Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Test: Magura Durin MD80R

 03-10-2007   21:09

Tijdens de in eind mei gehouden perspresentatie van de nieuwe 2008 producten van Magura kregen we de beschikking over de MD80R vork uit de Durin serie. De MD80R en MD100R, waarbij het getal de hoeveelheid millimeters veerweg aangeeft, zijn Magura's antwoord op de concurrentie in het cross country-race segment. Met een prijs van 799 euro wordt de vork gepositioneerd in de hoogste regionen van dit segment. Juist in dit deel van de markt zien we vaak vorken die een breed aanbod van instelmogelijkheden hebben om de rijder in staat te stellen dé persoonlijk perfecte afstemming te vinden. Opvallend is dan juist de keuze van Magura om de Durin vorken vrij eenvoudig van opzet te maken. Naast deze eenvoud waren duurzaamheid en lichtgewicht de steekwoorden die als uitgangspositie werden gehanteerd en dat blijkt als we de techniek van de vork wat nader bestuderen.

'Button-crazy'
Tijdens de introductie van de vork werd ons door de hoofd ingenieur van Magura verteld dat de markt overladen wordt met talloze instelmogelijkheden die van een potentiële koper eisen dat ze veringspecialist moeten zijn om deze opties goed te kunnen gebruiken. Veel van deze opties worden verkocht omdát het verkoopt. "De markt is button-crazy", aldus de bedenker van de Durin vork. Magura zocht een andere benadering en daarom geen ingewikkelde platvormdemping of nieuwe technieken die via de achterdeur bij NASA 'geleend' zijn onder het motto van 'ruimtevaarttechnologie'. Het resultaat werd toegepast in de Durin serie.

De Durin vorken zijn luchtgeveerd. Aan de linkerkant vinden we een grote luchtkamer als hoofdveer en een elastomeerdemper voor de negatieve veerweg. Met de rode knop voor het verstellen van de rebound aan de onderzijde van de rechter poot hebben we eigenlijk alle componenten al benoemd. De eenvoud van de vork heeft tot resultaat dat het gewicht laag gehouden kan worden. Met de stuurbuis ingekort tot 220 millimeter komen we op een nette waarde van 1440 gram voor de MD80R, waarmee hij zich goed kan meten met de modellen van de concurrentie.

Ook al lijkt de vork met deze opzet eenvoudig, het blijft een stuk pure techniek en bij techniek horen technische termen. Het liefst met elk hun eigen afkortingen en Magura maakt hierop geen enkele uitzondering. Zo zijn daar de DAD, SDO, DLO en niet te vergeten de RCL. De visueel meest opvallende in deze reeks is ongetwijfeld de DAD, wat staat voor 'Double Arch Design'. De dubbele brug aan de bovenzijde van de magnesium onderpoten geven de vork extra torsiestijfheid. Dit ontwerp zagen we al eerder terug bij de onder andere de Menja, Wotan en Laurin vorken van het afgelopen jaar en werd voor de Durin verder verfijnd om gewicht te besparen. De onderpoten zijn er naar keuze met enkel een Postmount schijfremmontage of een versie met Postmount én cantilever nokken. In beide gevallen is een klein geïntegreerd kunststof klemmetje voor de geleiding van de remleiding aan de voorzijde voorzien. De onderpoten zijn verder voorzien van dropouts welke een openingshoek van 45 graden naar voren hebben. Hierdoor kan het voorwiel zich nooit los wrikken tijdens het remmen en dat is dan ook de reden dat Magura hieraan de titel 'Safety Dropouts' (SDO) heeft meegegeven. Bij het streven naar een laag gewicht heeft Magura echter de door hen geïntroduceerde roestvaststalen inserts die toegepast worden op de dropouts van de andere vorken, in dit geval jammerlijk weggelaten. Dit scheelt welliswaar enkele grammen, maar de bescherming tegen het afbladderen van de lak die deze inserts geven zijn nu net details waar ik persoonlijk die paar gram wel voor in zou willen leveren.



De twee laatste afkortingen, DLO en RCL, zijn letterlijk met elkaar verbonden. De 'Dynamic Lockout' (DLO) dankt zijn naam aan het feit dat hij afwijkt ten opzichte van andere lockout-systemen, doordat deze de vork blokkeert mét behoud van de voorspanning. Hierdoor heeft de vork de mogelijkheid om bij een gesloten toestand toch nog steeds uit te kunnen veren, om zodoende het voorwiel grip te laten behouden bij obstakels. Een overdrukbeveiliging zorgt er voor dat de vork toch doorslaat als de obstakels te groot worden. Deze gevoeligheid van deze beveiliging is echter niet in te stellen. Middels de Remote Control (RCL) is de DLO optioneel vanaf het stuur te bedienen. De RCL hendel is vrij minimalistisch uitgevoerd en modulair van opzet, zodat je de hendel aan elke kant van het stuur, onder elke positie naar persoonlijke voorkeur kunt monteren.

Souplèse
Eens kijken hoe zich dit alles vertaald tijdens het rijden. Een tabel op de achterzijde van de linker vorkpoot geeft een indicatie van de te kiezen luchtdruk. We stellen deze in en stellen de rebound af. Binnen 2 minuten zijn we al op pad! Is dit echt alles? Ja; de eenvoud die Magura voor ogen had wordt hier direct geuit! We rijden de eerste meters met deze vork op een parcours, uitgezet in de achtertuin van Magura op een steenworp afstand van de fabriek in het duitse Bad Urach. De voorgeschreven luchtdruk lijkt meteen spot-on en op dit niet al te technische parcours valt direct op met hoeveel souplèse de vork werkt. De elastomeren die gebruikt worden voor de negatieve vering, zorgen ervoor dat de vork zelfs bij kleine oneffenheden snel aanspreekt en dus veel vlak strijkt. Combineer dit met de relatief lage druk waarmee de vork werkt en de 80 millimeter veerweg voelt boter zacht aan zonder te snel aan het einde van de veerweg te komen. Deze souplèse is erg karakteriserend voor de vork, wat je in eerste instantie niet direct zou verwachten bij een race vork.

De 32 millimeter bovenpoten en de magnesium onderpoten volgens 'Star Trek design' zorgen er voor dat de vork zonder enige aarzeling de richting op stuurt die je wenst. Ook de krachten van de schijfrem lijken weinig invloed uit te oefenen op dit solide gevoel. In dit opzicht behaald Magura ook hier de doelstelling. Dit kan ik eigenlijk niet echt zeggen van de Remote Lockout. Het modulaire hendeltje oogt niet alleen fragiel, het uit kunststof vervaardigde bedieningshendeltje voor de lockout voelt gewoon niet stevig aan. De bevestiging heeft sinds de montage al een kleine speling in het verstelbare punt tussen hendel en het montagebeugeltje. De iet wat zware veer in de eigenlijke lockout maakt daarbij dat de bediening zwaar gaat en je het gevoel hebt dat de hendel ieder moment kan afbreken.

Duitse degelijkheid?
Na onze eerste kennismakingsrit in duitsland, heb ik de vork nog de nodige kilometers in zowel de Italiaanse Alpen en de nederlandse achtertuin verder aan de tand gevoeld. Aan de snel gevonden instellingen heb ik weinig verandert en de indrukken zijn hetzelfde gebleven. Het misschien meest opvallende aan de vork is wellicht dat hij juist niet opvalt. 'Set and forget'; de vork doet braaf zijn werk zonder snel de indruk te geven het niet meer te kunnen bij houden. Enkel op écht langzame, bijna trial-achtige secties over grote obstakels duikt de vork door het soepele aanspreken toch wel fel. In deze situatie miste ik toch wel een instelbare ingaande demping. Deze zou in combinatie met de lockout een simpele platvormdemping kunnen creëren om de vork net wat breder inzetbaar te maken. Hmm, misschien ben ik stiekem ook wel 'button crazy'?

Bij de aanschaf van de vork dien je een aantal cruciale beslissingen te nemen. Zo is de veerweg later niet te wijzigen. Je kunt dus van een 80 millimeter versie geen 100 millimeter versie maken, en omgekeerd. Eenzelfde vlieger gaat op voor de lockout. Je bestelt deze met of zónder RCL hendel voor op het stuur. De lockout die je nodig hebt bij de versie met bediening vanaf het stuur is intern voorzien van een veer en het is ook onmogelijk om de versie die je vanaf de vorkkroon bedient, om te bouwen. Daarbij mis je dan vervolgens de in de kroon geïntegreerde kabelgeleiding.

De vraag of Magura haar doelen bereikt heeft, kunnen we deels beantwoorden. De Durin vork geeft een solide gevoel en komt met de aluminium knoppen en nette afwerking erg degelijk over. De eenvoudige opzet met minder onderdelen vertaald zich in een laag gewicht en zou de duurzaamheid ten goede moeten komen. Dat zal menig mountainbiker goed in de oren klinken, maar voor 799 euro verwacht je eigenlijk ook niets anders. De eenvoud heeft, in mijn optiek, echter ook een keerzijde. Het ontbreken van een instelbare compressiedemping, met name de low speed compressie, is een gemis. De vork geneigt snel ver in zijn veerweg te duiken wanneer het echt steil naar beneden gaat of als je langzaam over een groot obstakel uit wilt rollen. Het weglaten van deze optie maakt dat de vork een minder brede inzetbaar is, maar Magura had dan ook één specifieke doelgroep voor ogen; wedstrijdrijders.

De Durin lijkt ideaal voor de cross country racer die niet veel gezever wilt, maar gewoon wilt rijden. De techneut zal er wellicht te weinig aan kunnen instellen en de kans is dus aanwezig dat je nét niet de juiste fijnafstelling weet te vinden. Om het in steekwoorden samen te vatten: weinig techniek; weinig instelmogelijkheden; weing onderdelen; weinig gewicht; weinig onderhoud - 'Less is more'. Maar of die vlieger ook op gaat voor het prijskaartje..... ?



Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

Met dank aan: Magura Duitsland

Geplaatst door:  DeKerfs   12 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact