Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws Shimano XTR Di2

 30-05-2014   16:11

Na de Shimano Dura Ace en Ultegra Di2 groepen voor de weg was het natuurlijk slechts een kwestie van wachten tot Di2 elektronisch schakelen ook voor de mountainbike zou worden geïntroduceerd. En het is dan zover! Shimano lanceert electronisch schakelen voor mountainbikers, XTR Di2 (M9050). XTR Di2 is een aanvulling op de nieuwe XTR M9000 mechanische groep. Volgens Shimano schakel je met Di2 sneller, nauwkeuriger en krachtiger onder alle rijomstandigheden. De XTR Di2 shifters geven volgens Shimano een natuurlijk gevoel en een goede feedback. Met XTR Di2 introduceert Shimano ook een nieuwe programmeerbare schakel lay-out genaamd Synchro Shift.




Elektronisch schakelen brengt niet alleen in plaats van mechanische schakelkabels dunne draden maar ook de mogelijkheid het schakelen te gaan programmeren. Zo is het mogelijk om het beste schakelprogramma voor elke rijstijl in te stellen.
XTR Di2 gebruikt het zelfde E-tube platform als de Di2 groepen voor de weg. Het is een kwestie van aansluiten en het werkt. Ook is het makkelijk om het systeem te wijzigen. Je kunt bijvoorbeeld de voorderailleur bedienen met de rechter shifter.

Met multi-shift is het mogelijk het schakelen zo te programmeren dat door het ingedrukt houden van de knop er meerdere posities wordt doorgeschakeld. Niet alleen het aantal posities wat doorgeschakeld wordt is instelbaar, ook de snelheid waarmee dit gebeurt. Het is zelfs mogelijk de hele cassette af te laten schakelen door het ingedrukt houden van de knop.


XTR Di2 krijgt naast multi-shift ook het nieuwe Syncro Shift. Met de Syncro Shift optie ingeschakeld is het mogelijk om beide derailleurs te bedienen met één shifter. De voorderailleur leest de positie van de achterderailleur en voert automatisch een schakelactie uit om de tandwielen in de meest efficiënte en ideale kettinglijn te positioneren. Je hoeft dus niet meer na te denken op welk tandwiel de voorderailleur staat.
Middels een testperiode van 20.000 kilometer hebben de Shimano ingenieurs uitgezocht wat de meest gebruikte versnellingscombinaties zijn. Deze combinaties zijn in het systeem geprogrammeerd. Ook is het mogelijk de twee vooraf geprogrammeerde 'shifting maps' aan te passen naar eigen schakelvoorkeuren. Tijdens het rijden is het mogelijk om te wisselen tussen de geprogrammeerde shifting maps of over te schakelen naar de handmatige modus.





De Di2 derailleurs zijn volgens Shimano krachtig, nauwkeurig en consistent. De Di2 voorderailleur is twee keer zo krachtig als de huidige M980. De voorderailleur beschikt net als bij de weg versie van Di2 over een auto trim functie. Dit zorgt er voor dat de kooi niet tegen de ketting aanloopt door deze een klein stukje te verplaatsen bij de hoge en lage verzetten van de cassette.
De achterderailleur is voorzien van de nieuwe Shadow RD+ technologie voor Di2. Naast de reguliere aan- en uitschakelaar is het nu ook mogelijk om de veerspanning van de achterderailleur handmatig aan te passen met een inbussleutel.



Het brein van het XTR Di2 is het display. Hierop vind je het batterijniveau, de versnelling en de mogelijkheid om de veerinstellingen van de vering weer te geven. Door een knop op het scherm is Syncro Shift aan te zetten. In het display is ook de aansluiting voor het opladen verwerkt en tevens de mogelijkheid om te verbinden met de E-tube software om de persoonlijke instellingen te wijzigen.
XTR Di2 is te combineren met iCD van Fox waarbij de vering electronisch kan worden aangepast vanaf het stuur.



Dankzij elektronisch schakelen kunnen er dunne draden worden gebruikt wat een strakker uiterlijk geeft. Ook zijn deze eenvoudiger door het frame te leiden. Gebruik je dan ook nog de SM-BTR2 batterij welke in de zitbuis kan worden geplaatst dan is er bijna niets meer van het systeem te zien, op het display op het stuur na dan. De hierboven afgebeelde SM-BTR1 batterij is voor montage op het frame.

XTR Di2 is beschikbaar vanaf de herfst 2014

Gewichten:
Voorderailleur (FD-M9070 D-type): 115 gram
Achterderailleur (RD-M9050-GS): 289 gram
Systeem display (SC-M9050): 30 gram
Schakelknop (SW-M9050): 64 gram

Geplaatst door:  Ruben   0 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact