Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws Cannondale SIMON - digital suspension

 08-10-2009   19:34

Dat er op dempingsgebied nog steeds veel te ontwikkelen en te verfijnen valt, bewijst Cannondale met hun studieproject, genaamd 'SIMON'. Enkele jaren terug waren er al verwoede pogingen van enkele demperfabrikanten om het dempingsysteem te voorzien van 'slimme' elektronica, maar een hit werd het nooit. De ontwikkelaars van Cannondale hebben 5 jaar lang gewerkt aan een systeem dat zeker niet alleen een studieproject zal blijven.



Het basis idee van SIMON is gebaseerd op een adaptief dempingssysteem dat voor nagenoeg alle rijomstandigheden, rijstijlen en type rijder toepasbaar is. Waar een traditioneel dempingssysteem afhankelijk is van mechanisch ingestelde klepjes en veertjes, wordt dit bij de Lefty SIMON gedaan door een elektro-hydraulische servoklep in het dempingscircuit die aangestuurd wordt vanuit een computer in de stuurbuis. De vork is overladen met sensoren en voeden de computer 500 keer per seconde met data over de positie en de rijomstandigheden van de vork. Op basis van deze data past de computer de demperflow van de servoklep elke 2 milliseconde aan om een optimale reactie op het terrein.



De computer is momenteel voorzien van 5 verschillende, vooraf geprogrammeerde standen; cross country, freeride, all-mountain, downhill en een lock-out modus. Deze basis standen zijn eveneens adaptief en te verfijnen naar persoonlijke voorkeur. In de downhill stand kan naast de rebound, low- en high-speed compressie ook de bottom-out karakteristiek gefinetuned worden. Het systeem werkt zó snel, dat zelfs bij een lock-out modus, de vork snel genoeg kan reageren op een onverhoopt obstakel zonder dat de berijder merkt dat het systeem ingrijpt.

Het systeem wordt bedient vanaf een joystick op het stuur en informatie wordt gepresenteerd op een display boven op de stuurpen. Hiermee kies je tussen de verschillende standen en kan je nagenoeg het gehele systeem programmeren naar eigen smaak. Zelfs de veerweg is geheel traploos instelbaar van 0 tot 130 millimeter.



Voor het mogelijk maken van dergelijke opties en prestaties is de computer dan ook voorzien van maar liefst 5 processoren die gevoed worden door batterijen die eveneens in de stuurbuis zijn opgenomen. Momenteel zou een opgeladen accupakket 8 uur mee moeten gaan, maar dit is mede afhankelijk van het gebruik van het systeem.



Vooralsnog is SIMON nog een studieproject, voortgekomen uit de vraag hoe de mountainbike er over 5 of zelfs over 10 jaar uit kan zien. Hoewel de behaalde resultaten van dit 5 jarig durende project volgens Cannondale overtuigend zijn, is nog niet bekend wanneer dit systeem beschikbaar is voor de consument.

Meer informatie en uitleg over het systeem zijn te vinden op de speciale website waar eveneens een filmpje te vinden waar door de ontwikkelaar van het systeem alle ins en outs worden gepresenteerd.

Bron: www.cannondale.com

Geplaatst door:  DeKerfs   11 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact