Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws Focus' nieuwe focus

 26-08-2009   16:46

Tegenwoordig hoor je er als merk niet meer bij als je geen carbon frames in je programma hebt zitten. De ingezette trend van lichtgewicht carbon cross country hardtails en full suspensions werd door de grote jongens als eerste gebruikt om te laten zien wat men aan engineering skills en technieken in huis had. De kleinere merken waren genoodzaakt creatief te 'shoppen' om toch met de trend mee te kunnen gaan, zonder dat er veel extra ontwikkelingskosten en -tijd verspild zouden worden. Dit had als gevolg dat de echt vooraanstaande technieken en hoogstaande details aan de grote jongens voorbehouden bleven. Het tij lijkt nu te keren, want ook de kleinere merken komen nu met unieke carbon frames op de markt, met technieken en details die zich kunnen meten aan die van de 'grote' jongens.

New Raven
Met de introductie van het voor modeljaar 2010 compleet vernieuwde Raven frame ontspringt Focus duidelijk de weinig uitbundige dans van de grijze meute, waarbij veelal enkel details als de dropouts verschillend leken. De nieuwe Raven frames kenmerken zich door een geheel nieuw design waarbij enkele unieke details duidelijk opvallen.



De balhoofdsbuis is conisch gevormd voor een optimaal stijfheidsgevoel aan het stuur en een ten opzichte van zijn voorganger sterker aflopende bovenbuis. Carbon geeft de mogelijkheid om de buisvormen te optimaliseren naar gelang de belasting. Zo is de onderbuis rond noch ovaal, maar heeft een subtiele tussenvorm. De overgang tussen deze vormen wordt op elke hoek gevormd door een intern buisje dat wezenlijk stijfheid toevoegt aan het geheel en daarnaast dienst doet als interne geleider van schakelkabels én remleiding. Ook zien we dat Focus de nieuwe standaarden als BB30 voor de trapaslagers en postmount voor de schijfrembevestiging omarmt. Door de remklauw te verplaatsen naar de sterkere liggende vork, wordt niet alleen constructietechnisch een logische stap gezet, maar kan de staande vork significant lichter worden geconstrueerd. Focus noemt dit 'Elbowed Comfort Rearstays', wat direct vertaald zou worden in méér comfort voor de berijder. In plaats van aluminium dropouts ín of óm de carbon staande en liggende achtervorken zijn ze bij de Raven volledig uit carbon.



Hoewel de interne kabelgeleiding aan de binnenkant met aluminium is versterkt voor een betere geleiding van de kabels en hiermee 40 gram gewicht toevoegt, blijft het topmodel uit high modulus carbon nog net onder de kilo-grens, met een gewicht van 990 gram voor een medium framemaat. De Raven Pro, Raven Expert en de 'instap' Raven krijgen een frame dat 100 gram meer weegt door een iets andere lay-up van de carbonvezels. Daardoor zijn zij echter een stuk goedkoper.



Alle nieuwe Raven frames zijn uitgevoerd met een tweevoudige montageplaats voor de remklauw, waardoor het mogelijk is om zelfs een 180 millimeter schijf te monteren zonder behulp van adapters. De achtervork biedt daarbij ruimte aan banden tot 2.4" met nog steeds voldoende moddervrijheid. Het topmodel, de Raven Extreme, met het lichtste high modulus carbon frame wordt leverbaar als complete fiets met een SRAM XX groep, inclusief de RockShox SID XX WC en DT Swiss XRC 1350 carbon wielset. En hoewel vrijwel alle high-end carbon frames tegenwoordig een zelfde kleurenpatroon hebben, laat Focus zien dat er nog steeds variaties te bedenken zijn op dit zwart-rood-wit thema.



De Raven Pro krijgt een RockShox SID Race en een SRAM X.O afmontage mee, terwijl de Raven Expert en Raven met respectievelijk een RockShox Reba SL en een Magura Durin Race en XT groep worden afgemonteerd.

Prijzen
Raven Extreme : €5.999,00
Raven Pro : €3.099,00
Raven Expert : €2.599,00
Raven : €2.199,00

Project
Naast een grondige opfrisbeurt van de 140 millimeter Thunder full suspension frames - zij krijgen een nieuw veerconcept - wordt het programma voor 2010 verder aangevuld met de nieuwe 'Project' serie. Deze serie maakt gebruik van hetzelfde nieuwe 'Knuckle Box' veersysteem, maar hebben 10 millimeter meer veerweg. De Project wordt door Focus gepositioneerd als 'een rasechte enduro fiets met het uithoudingsvermogen van een all-mountain'. De aluminium Project frames zijn opgetrokken uit geometisch geoptimaliseerde buisprofielen en hebben een conische balhoofdsbuis voor de 1.5"-1 1/8" vorkbuizen. De scharnierpunten van het veersysteem zijn uitgevoerd met onderhoudsvrije maar nastelbare lageringen. De vorig jaar geïntroduceerde SRAM Hammerschmidt cranks vinden hun plaats in dit segment en de Project is dan ook voorzien voor de juiste passing voor dit cranksysteem.



Overigens is enkel de Project 1.0, het topmodel van de serie, voorzien van deze Hammerschmidt cranks. Verder krijgt deze fiets een Fox Talas FIT RC2 vork met 160 millimeter en een Float RP23 Air mee. De Project 2.0 is voorzien van een Fox Talas FIT RL met 150 millimeter veerweg, eveneens een Float RP23 Air achterdemper en een SRAM X.O/X.9 afmontage. De hekkensluiter, de Project 3.0, wordt afgemonteerd met een RockShox Revelation Race RL U-turn met 150 millimeter veerweg, een RockShox Monarch 3.3 demper en een mix van SRAM X.9 en X.7 componenten.

Prijzen
Project 1.0: €5.999,00
Project 2.0: €3.499,00
Project 3.0: €2.499,00

Geplaatst door:  DeKerfs   15 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact