Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Test: Liteville 301L - marathonmonster

 16-03-2008   15:22

Eigenlijk stapte ik de fietsenwinkel in voor een nieuw binnenbandje... 30 minuten later liep ik de deur uit met dit: een Liteville 301L en het verzoek of ik deze eens even wilde proberen! Nu ben ik de beroerdste niet en offerde ik dus mijn vrije zaterdag graag op om een rondje op de Liteville te gaan maken..



Het bijzondere aan het Liteville frame is dat het geschikt is voor verschillende rijstijlen, van enduro/freeride tot xc/marathon, simpelweg door de gebruikte afmontage. De unieke en gepatenteerde achterbrug constructie is door de Duitsers ge-engineerd om zowel de optredende krachten netjes in het verlengde van zitbuis en bovenbuis door te leiden, als ook om het deinen van de fiets tegen te gaan, doordat de kracht die de demper op de zitbuis uitoefend tegengesteld werkt aan de kracht die de rijder door de pedaalbeweging uitoefend. Hierdoor balanceert het frame zich als het ware uit.



Racer
De XC setup van de geteste Liteville maakt de fiets tot een regelrechte racer. Met de gemonteerde Rock Shox Reba op 100 mm is de voorkant van de fiets lekker laag, maar de stuurhoek wordt naar mijn idee net iets te steil voor een marathon bike. De steile zithoek zorgt wel voor een 'agressievere' houding, waardoor de fiets makkelijk trapt. Liteville heeft drie verschillende standaard 'inzetbereiken' die ze zelf betitelen met Race/Marathon, Tour/Marathon en Enduro/Fun. De veerweg achter is altijd 130 mm, de voorvorken varieren van 100 mm in de Race/Marathon setup tot 160 mm in de Enduro/Fun setup. Uiteraard moet je voor die verschillende inzetbereiken wel een ietwat andere afmontage (denk aan stuurpenlengte, abuse proof componenten) hanteren.



Okay, dus met deze fiets kun je alle kanten uit. Dat zou betekenen dat de fiets altijd een compromis is. Niets is minder waar, in deze XC setup knalt de Liteville, mede door de speciale linkage voor de achterdemper, haast als een race-hardtail door de bossen! Zelfs bij staand aanzetten, blijft de achterkant strak aanvoelen en lijkt iedere slag raak te zijn. Eenmaal boven volgt de test of de XC setup dan ook geschikt is om hard naar beneden te gaan. Nu is Nederland een vrij vlak land, zoals de meesten van jullie zullen weten, dus echte steile en technische afdalingen hebben we er niet mee gedaan. De lange afdalingen die we er wel mee reden, deed de Liteville echter vol vertrouwen!



Het lijkt haast alsof de fiets geen enkele zwakke punten kent, bergop knallen, bergaf eveneens knallen... oh wacht: ik heb het nog niet gehad over de vlakke stukken! Daar valt namelijk wel iets op aan de fiets: de achterkant van de fiets spreekt op kleine oneffenheiden niet aan, ondanks dat de demper correct staat ingesteld. De constructie 'rammelt' hierdoor een heel klein beetje. Het is geen speling, maar je hebt het idee dat de achtervering wel aan wil spreken, maar het net niet kan, door de linkage constructie! Is dit een echt probleem? Nee, niet als je de fiets beschouwt als een hardtail met vering, die alleen werkt als ie echt moet werken. In vergelijking met een plushe set-up die altijd wel wat beweging heeft (bijvoorbeeld Intense VPP, Turner 4-bars) is het verschil echter wel duidelijk. Als je de fiets tegenover een Specialized Epic met Brain demper zet echter, lijkt de Liteville de beter verende fiets te zijn, met initieel een zelfde soort karakteristiek als de Epic.



Detaillist
De Liteville 301L heeft als frame diverse unieke details: zo is het frame voorzien van een 1.5 balhoofd, standaard voorzien van een Syntace Superspin integrated headset, waarin 1 1/8 vorken gemonteerd kunnen worden. Voor de Enduro/Fun setting kan dus echter ook een 1.5 balhoofd gemonteerd worden met bijbehorende vork. De derailleurpad van de Liteville is ook een verhaal apart. Hier geen verwisselbare padjes, maar een vaste. De filosofie hierachter is dat de vaste verbinding zorgt voor een veel preciezer schakelgedrag. Liteville heeft nog niet een frame met verbogen pad van hunzelf teruggezien, maar mocht dit onverhoopt gebeuren, dan stellen ze kostenloos een nieuwe staande achtervork (waar de derailleurpad zich aan bevind) beschikbaar. Dat is nette service! Om de derailleur zelf te beschermen is een Syntace RockGuard toegepast.



All good things end...
Zo ook deze test: de Liteville is niet slechts een unieke fiets, maar vooral een goed uitgedacht concept, dat echt werkt! De speciale achterbrug constructie zorgt ervoor dat pedaalinvloeden de vering niet beïnvloeden en deze alleen aanspreekt als het ook echt nodig is. Het is daardoor een van de strakste marathon fully's die ik gereden heb. Het 'rammelen' of moeilijk losbreken van de achterbrug en de ietwat steile voorkant in deze setup, zijn voor mij de wat mindere kanten. De overige details zoals het 1.5 balhoofd en de vaste derailleurpad van de Liteville maken het frame tot wat het is: een goed voorbeeld van Duitse 'grundlichkeit'. Daardoor is deze Liteville absoluut een aanrader!



Tekst en foto's: Coen de Jongh

Met dank aan:
www.adventurebikes.nl

www.liteville.de

Geplaatst door:  Steelboy   7 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact