Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws Magura Mission Performance - onthuld!

 06-12-2010   21:08

Duitse bedrijven lopen graag voorop in de techniek. Remmen en vorken fabrikant Magura is zeker geen uitzondering waar het deze stelling aangaat. Vandaag trokken ze het doek af van de uitkomst van een ontwikkeltraject van maar liefst 2 jaar.

Onder de slogan 'Mission Performance' lanceerde Magura een campagne op onder meer hun eigen YouTube kanaal waar met diverse filmpjes uiteen werd gezet waar het Magura om te doen was. "The aim of this ambitious mission is to enter uncharted technological territory" - aldus het persbericht, aangevuld met doelstelling de beste rem te willen ontwikkelen. Feedback uit de markt via onder meer de Crash Test en het uitgebreid onderzoeken van de concurrerende schijfremmen op de markt vormde de wetenschappelijke basis voor de zoektocht naar een compromisloze schijfrem.

Performance Factor
Magura is een Duits bedrijf... en Duitsers drukken alles graag uit in getallen. Zo ook in het geval van Magura. Elke concurrerende rem werd getest en beoordeeld op gewicht, balans tussen absolute remkracht en modulatie, stabiliteit en ergonomie om er vervolgens een 'Performance Factor' aan te hangen. Hoe hoger deze factor, hoe beter de rem in Magura's optiek is. Uitslagen van deze test zijn ons echter niet medegedeeld.... maar voor Magura is de absolute top in deze ranking het doel. Zij stellen ook dat alle remmen op de markt een compromis zijn de eerder genoemde punten afgestemd op het beoogt inzetgebied van de remmen.



Het streven van Magura naar een compromisloos ontwerp houdt dan ook in dat de nieuwe rem op alle gebieden het beste is. Lichtgewicht, sterk, ergonomisch en inzetbaar voor zowel de professionele downhiller tot de recreatieve cross country mountainbiker.

Carbotecture
Magura ondervond in het onderzoekstraject dat geen van de bekende materialen en productietechnieken toereikend waren om in aanmerking te komen voor de nieuwe compromisloze schijfrem. Magnesium, aluminium en carbon hebben allemaal hun specifieke sterke punten, maar zijn vaak limiterend voor de constructeur wanneer het aan komt op een efficiënte balans tussen vormvrijheid, gewicht en sterkte enerzijds en productiekosten anderzijds.

De ervaringen met carbon heeft Magura gebruikt om een nieuwe manier te bedenken om carbon toe te passen en noemt dit Carbotecture. Dit is in feite een thermoplastische composiet met een hoge concentratie carbon vezels die middels een aangepast spuitgietproces kan worden gevormd. Dit proces kan volgens Magura echter niet vergeleken worden met de reeds bekende manier van het vormen van vezelversterkte kunststoffen middels spuitgieten en heeft het daarom ook een eigen naam gegeven; Carboflow.

Carbotecture weegt de helft van aluminium, maar bezit een sterkte die tussen aluminium en staal in zit. Door het lage gewicht is de gewicht/sterkte verhouding tweemaal zo hoog als dat van aluminium en magnesium en zelfs zesmaal zo hoog als dat van staal.

Door het spuitgietproces is de vormvrijheid van het ontwerp groots en het productieproces geeft veel meer zekerheid van maatvaste producten die geen nabehandelingen nodig hebben. Spuitgegoten aluminium en magnesium hebben bijvoorbeeld vaak last van gasinsluitingen, waardoor een proreuze constructie ontstaat en bij bijvoorbeeld een cilinderboring niet dicht is. Een extra impregneerproces is vervolgens nodig om dit probleem op te lossen. Het nieuwe Carboflow proces garandeert dat complexe nabehandelingen niet meer nodig zijn.

Carboflow wordt toegepast op de remgreepbody, en zoals het er nu uit ziet - we hebben nog geen confirmatie van Magura - ook voor de remklauw. De carbon remgreep wordt vervaardigd via een nieuwe manier van lamineren dat Carbolay wordt genoemd, waarbij een meer homogene structuur wordt gecreëerd in tegenstelling tot conventionele lamineerprocessen.





Lichtste schijfrem
De innovatie van Magura's nieuwe schijfrem zit hem dus vooral in het gebruikte materiaal, het productieproces en in het ergonomische ontwerp. Voor dit laatste werd overigens in het onderzoeksstadium veel samengewerkt met de universiteit van Dresden, Duitsland. Dit alles resulteert in een geheel nieuwe rem waar tot op heden nog niet heel veel details bekend zijn gemaakt behalve zijn lage gewicht dat rond de 230 gram per rem zal liggen. Magura beloofd echter nog voor het einde van dit jaar alle details te delen, waarna de rem in het tweede kwartaal van 2011 op de markt verkrijgbaar zal zijn.

Het prototype beloofd weinig.... gewicht...


Teaser van de binnenkort te onthullen rem


Bron: www.mission-performance.com en www.magura.com

Geplaatst door:  DeKerfs   15 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact