Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws SRAM XX; unrated

 04-05-2009   17:46

Sinds het nieuws eind vorig jaar uitlekte dat SRAM werkt aan een high-end groep die boven de huidige X.O derailleurs in de hiërarchie geplaatst zal worden, doen ze zelf veel moeite om de details tot de geplande introductie de komende zomer voor het publiek geheim te houden. Dat dat niet altijd lukt werd in februari duidelijk toen reeds foto's opdoken met daarop bijna de voltallige groep in volle glorie. Je maakt het je dan zelf nog moeilijker als je enkele World Cup rijders voorziet van onderdelen uit de nieuwe groep en ze er wedstrijden mee laat rijden. Ook al laat je logo's weg of plak je ze af, bij een evenement als de World Cup in Houffalize is het vrij logisch dat vroeg of laat een fotograaf het spul vast weet te leggen.

Zo viel onze ogen al snel op de Scott van de Zwitser Florian Vogel, welke behangen was met 'unlabbeled' onderdelen. De spy-shots die eerder online verschenen zijn hiermee definitief als 'waarheid' bewezen, aangezien de onderdelen op zijn fiets onmiskenbaar overeenkomen.

De XX groepset is de eerste complete groepset die SRAM onder één typenaam op de markt zal zetten. De delen worden echter, in afgeslankte vorm, betrokken en zijn gebaseerd op bestaande technieken en producten uit de ondernemingen die onder het SRAM firmament vallen. Zo zijn de remgrepen 'gewoon' doorontwikkelde Elixer remgrepen uit de Avid stal, ditmaal voorzien van carbon grepen. Een met deze remgreep semi-geïntegreerde lock-out voor de voorvork troffen we aan op de fiets van de Amerikaanse Mary McConneloug. Het gerucht dat de groep wellicht zou worden uitgevoerd met de DoubleTab shifters is nog steeds niet de kop in gedrukt, de geziene prototype groepen waren echter allen voorzien van de bekende Trigger shifters. Deze nog steeds voorzien van een separate montagebeugel.





Vooraan zien we inderdaad 'slechts' twee tandwielen. De XX groep wordt een groepset voor racers en de trend naar het gebruik van slechts twee bladen wordt door SRAM als leidraad genomen in de gehele groep. De carbon cranks bezitten twee aluminium tandwielen, welke naar alle waarschijnlijkheid met een eigen montagesteek uitgevoerd zijn. De voorderailleur op Vogel's Scott is voorzien van een dunne metalen klemband. Denk aan een slangenklem, maar dan wat subtieler. Het is bekend dat SRAM het BB30 trapaslageringsconcept volledig omarmt. De XX cranks zullen dan ook geschikt zijn voor BB30 frames. Of Vogel's Scott echter voorzien was van een BB30 bracket pot is onduidelijk, aangezien Scott nog geen carbon frames heeft volgens dit concept. Mary McConneloug's Seven heeft een traditionele bracket pot en haar fiets was dan ook voorzien van standaard outboard bearings.



De cassette bestaat uit tien zeer opengewerkte tandwielen, waarbij de grootste geheel uit aluminium is vervaardigd. Naar verluidt zou het grootste tandwiel 34 tanden tellen, maar wellicht dat SRAM voor deze dedicated 10 speed groep zelfs nog twee tanden extra toepast op het grootste tandwiel. De cassette's bouwen, net als bij de wegracegroepen, even breed als de huidige 9 speed cassette's.

De achterderailleur toont, zoals de spy-shots reeds verhulde, gelijkenissen met de Red derailleurs voor op de weg. Bijzonder detail is echter de iet wat gewijzigde kabelmontage. De arm waarmee de kabel de derailleur versteld, is vast gezet met een relatief grote Torx bout vanuit de achterzijde. Dit zou er op kunnen duiden dat dit een vervang- of wisselbaar onderdeel is. Misschien dat SRAM hiermee de deur open houdt om de derailleur ook als 9 speed te kunnen inzetten.



Mocht je het komende seizoen een wereldbeker bezoeken; hou je ogen open! Enkele rijders zijn door SRAM geselecteerd om de nieuwe delen flink op de proef te stellen en dus zullen we ongetwijfeld de komende tijd meer details te zien krijgen van SRAM's nieuwe top racegroep!

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

Geplaatst door:  DeKerfs   15 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact