Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Test: Cannondale Taurine

 19-04-2007   22:19

Cannondale komt sinds dit jaar met een aantal carbonnen hardtails en fully's uit. Wat weten zij nu van carbon, zou je denken na al die jaren ervaring met aluminium! Blijkbaar heeft men zelf zoveel vertrouwen in hun kunsten met carbon, dat meteen alle topmodellen uitgevoerd zijn in carbon. Dirty Pages wilde het fijne ervan weten en trok met een Taurine Team SI de niet zo heel koude, maar wel natte Nederlandse winter in.



Wat is Taurine?
Taurine is een amino zuur die essentieel is voor je lichaam en daarin ook van nature voorkomt. Het is een stof die onder andere je vet en cholestorol reguleert. De stof taurine is bekend als een van de werkzame stoffen in Red Bull, het energiedrankje dat feitelijk zijn naam af heeft betrokken van taurine, wat van het latijnse taurus (=stier) afgeleid is. Of de geteste (Cannondale) Taurine je ook vleugels geeft, daar zullen we straks op terug komen!



De Taurine zoals wij die meekregen, de fiets dus, is uitgevoerd met de grootste selectie aan toponderdelen die je je kunt bedenken. Van Mavic Crossmax SLR wielen, via SRAM X.O schakelonderdelen tot carbonnen FSA stuur en zadelpen. Dit alles valt eigenlijk in het niet, als we kijken naar de Cannondale eigen componenten.
De carbonnen Lefty Speed SL voorvork is de nieuwste telg van de Lefty familie. Cannondale heeft een geslaagde poging gedaan hun System Integration hierop los te laten, door de stuurbuis van de vork te integreren in de stuurpen, waardoor geen losse verbindingen meer nodig zijn. Dit knappe stukje smeedwerk resulteert in een veel stijvere en lichtere verbinding dan traditioneel Het gewicht van de Lefty inclusief stuurbuis/stuurpen combi is hierdoor op 1390 gram gekomen! Voor een vork met 110 mm veerweg is dit fenomenaal laag! Het SI crankstel is natuurlijk al langer bekend, maar laat wederom de kracht van eigen engineering zien.
Het Taurine frame zelf is werkelijk een kunstwerk. Bekend was dat het oog voor detail bij de aluminium Cannondale frames hoog was, de carbonnen variant, die ze onder licentie in een eigen productiefaciliteit in Taiwan laten fabriceren, overschrijd deze norm met gemak! Wat opvalt is dat het frame er niet uitziet als een carbonnen frame. Waar veel andere fabrikanten allerlei exotische vormen uit het zwarte koolstofvezelmateriaal maken, houdt Cannondale het opvallend subtiel. Zo subtiel zelfs dat van een afstandje het frame heel veel gelijkenis heeft met de aluminium Cannondale frames.



Rijden
Na het aandachtig bestuderen van de details, werd het tijd voor een rondje rijden. De fiets werd uitgeladen om allereerst in een afgelegen deel van het bos op de gevoelige plaat vastgelegd te worden. Vanuit het niets stonden echter binnen no-time een stuk op 10 mountainbikers te kwijlen over de fiets! Daar ging mijn geheimhoudingsplicht... Uiteraard werd ik ook meteen bestookt met de gebruikelijke 'hoe rijdt-ie' vragen, maar aangezien ik amper een meter getrapt had, kon daar weinig over gezegd worden. Pas een uur later toen ik ze op de vaste route voorbij reed, riep ik over mijn schouder 'rijdt leker!', maar dat zullen ze wel gemerkt hebben!



De Taurine voelt wat betreft zit wat amerikaans aan, een gestrekte zit door een redelijk lange bovenbuis. Met de juiste stuurpenlengte (op de testfiets 100 mm) is dit echter geen enkel probleem. Vanaf de eerste meters valt echter een 'Cannondale' probleem op, wat we eerder bemerkt hebben bij de Cannondale Rush: de fiets voelt zwaar rollend aan. Huh? Dit is een hardtail, wat kan uberhaupt zwaar aanvoelen bij zo'n lichte fiets. Al snel blijkt dat de bandenkeuze (Maxxis Larsen LUST) een profiel heeft wat niet zo lekker loopt op zachte bos of zandgrond, maar zich beter thuis voelt op steenachtige, harde ondergrond. Je voelt de banden op steenslag beduidend beter rollen dan op zanderige bospaden. De keuze van Cannondale voor deze banden lijkt logisch, omdat het grootste deel van de markt Noord-Amerika bestaat uit rots en steenachtige trails, maar helaas werkt deze keuze op de typische Nederlandse zandbodem tegen.



Eenmaal op racesnelheid valt op hoe soepel het frame aanvoelt, zelfs met de lock-out op de vork, blijft de fiets comfortabel rijden. Wortels of stenen worden voelbaar gedempt en dat leidt uiteraard tot een minder snel vermoeid gevoel. Bergop voelt de fiets direct aan, zonder hard aan te voelen zoals sommige aluminium frames, maar ook net weer niet met de veerkracht van staal. Bergaf voelt vervolgens zo vertrouwd dat je deze fiets haast als een freerider over de meest lastige secties stuurt (zolang het niet al te gek wordt). De sportieve zit houdt daarbij ook genoeg druk op het voorwiel zodat deze niet makkelijk gaat schuiven in snel genomen bochten.

De nieuwe Lefty Speed SL voelt verbazend goed aan. Voorheen was ik erg gecharmeerd van de Terralogic uitvoering van de Lefty en was bang dat deze versie met Cannondale eigen internals tegen zou vallen, maar niets van dat alles! De vork spreekt redelijk soepel aan, duikt bij remmen niet al te gek en stuurt als een mes door de bochten. Enige verbeterpunt zou zijn de bediening van de de lock-out lever. Deze draait redelijk zwaar zodat even snel in of uitschakelen in het terrein lastig is.



Conclusie
Kopen of niet kopen? Na bovenstaand objectief verhaal kan ik hier een heel subjectief betoog gaan houden dat ik de fiets zo subliem vind, dat een rationele keuze voor mij niet eens mogelijk is! Als ik zelf momenteel een nieuwe hardtail XC mountainbike zou moeten kopen en geld speelde geen rol, dan stond deze met stip op nummer 1!
De redenen daarvoor zijn simpel: het cleane uiterlijk van de fiets, de Lefty vork (je moet er van houden, maar het hoort bij een Cannondale), de naam (eenmaal een Cannondale, altijd een Cannondale) en niet in de laatste plaats, de customer service. Dit alles heeft uiteraard een (stevig) prijskaartje. Of de fiets het prijskaartje waard is, is je eigen keuze, maar daarbij moet je jezelf zeker de vraag stellen hoeveel meer emotie je met deze fiets binnenhaalt!
Mountainbiken is voor een groot deel emotie. De omgeving, de fiets, je fietsmaten, alles telt mee in de beleving van dat gevoel. De emotie die komt kijken bij de fiets zelf heeft niet alleen betrekking op hoe de fiets rijdt, maar zeker ook hoe ie eruit ziet. Op basis daarvan kopen namelijk veel mensen hun fiets en dat is ook helemaal niet verkeerd. Als dat gevoel je overtuigd voor deze Taurine, dan is er wat ons betreft geen enkele reden om hem niet te kopen!


Tekst en foto's: Coen de Jongh

Met dank aan: Cannondale Europe

Geplaatst door:  Steelboy   21 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact