Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Tomac: Bikes of Passion

 20-06-2008   13:30

Joel Smith, voorheen werkzaam bij Manitou, nu de drijvende kracht achter het Tomac label, zag in het WK mountainbike in Val di Sole een mooie kans om de nieuwtjes voor 2009 voor te stellen aan de internationale pers. Bron van inspiratie voor de ontwerpers van Tomac bikes is nog altijd de race legende 'himself', John Tomac. Tesamen met Doug Bradbury, de oprichter van Manitou, richte John in 1999 een fietsmerk op in zijn laatste dagen van zijn actieve professionele race carièrre. Zelfs na het beëindigen daarvan bleef John Tomac zijn eigen fietsen fanatiek tot het uiterste testen en wist zodoende in 2004 en 2005 zelfs nog de Kamikaze downhill wedstrijd te winnen. Het multitalent van John, die schitterde in zowel de cross country als downhill en zelfs 4-Cross wedstrijden (vooraf gegaan door de dual slalom), heeft hem tot een ware legende gemaakt die velen in hoog aanzien hebben en bron van inspiratie is. Met zijn persoonlijke passie voor de race legende en dus de naam Tomac, zette Joel Smith een groot deel van zijn privé kapitaal op het spel om het merk nieuw leven in te blazen, nadat de American Bicycle Group het merk afstootte.

Met een grote gedrevenheid in het creëren van hoogwaardige, high-end fietsen vol doordachte details komt het merk nu met maar liefst 6 nieuwe modellen voor 2009. Tomac prijkt zichzelf als een écht wedstrijdgeoriënteerd merk en sponsort naast het eigen fabrieksteam ook het Kenda-Tomac team. Er is dan ook veel tijd besteed aan de ontwikkeling van de nieuwe downhill fiets, de Primer 220. Ontworpen door Doug Bradbury in samenwerking met de uit Nederland afkomstige engineer Mark Landsaat en gebaseerd op de originele Tomac DH fiets waar John in 1999 en 2000 nog professioneel op reed. In essentie blijft het dus een single pivot ontwerp, waarbij de demper via een scharnierenstelsel wordt aangesproken en de fiets hiermee 220 millimeter veerweg geeft. De achterkant krijgt extra stijfheid door het gebruik van een hexagonale steekas. Deze is overigens gewoon afgestemd op gebruik van de standaard steekas achternaven.



Meer interessant voor het bredere publiek is de nieuwe Carbide XC1. Deze carbon full suspension is met 90 millimeter veerweg achteraan en 80 of 100 millimeter veerweg vooraan ontworpen als een lichtgewicht, stijf en breed inzetbare cross country racer. Het veersysteem, feitelijk een single pivot, is ontworpen om met een speciaal getunede Fox RP23 met minder compressie demping pedaal efficiënt bergop te rijden en zijn veerweg beter te benutten in de afdaling. De carbonnen staande vork is dusdanig ontworpen dat hier enige flex tijdens het veren mogelijk is, waardoor het scharnierpunt bij de achternaaf weg gelaten kan worden, hetgeen resulteert in een stijver en lichter geheel. De buisvormen in het voorframe zijn geoptimaliseerde om een stijf geheel te geven dat ook nog voldoende verticale trillingen van de ondergrond weet weg te filteren.



De Automatic 100 is een iet wat meer budgetair verantwoorde versie van de Carbide XC1 in aluminium. Hij deelt hetzelfde veersysteem, maar is in detail anders uitgevoerd. In plaats van de duurdere carbonnen staande vork, is deze nu ook geheel uit alumium, maar heeft eveneens geen scharnierpunt bij de achternaaf. In plaats hiervan is de ophanging voor aan de rocker en demper uitgevoerd met een lager met een excentrische bus. Net als bij de Carbide XC1 zijn hier ook alle lagers afgeschermd tegen de elementen met aluminium kapjes.



Op hardtail gebied wordt met de Cortez een dikke knipoog gegeven naar de hardtails die Doug Bradbury destijds onder het Manitou label maakte en de later onder Tomac's vlag uitgebrachte Buckshot hardtail frames. De Cortez, vernoemd naar de woonplaats van John Tomac in Colorado, is een stijve, iet-wat oldschool-racer met een gestrekte zit en korte achtervork voor een optimale combinatie van stabiliteit en stuurgedrag. De uit vierkant aluminium opgebouwde achterbrug is voorzien van CNC gefreesde aansluitstukken bij de trapas en zitbuis en ook de CNC gefreesde dropouts zijn een duidelijke verwijzing naar de Buckshot en Manitou hardtails van weleer.



Hoewel Tomac zelf van mening is dat de wereld niet staat te popelen op nóg een nieuwe carbon hardtail, komen ze zelf uit met een creatie die naar eigen zeggen afwijkt van de norm. De Type X is een carbon frame waar ruim 2 jaar aan ontwerptijd in is gestoken. De Type X combineert een grote laterale stijfheid voor een direct gevoel bij aanzetten, met trillingsdempende eigenschappen in verticale richting. Met een gewicht van 1.100 gram in een medium frame maat is het frame naar eigen zeggen niet alleen stijver dan bijvoorbeeld de Scott Scale, maar ook lichter bij een meer gunstige prijs ten opzichte van de concurrentie op dit gebied.

Tomac is geen groot merk. Daarom dat ze dan ook met hun misschien wat eigenzinnige ontwerpen op hun manier de emotie van de fietser willen aanspreken. Immers, met een naam als Tomac kun je ook niet op de proppen komen met een dertien-in-een-dozijn programma aan fietsen.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

Geplaatst door:  DeKerfs   8 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact