Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Special Test: Dempers - Fox Float RP3 - Manitou Swinger

 17-08-2006   22:08

Tesamen met de sterke opkomst van volgeveerde mountainbikes, zijn de laatste jaren de achterdempers steeds verder geevolueerd. Met de komst van Progressive Suspension een jaar of zes geleden in de fietswereld en de introductie van hun 5th Element demper, is platform demping daarbij een essentiele rol gaan spelen. Ook de frameontwerpen zijn tegenwoordig steeds meer gebaseerd op de goede werking van de dempers om pedaalinvloeden op de demper zoveel mogelijk uit te sluiten. Wat betreft luchtdempers is er tegenwoordig veel keuze, echter 2 dempers lijken daarbij boven de rest te staan: de Fox RP3 en de Manitou Swinger Air. Deze twee dempers worden standaard op veel complete fietsen toegepast en lijken ook een vaste schare fans te hebben. De vraag is dan echter nog, wat zijn de typische verschillen tussen deze twee dempers en is er een aan te wijzen als simpelweg de 'beste' demper?



Fox
Fox Racing Shox is een oudgediende in de demperwereld. Al geruime tijd maken ze dempers voor allerlei soorten ATV's (All Terrain Vehicles) en sinds eind jaren '90 zijn ze met dempers en voorvorken voor fietsen op de markt gekomen. Met de DHX serie hebben ze een stevige vinger in de pap in de freeride- en downhillwereld en de Float luchtdempers zijn een van de betere voor cross-country en enduro gebruik
De geteste RP3 is voorzien van instelbare rebound en een instelbaar Propedal dempingssysteem. Dit Propedal systeem van Fox bestaat uit een regelbare ingaande demping in 3 standen, dat de pedaalinvloeden (laagfrequente bewegingen) op het veersysteem regelt. Ten opzichte van 2005 zijn deze Propedal standen over een groter dempingsbereik uitgesmeerd, aangezien menigeen de instelling van de 2005 versie te beperkt vond waardoor nauwelijks verschil te merken was in dempingskarakteristiek tussen de verschillende standen. Voor 2007 stapt Fox zelfs af van deze drie standen instelling en zijn alleen nog Propedal of geen Propedal setting te kiezen, waarbij de Propedal setting fijn te tunen is. De RP3 werkt met een positieve en negatieve luchtkamer, waarbij de negatieve zich automatisch aanpast aan de druk in de positieve kamer.

Manitou
Manitou was de eerste producent die de platformdemping overnam van Progressive. Met hun SPV systeem gebruiken zij de basis van het door Progressive bedachte systeem: het onder (lucht)druk van de 'dempingskleppen' zetten, zorgt ervoor dat deze kleppen bij laagfrequente klappen minder makkelijk open gaan. Hierdoor krijgt de olie geen kans om door het dempingskanaal te stromen. De demper heeft zo bij de juiste afstelling geen last van pedaalinvloeden en toch wordt de veerweg optimaal benut. De eerste serie SPV demper en vorken hadden nog het probleem dat kleine oneffenheden te weinig uitgefilterd werden. Al vanaf het tweede productiejaar zijn die aspecten grotendeels aangepakt. Naar het schijnt gaat Manitou voor 2007 af van het instellen van het SPV platform door middel van luchtdruk en zou er een instelling met een spiraalveer komen.

Rijden maar...!
Na al het technisch geneuzel is het tijd om de dempers in een fiets te schoeven (een 4-bar Turner in dit geval) en Limburg en de Ardennen in te trekken. Op de parkeerplaats is het met de Fox RP3 een kwestie van de druk controleren en rijden maar. De RP3 is wat dat betreft een hele simpele maar functionele demper. Al vanaf de eerste off-road meters vol met wortels en stenen vallen direct de verschillen op. De RP3 voelt heel soepel aan, met name op kleine oneffenheden. Op niet al te ongelijke paden heb je haast de indruk dat je met een lekke band aan het rondrijden bent. Een uitstapje over wat boomwortels of door een greppel bevestigd echter dat dit niet zo is en dat de RP3 gewoon erg goed werkt! De Fox wordt daarbij voor zijn toepassingsgebied (cross country en enduro)) zelden zonder Propedal gereden. Met de demper in de middelste Propedal stand is het goed all-round toeren. Bergop deint de achterkant niet teveel en bergaf worden de klappen naar behoren opgevangen.
De sterktste Propedal setting haalde met name bergop net even wat meer pedaalefficientie uit de fiets, maar het verschil was niet dermate beter om alleen deze stand te gebruiken. De soepelste Propedal stand voegde naar ons idee echter niet veel extra plush-heid toe, maar streek de kleine oneffenheden net even wat gladder.
De RP3 heeft een typisch bottom-less gevoel, er lijkt geen einde te komen aan de veerweg door de juist ingestelde dempingskarakteristiek. Na een aantal keren rijden, hadden we echter wel bottom-out gevoel! Wat bleek, tijdens de bewuste rit was er lucht van de positieve naar de negatieve luchtkamer gegaan, zodat de demper geheel ingeveerd stond en met geen mogelijkheid meer terug te krijgen was. Daar sta je dan, midden op de Brunsummerheide! Nu hadden we al meer verhalen over deze demper gehoord en ook zelf de nodige keren eerder een RP3 op deze manier zien sneuvelen, dus we hadden voorzorgsmaatregelen getroffen... de Camelbak ging open en een Manitou Swinger kon gemonteerd worden!


De Manitou Swinger is (op dezelfde parkeerplaats als hierboven) zonder speciale SPV pomp of speciaal nippel moeilijk op de juiste druk te brengen, omdat de SPV luchtkamer nogal klein is. Hierdoor loopt namelijk de druk snel op na een keer pompen en is het fine-tunen wat lastig. De demper is daardoor minder snel af te stellen dan de Fox, doordat je bij de Manitou niet snel de optimale afstelling ingeregeld krijgt. Je moet beter weten wat je bij deze demper aan het doen bent, om het gewenste resultaat te krijgen. Als de Swinger eenmaal goed afgesteld is, voelt deze direct goed aan. Strak maar toch de grotere klappen goed opvangend. Ondanks dat deze demper er vanaf het eerst uur bij is (de Fox RP3 is relatief een veel nieuwere demper), zijn we blij verrast met het functioneren in vergelijking met de Fox. De Manitou kwam op de steilere klimmen in de Ardennen gevoelsmatig strakker over dan de Fox. Grotendeels is dit waarschijnlijk te wijten aan de brede range platformdemping die bij de Manitou in te stellen is. Wat betreft de gevoeligheid van de Swinger op kleine oneffenheden, doet deze naar onze mening niet dermate veel onder voor de Fox. Uiteraard merk je dat de fiets wortelpaden iets minder makkelijk slikt dan de Fox, maar dit is geen verschil van dag en nacht. Een inherent nadeel aan het SPV systeem is echter wel dat je niet even snel voor een technische afdaling de demper 'open' kunt zetten. Je blijft als het ware altijd 'last' hebben van het SPV systeem, als je het niet wil hebben, voor zover je echt van 'last' kunt spreken. Geen enkele demper maakt van een rockgarden een gladgestreken biljartlaken!

Conclusie
Beide dempers zijn zonder meer gewoon goed! De verschillen zitten met name in de demper-karakteristieken en de afstelmogelijkheden. De Fox is zonder meer de soepelste van de twee en veruit de meest makkelijk in te stellen demper. De juiste druk erin, rebound afstellen en gaan. De Propedal lever maakt het daarbij onderweg heel makkelijk om tussen de verschillende Propedal standen te switchen. Nadeel van de Fox is het probleem van de lekkende negatieve luchtkamer. Als dat je onderweg overkomt, ben je gewoon de pisang.
De Manitou is de robuuste demper, maar door de kleine SPV kamer lastig precies in te stellen. Door de uitgebreide instelmogelijkheden, is er altijd een setting te vinden die bij je rijstijl past. Hier staat wel tegenover dat juist door die uitgebreide instelmogelijkheden het lastig kan zijn om snel de juist setting te vinden, temeer daar instellingen met elkaar samenhangen. Daarbij is het met deze demper een beetje 'give-and-take', soepelheid versus platform performance.
Op basis van de robuustheid en betrouwbaarheid van de Manitou, zou deze demper de voorkeur genieten boven de Fox. Wil je echter de best presterende demper en neem je een keer midden in het bos staan met een lekke luchtkamer op de koop toe, dan is er maar een keuze: de Fox RP3!


Tekst en foto's: Coen de Jongh

Met dank aan:
www.answerproducts.com
www.bikeright.nl
www.foxracingshox.com

Geplaatst door:  Steelboy   20 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact