Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Test: Redline Monocog 29

 03-10-2006   20:20

Het Amerikaanse merk Redline is voornamelijk bekend van hun BMX fietsen. Daarnaast produceren ze onder de noemer Performance Bikes ook diverse 'grote mensen' fietsen, zoals cyclo-cross fietsen en een selectie mountainbikes, waaronder de geteste Monocog 29. Een eenvoudige 29-er singlespeed mountainbike zonder overbodige poespas. Met deze back-to-basics fiets ging Dirty Pages een week op stap, om tot de volgende bevindingen te komen...





Afmontage
De Redline is een sober afgemonteerde fiets, spartaans haast. Met veel Redline eigenmerk onderdelen zoals stuurpen, zadelpen, zadel, naven en cranks drukt Redline de prijs van de Monocog tot een ongekende laagte. De banden komen van WTB (Exiwolf), V-brake remmen van Tektro, riserbar van Ritchey, Alex DH-19 velgen en een starre stalen voorvork maken het geheel af. Dit geheel leidt tot een prijs van 495 euro! Verwacht voor deze prijs geen high end spul, maar de tijd dat wij er mee gereden hebben gaven de onderdelen en het frame geen krimp.
Opvallend was dat er cranks gemonteerd waren van 170 mm! Op een 29 inch singlespeed zou je ten minste 175 of 180 mm cranks verwachten om makkelijker bergop te kunnen rijden. Met de 170 mm cranks is het echter makkelijker spinnen. Ook het verzet is enigzins on-nederlands. De gemonteerde 32-20 is leuk als je er in de Ardennen mee wil rijden, maar om een beetje snelheid te houden, schiet dit verzet ruim te kort. Voor de test is daarom een 18 tands achtertandwiel gemonteerd.





Uitstraling
De mokkabruine (mogen we zeggen: poepbruine?) Monocog oogt als een stoere BMX met grote wielen, héle grote wielen! Het stalen frame is een combinatie van een traditionele hardtail mountainbike frame met enkele BMX-achtige details. De achterpadden lijken bijvoorbeeld rechtstreeks uit een grote plaat staal gefiguurzaagd te zijn. De gusset onder de schuine buis bij het balhoofd doet ook vermoeden dat deze fiets veel meer 'abuse' kan verduren dan hij tijdens een gemiddelde XC tocht zal zien. Deze details maken de Redline Monocog tot een stoer uitziende fiets, maar echt subtiel ziet het er niet uit. Of deze uitstraling van de Redline opzettelijk bedoeld is, kunnen we niet zeggen, van ons hadden deze details er wat minder plomp uit mogen zien.
Het lakwerk is van een industriele kwaliteit. De tribal-motieven moet je van houden, maar je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat de lak bij het eerste off-road contact er spontaan afvalt.





Rijgedrag
De eerste meters het bos in met de Redline en je waant je bij de landmacht! De Monocog geeft je echt het gevoel met een Leopard tank onderweg te zijn. Overal rolt ie overheen, obstakels zijn er niet, afgezaagde takken die over het pad liggen maai je met het grootste gemak doorheen!
Mountainbiken is echter wat anders dan tankje spelen. Zo komen we er bij de eerste klim achter dat de voorkant met een 29 inch voorwiel, een flinke balhoofdbuis, 2 cm spacers en een riserbar toch wel erg hoog is en je als een aap aan het klimmen bent. Rigoreuze maatregelen worden genomen door de stuurpen om te keren en de spacers aan de bovenkant te monteren. Ziezo, dat is al veel beter!
Het 'aap-gevoel' gaat echter niet helemaal weg. Er bestaat sterk het gevoel dat het stuur van een 29-er veel sterker dan bij een standaard 26 inch mountainbike de zit op de fiets maakt of kraakt. De gemonteerde Ritchey riser heeft weinig buiging naar je toe, zodat je vooral met gestrekte armen zit, zonder echt het gevoel te hebben in de cockpit te zitten. Een meer gebogen riserbar of een Jones H-bar achtig stuur zou ons inziens de zit al aanzienlijk kunnen verbeteren.
Op hoge snelheid voelt de Monocog superstabiel aan. De grote wielen zorgen duidelijk voor meer rechtuitstabiliteit hier. Op lagere snelheden merk je echter dat het voorwiel een tikje nerveus stuurt. Wellicht is dit wederom inherent aan het merk, want ook race BMX fietsen hebben een erg steile stuurhoek. Echt nadelig is dit enigzins nerveuze gedrag niet, maar het valt wel op.
De Redline heeft op de rechte stukken de neiging om een eigen snelheid aan te houden. De fiets geeft je heel sterk het gevoel om heel hard te moeten werken om harder dan die 'eigen snelheid' te gaan fietsen. Ook op flauwe afdalingen waar je met een 26-incher het idee hebt steeds harder te gaan, lijkt de Redline ' niet harder te kunnen'. Waar dit aan ligt is moeilijk aan te geven. Waarschijnlijk heb je door de grote rechtuitstabiliteit een heel rustig rijgedrag en lijkt de fiets minder levendig dan een 26-incher. Door dit minder levendige gevoel heb je ook niet snel het idee op de grens te rijden van wat je met de fiets kunt. De rit zou haast saai kunnen worden, doordat het gemakkelijker rijdt.
Na een hele tijd met de fiets door het bos gereden te hebben over allerlei verschillende paden, merken we pas op een steile afdaling het grote verschil met een 26-inch mountainbike: je laat de 29-er veel meer rollen en gebruikt de remmen slechts als snelheidsbegrenzers, dan met een 26-incher het geval zou zijn. Daarbij blokkeer je bij de 26-incher al snel het achterwiel als het steil wordt, met als gevolg dat je minder controle hebt. Het viel meermaals op hoe makkelijk steile afdalingen met deze Monocog genomen konden worden! Je zou de Redline bijna in de Freeride Hardtail hoek willen plaatsen!


Conclusie
De Redline Monocog is een opvallende verschijning. Niet alleen door de grote wielen en het ontbreken van versnellingen, maar ook zeker door de kleurstelling en de relatieve onbekendheid van het merk.
Als je een 29-er wil proberen dan is deze Monocog met 495 euro een erg goedkope optie! De afmontage is niet spannend te noemen, maar het dekt de lading. Hou wel rekening met het upgraden van enkele componenten, zoals de cranks (te korte lengte) en de aandrijflijn (slechts een kwestie van een los tandwiel wisselen).
Zijn rijgedrag is voorspelbaar te noemen, zonder een heel levendig gevoel. Als afdaler presteert de Redline haast als een freerider, maar echt hoge snelheden lijkt hij niet aan te komen.
Wat ons betreft is de Redline Monocog zeker een aanrader voor degene die een 29 inch singlespeed fiets wil met een beperkt budget. Eerlijk toegegeven zijn wij stiekem toch een beetje verliefd geworden op dit poepbruine monster...


Tekst en foto’s: Coen de Jongh en Jeroen van den Brand

Met dank aan: singlespeed.nl

Geplaatst door:  Steelboy   44 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact