Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Magura 2008 - Made in Germany

 01-07-2007   17:22

Eerder dit seizoen zagen we verschillende cross country rijders, bij onder andere de wereldbeker wedstrijd in Houffalize, rijden met de nieuwe Magura Durin geveerde vork. Afgelopen week nam Magura de tijd om de nieuwe producten voor 2008 aan een selecte groep van 30 genodigden van de Europese pers voor te stellen. Dirty Pages trok naar het Magura-hoofdkwartier in het in zuid Duitsland gelegen Bad Urach, om kennis te maken met de nieuwe producten voor 2008.

Geen PowerPoint presentatie, geen urenlange technische uitleg, maar na montage van de nieuwe Durin MD80R en Louise BAT schijfremmen op een van onze fietsen een simpele opdracht van Magura: rijden maar! In het nabij gelegen Münsingen stond het volledige 'Bike Park' de hele dag tot onze beschikking. Voorzien van een kleine, dirt-track achtige lus met jumps en vooral grote stenen en een grotere XC lus van zo'n vijf kilometer met vooral natte bosgrond, glibberige boomwortels en enkele krappe haarspeldbochten konden de nieuwe producten redelijk aan de tand worden gevoeld. Voor fine-tuning en technische vragen waren er techneuten van Magura bij het testparcours aanwezig om hier in te voorzien. Op uitnodiging van Magura waren eveneens Continental en Vaude aanwezig om hun nieuwe producten te laten zien.

Nieuwe vorken



De Durin MD80R en MD100R met respectievelijk 80 en 100 millimeter veerweg, zijn de geheel nieuw ontwikkelde topmodellen, bedoeld voor de cross country rijder. De 6082 T6 aluminium kroon, de 32 millimeter metende bovenpoten en de magnesium onderpoten voorzien van dubbele bogen, geven een behoorlijk stijve indruk. De nieuwe onderpoten zijn voorzien van Post Mount schijfremmontage en kunnen schijfdiameters tot maar liefst 210 millimeters aan. Met deze layout wilt Magura een sterk tegenwicht bieden aan de concurrentie, echter met een groot verschil; keep-it-simple! De techneuten die de Durin ontwikkelden wilden een duidelijk statement maken door het binnenwerk van de vork simpel te houden. In een tijd waar veel stelmogelijkheden het de bereider ooit lastig maakt de juiste instellingen te vinden, opteert Magura voor minder kritische delen en minder gevoelig af te stellen technieken. Daarmee moeten het leven van de berijder een stuk gemakkelijker en vooral overzichtelijker maken. Daarnaast kan door de simpele opbouw het gewicht laag gehouden worden. Iets wat menig cross country rijder zeker kan waarderen. Een simpele, iet wat iele, hendel op het stuur bedient de DLO (Dynamic Lock Out), waarmee de ingaande demping dicht wordt gezet en dus de vork blokkeert. Een overdrukklep zorgt er voor dat de vork toch doorslaat mocht er onverhoopt toch een grote klap op het voorwiel komen. De vork blijft met de DLO dichtgedraaid dezelfde hoogte behouden doordat de voorspanning (invering door enkel het berijdersgewicht) behouden blijft. Hierdoor wijzigt de geometrie van de fiets niet en blijft deze dus hetzelfde sturen. Bijkomend voordeel van het behouden van de voorspanning is het uit kunnen veren van de vork wanneer men over een kuiltje rijdt.

De vork werkt met een grote luchtkamer op relatief lage luchtdruk en enkel de rebound is instelbaar. De niet instelbare negatieve veer uit elastomeer maakt dat hij soepel aanspreekt. Met een geïntegreerde kabelgeleidingen in de kroon voor de lock-out bediening en aan de onderpoten voor de remleiding, de naar voren wijzende 'safety dropouts' en de uit aluminium vervaardigde knoppen geven de nieuwe Durin een solide en kwalitatief gevoel. Ondanks de vrij fors uitgevoerde boven- en onderpoten blijft het gewicht relatief laag op een geclaimde 1450 gram voor de 80 millimeter versie en 1480 gram voor de versie met 20 millimeter meer. De adviesverkoopprijs voor de MD80R en MD100R komt op 799 euro te liggen.



De Laurin 130 FCR is de nieuwe vork in het All Mountain segment. De vork vertoont veel overeenkomsten in techniek en overkomen van de Durin modellen. De kroon is robuuster uitgevoerd om bij de 130 millimeter veerweg nog steeds een stijf geheel te geven. De onderpoten van de Laurin komen er in twee versies, disc/canti en disc/FIRM-tech. In beide gevallen dit maal geen Post Mount, maar IS schijfremmontage. Zowel de safety dropouts als de montagevlakken van de schijfremmontage zijn voorzien van roestvaststalen plaatjes om corrosie aan de magnesium poten te voorkomen.

Het All Mountain segment vraagt om veelzijdige vorken. De Laurin 130 FCR is dan ook voorzien van onder andere Magura's platvorm compressie demping - Albert Select - en verstelbare veerweg welk terug te stellen is van 130 millimeter naar 90 millimeter. In beide gevallen zijn deze twee opties vanaf het stuur te bedienen met elk hun eigen hendel. De 1920 gram wegende Laurin 130 FCR zal een prijskaartje hebben van 699 euro.


'Magura - The brake people'
Dat was de slogan voordat men het Nederlandse Rond Suspension overnam en toe trad in de wereld van geveerde vorken en dempers. Dat men echter ook nog steeds door ontwikkelt aan de remmen, werd bewezen met de presentatie van de drie nieuwe Louise varianten; de basis versie Louise, Louise BAT en Louise Carbon BAT.

De Louise werd volledig opnieuw ontworpen en voorzien van een aantal nieuwe technieken. De remgrepen kregen een nieuw design, passen goed bij zowel SRAM Trigger als Shimano STI schakelaars en kunnen aan beide kanten van de shifter geplaatst worden. De klem is aan de bovenzijde scharnierend aan de greep opgehangen en is daardoor met slechts één bout vast te zetten op je stuur. Het oliereservoir wordt afgedekt met een kunststof kapje. Easy Bleed Technology (EBT) is een slimme oplossing ín de greep die ervoor zorgt dat ditzelfde kunststof kapje niet meer afgenomen dient te worden tijdens het ontluchten van de rem. Het drukpunt kan bij de Louise BAT en Carbon worden versteld middels Bite Adjustment Technology (BAT); een kleine rode knop aan de voorzijde van de hendel. Hierbij verandert men niet de slag van de zuigers in de remklauw, maar verlegt men mechanisch het drukpunt in de remgreep. Het bereik, of liever de 'begin stand' van de hendels zijn eveneens naar persoonlijke voorkeur te verstellen via een boutje in de hendel, toegankelijk via de voorzijde.

De nieuwe hendels van de Louise BAT remmen op onze testfiets, voelen meer solide aan dan de voorganger. Daarnaast lijken ze voorzien te zijn van een iet wat meer sterkere veer die ervoor zorgt dat de hendel snel en zonder aarzeling terug komt. Dit lijkt een directer gevoel in de handen te geven.

Ook de remklauw werd volledig herzien. De klauw wordt vervaardigd uit twee aluminium spuitgiet delen en heeft een industriële look. Een van de hoofd redenen voor deze wijziging was het kostenplaatje, waarmee Magura de Louise een meer aantrekkelijke prijs hoopt te geven. Alle drie de Louise modellen hebben dezelfde remklauw met Post Mount bevestiging. Middels adapters zijn verschillende schijfgrootte en bevestigingsopties mogelijk. De belangrijkste technische wijziging is de 'Heat Eater' leiding bevestiging. De leidingbevestiging is zonder gereedschap 60 graden draaibaar, om een optimale leiding loop te creëren bij montage. Deze bevestiging is voorzien van extra koelribben, welke méér warmte van de remklauw moeten afvoeren, zodat frames minder warmte hoeven op te nemen. Iets wat zeker bij carbon frames een kritiek punt blijkt te zijn.

Onze testfiets was voorzien van de standaard met de Louise Carbon en BAT meegeleverde VentiDisc schijven voorzien van een rode aluminium spider. Deze spider zal in de uiteindelijke versies overigens zwart zijn. De VentiDisc schijven geven 15% méér ventilatie voor een betere warmte afvoer en zullen leverbaar zijn in de diameters 203, 180 en 160 millimeter voor Center Lock of de standaard 6 gaats montagepassing.

De Louise Carbon, afwijkende van de Louise BAT vanwege een carbon remhendel, zal een prijskaartje krijgen van 179 euro en de Louise BAT komt uit op de 149 euro per rem. De basis Louise zal de BAT technologie niet hebben en is er alleen voor fietsfabrikanten voor eerste montage.

'Magura - The passion people'
Om de kwaliteit te kunnen waarborgen maakt Magura veel in eigen huis en worden alle overige delen ook in Duitsland vervaardigd. ‘Made in Germany‘ wordt met trots onderstreept bij onder andere de remmen, welke een 5 jaar lange garantie tegen lekken mee krijgen.

Gedurende het gehele 'press camp' hing er een relaxte sfeer. Een sfeer die Magura bewust verkoos zodat men kon laten zien hoe zij als fietsers ook een bedrijf en als bedrijf ook fietsers kunnen zijn. Zowel de bedenker van de vork als de constructeur verantwoordelijk voor de sterkteberekeningen van de producten waren aanwezig gedurende deze dagen om de nodige informatie te verschaffen; allemaal fietsers in hart en nieren.

Eén van de ontwikkelaars liet al vast doorschemeren dat er achter de schermen erg hard gewerkt wordt aan een nieuwe achterdemper die de huidige Hugin zal opvolgen. Na wat doorvragen wist hij te melden dat dit een demper wordt met geheel voor de mountainbike nieuwe technieken. Hij durfde de term ‘revolutionair’ zelfs te gebruiken.



Binnenkort volgen uitgebreide testverslagen van zowel de nieuwe Durin MD80R vork en Louise BAT schijfremmen!

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

Geplaatst door:  DeKerfs   5 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact