gemaakt, Giant houdt het bij de Anthem subtiel en daarmee oogt het geheel strak. De Fox RP2 demper zit vrij laag in het voorframe gemonteerd, waardoor er nog ruimte is voor een bidonhouder. Op het geteste 18" model paste hier nog net een bidon in, ik vraag me echter af of bij een kleinere maat nog voldoende ruimte over blijft om het geheel functioneel te houden.



Op componenten niveau zien we de nieuwe Shimano Deore 2-way release shifters en Deore voorderailleur. Achteraan vinden we de nieuwe XT Shadow derailleur. Zoals we van Shimano altijd wel kunnen verwachten, werken deze exemplaren zonder aarzeling. Twijfels zijn er echter wel bij de Hayes Stroker Trail remmen. Adequaat voor Nederlandse omstandigheden, maar ik vraag me af of de slechts 152 millimeter metende schijven voldoende remvermogen en dus vertrouwen blijven geven wanneer het écht lang naar beneden gaat. Stuur, stuurpen, crankstel en zadelpen komen van RaceFace en met de Deore naven op WTB Laser Disc velgen is een degelijk totaal ontstaan.

Race-only
De directheid, of liever het zelfs toch wel nerveuze karakter van deze fiets zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Zie de Anthem meer als een verlengstuk van de XtC hardtail serie. Een cross country volbloed racer met nét wat meer spierballen. Als snelheid je ding is, past de Anthem in je plaatje. Rij je meer op een iet wat meer gezapig tempo lange ritten tijdens je zondagmiddag, dan is deze fiets misschien net iets té 'racey'.



Bij een race fully met een prijs van 1799 euro ontkom je niet aan het maken van compromissen bij de afmontage. Toch is de Anthem 2 met zijn relatief lichte frame een perfecte basis voor de XC racer die toch wat meer comfort zoekt ten opzichte van zijn hardtail en ook nog enigszins comfortabel in zijn portemonnee wilt kunnen blijven kijken. Een upgrade naar een lichtere vork en eventueel lichtere wielset zou mijninziens de enige nuttige besteding van wat extra geld in een later stadium zijn en je hebt weinig redenen meer om niet vooraan mee te kunnen rijden in het wedstrijdveld.

Tekst en foto's: Jeroen van den Brand
Met dank aan: Giant Europe

Geplaatst door:  DeKerfs   0 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact