Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Kona 2008 Product Launch

 03-07-2007   20:25

"Wat vliegt de tijd!" - hoor ik de laatste tijd erg vaak. Ik kan eigenlijk niets anders dan toestemmen met deze uitspraak. Zo is het voor het gevoel nét 2007, zo vliegen de 2008 producten je al weer om de oren. Van 25 tot 27 juni had Kona het Italiaanse Alpendorp Livigno min of meer totaal bezet om aan de pers, dealers en andere genodigden hun plannen voor 2008 uit de doeken te doen. Min of meer tegelijkertijd waren we op bezoek bij Magura in Duitsland, welke eveneens graag de nieuwigheden voor 2008 aan ons presenteerde. Onder het motto 'nu we toch in de buurt zijn' wisten we een en ander mooi te combineren. Slechts 350 kilometer te overbruggen tussen ons bij Magura en Kona in Livigno. Grotendeels Autobahn, maar de laatste 100 kilometer slingerende tweebaanswegen tussen de giganten van de Alpen. De smalle wegen, steil en met veel bochten maakten ons verlangen naar verhoudingsgewijs even smalle, zo niet smallere singletracks om uren over te biken.... Genoeg gedagdroomd; gas er op!



Bij aankomst in Livigno direct met de kabelbaan naar de top van de berg Mottolino, het startpunt van het gelijknamige bikepark dat in samenwerking met Kona is opgezet. In het ruime bergrestaurant en op het terras stonden de 2008 Kona's op ons te wachten. De vermoeidheid van de 6 uur durende rit, gesterkt door de ijle lucht, was snel vergeten toen we een blik mochten werpen op de nieuwtjes van Kona. Ook Kona had een aantal partners uitgenodigd deel te nemen aan de presentatie. Zo was er Hayes met de nieuwe Stroker remmen, Sun Ringlé velgen en naven, FSA, Marzocchi en Fox. Verder waren er nog Kona's nieuwe partners Nissan en Sony, waarmee in het komende seizoen talloze evenementen en support voor evenementen wordt opgezet en gepromoot. Er was eveneens aandacht voor het Mottolino bikepark en de gehele Alto Rezzia regio, welke met ruim 540 kilometer singletrails een waar mekka is geworden voor de mountainbiker.



Retro-racers
Terug naar de fietsen. Het aanbod van Kona is groot, wij maakten een selectie uit de meest opvallende nieuwtjes en modellen. Te beginnen met de dunne banden. Bij het oplopen van het grote terras met de uitgestalde fietsen, viel ons oog direct op een tweetal racefietsframes. De geheel nieuwe Honky Tonk en de vernieuwde Kapu. Beide stalen frames, de rode Honky Tonk getiglast en de Kapu gesoldeerd met lugs. De oranje kleur, het klassieke paneel op de onderbuis en niet te vergeten de verchroomde lugs bij de Kapu geven een bijzonder klassieke look. Nog méér klassiek is wellicht de keuze voor een 1" balhoofd voor de Kapu. Beide frames worden uitgeleverd met een passende stalen, gesoldeerde stalen vork. Jammer dat de Kapu in details net niet de elegantie van een ware klassieker lijkt te hebben. Zo geeft de lug die de zitbuis en bovenbuis verbind helaas een wat goedkoop uiterlijk. Als we echter naar de prijskaartjes kijken zien we een nog groter verschil, waar de Honky Tonk 420 Euro moet gaan kosten, kost de gesoldeerde Kapu 1040 Euro, beide inclusief passende vork. Een kompleet met Ultegra 10 speed opgebouwde Kapu zal een prijskaart van 1999 Euro meekrijgen.



Grote wielen
Ook Kona geeft gehoor aan de als maar groeiende vraag uit de markt naar fietsen met de 29" wielmaat. Op singlespeed gebied is er enkel nog de stalen Unit 2-9, welke in een frame-only versie voor 580 Euro en in een volledige opgebouwde versie voor 888 Euro aangeboden wordt. De 26 duims versie zien we niet meer terug in 2008. De Kula 2-9 met een prijs van 1549 Euro verlaagt de drempel voor zij die een 29er willen proberen. De Kula 2-9 Deluxe is de meer high-end variant voorzien van een Reba SL vork, Hayes Stroker carbon remmen en een RaceFace Evolve XC X-type crankset. De gehele 29er line-up wordt verder gecomplementeerd met de nieuwe Hei Hei 2-9. Een full suspension met iets meer dan 60 millimeter veerweg, voorzien van een Fox RP2 demper, Reba SL vork, RaceFace Deus X-type crankset en Hayes Stroker carbon remmen voor de prijs van 2499 Euro. Zowel het frame van de Kula 2-9, de Deluxe en de Hei Hei 2-9 zijn allen uit de Scandium legering opgetrokken en hebben nieuw, subtiel vormgegeven onderbuizen welke middels hydroforming tot stand zijn gekomen.



Cross country full suspensions
Met de astronomische prijs van 5999 Euro is de Hei Hei Supreme het onbetwiste topmodel in de cross country full suspension lijn. Voor deze prijs krijg je een nieuw ontworpen Scandium frame, met dezelfde nieuwe hydroformed onderbuis. Op onderdelenniveau laat de Supreme met een nagenoeg volledige XTR groep, Mavic Crossmax SL wielen, Fox RP23 en de RockShox Reba World Cup, weinig te wensen over. De Hei Hei staat direct een trede onder de Supreme en wordt voorzien van hetzelfde Scandium frame, echter dit maal met een Shimano XT afmontage, Fox RP2 demper, Reba Race vork en FSA XC-300 wielen. De prijs van deze laatste? 2759 Euro. Daarmee is het gat tussen de Hei Hei Supreme en de Hei Hei wel erg groot.

Voor de wat meer op marathons gerichte rijders die net wat meer veerweg verlangen, is er de nieuwe 'Four' serie met drie modellen; de Four Supreme, Four Deluxe en de Four. Alle Four modellen krijgen, in tegenstelling tot wat op de foto's te zien is, opengewerkte magnesium rockers voor de achterbrug mee. De voorframes zijn eveneens uit Scandium opgetrokken. Zowel de Four als de Hei Hei modellen hebben allemaal een bovenbuis welke voorzien is van een knik naar beneden, ziet er wellicht minder 'racey' uit, maar het biedt meer vrijheid en wendbaarheid.



Cross country hardtails
Als we naar de hardtails kijken, zien we een minstens zo'n groot gat tussen de nieuwe Kula Supreme en Kula Deluxe, als bij de Hei Hei Supreme en Hei Hei. De beide Kula modellen beschikken over eenzelfde Scandium frame met de nieuwe onderbuis, de Supreme wordt voor een prijs van 5699 Euro geleverd met een vrijwel volledige XTR afmontage inclusief XTR schijfremmen, Mavic Crossmax SL wielen en een Reba World Cup vork. De Kula Deluxe komt met een prijs van 2179 Euro met een Reba SL 100 millimeter vork, FSA XC-300 wielen en Hayes Stroker Trail schijfremmen.



Coilair Magic-Link
Het grootste nieuws troffen we aan bij de Coilair serie. In samenwerking met Brake Therapy werd een geheel nieuw veerconcept uitgewerkt en toegepast in alle drie de Coilair modellen. De Magic-Link is een gepatenteerd systeem dat tijdens het rijden automatisch de geometrie van de fiets aanpast aan de omstandigheden. De Magic-Link is een extra link die de demper en de liggende vork verbindt en scharnierend is bevestigd aan het voorframe. Bij het kracht zetten op de pedalen op relatief vlakke, even ondergrond zet de Magic-Link zich in een verticaal rechte positie. In deze positie is de stuur- en zithoek steiler, plaatst het gewicht van de berijder meer boven de trapas en is daarmee meer geschikt voor het omhoog rijden en het tempo maken op even terrein. Door het naar achteren hangen en de krachten die op het achterwiel komen te staan door het rijden over obstakels, zakt het frame door de kantelende Magic-Link. Hiermee ontstaat een vlakkere stuur- en zithoek en verkrijgt men een andere ratio waarmee de demper wordt aangesproken. Zo krijgt de Coilair van de 152 millimeter veerweg in de meer pedaalvriendelijke stand in eens 178 millimeter veerweg in de 'afdaalmodus'. Middels een spiraalveer en een demper uit elastomeer kan het Magic-Link systeem naar eigen voorkeur worden afgesteld. Volgens Kona is er in het afgelopen jaar uitvoerig getest met dit nieuwe systeem en waren de testrijders erg enthousiast. We kijken uit naar de uitlevering van de nieuwe Coilair, om dit systeem eens nader te beproeven.



Klik hier voor een uitgebreide animatie van het Magic-Link systeem.

(Dirt-)Jumping
Als we verder over het terras lopen op zoek naar veranderingen of nieuwe fietsen, valt ons onder andere de gewijzigde Cowan op. De grootste verandering vinden we in de dropouts, welke nu modulair zijn, waarmee de Cowan zowel met versnellingen als in een singlespeed uitvoering kan worden opgebouwd. Verder zien we een geïntegreerd balhoofd, een wijziging om op de vraag uit de markt om sturen lager te kunnen zetten, in te kunnen gaan. Een Cowan opgebouwd met een Marzocchi Dirt Jumper 2 met 100 millimeter veerweg, Hayes Stroker Trail schijfremmen MacNeil Pivotal zadelpen en Sun Ditch EQ 3.1 SL velgen is er voor 1190 Euro. De Stuff en Shred delen het frame en worden net als de Cowan voorzien van een geïntegreerd balhoofd. Eveneens voorzien van dezelfde vork als de Cowan, zijn deze modellen te koop in iets lagere prijsklasse, respectievelijk 949 en 739 Euro.



We springen wat heen en weer tussen de echt nieuwe modellen en grote veranderingen in de line-up en komen terecht bij de Paddy Wagon. De vraag naar deze vorig jaar geïntroduceerde fixed-gear racer, verrastte Kona. Daarom wegens succes op herhaling voor 619 Euro voor de komplete fiets. Ditmaal in een nieuwe kleurstelling met de klassieke paneel-layout zoals we die eerder zagen bij de Kapu en Honky Tonk. Op cyclocross gebied is het frame van de Major Jake van vorig jaar ontdaan van zijn carbon staande achtervork en heeft hij voor 2008 een volledig Scandium frame. Met een afmontage mix van Shimano Ultegra en 105, een Easton EXC90 carbon vork en Mavic Ksyrium wielen voor een prijs van 1999 is hij daarmee ook nog eens een stuk aantrekkelijker geworden.



Tot slot
Kona zegt dat in het algemeen óf de prijzen voor de modellen zijn gedaald óf dat de fietsen betere onderdelen hebben mee gekregen. Het nieuwe programma van Kona voor 2008 ziet er in elk geval gevarieërd uit. Toch zien we enkele grote sprongen bij met name de Hei Hei Supreme en Hei Hei full suspension modellen en de Kula Supreme en Kula Deluxe. Dat met name bikeparks en de extremere kant van het mountainbiken de laatste jaren een behoorlijke vlucht heeft gemaakt, lijkt Kona stevig te willen omarmen. Veel verschillende modellen in verschillende prijscategorieën in dit segment van de sport. De manier waarop Kona zich als bedrijf presenteert, onderstreept dat zij in eerste instantie fietsen vooral als een fun sport zien en hun programma bevestigd dit imago nog eens extra. Met het Magic-Link systeem durft Kona zich echter ook het diepe in te gooien van nieuwe, zich nog te bewijzen technieken.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

Geplaatst door:  DeKerfs   3 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact