Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws Boswerkdag; mooi werk!

 25-01-2009   18:23

Honderd-achtien mountainbikers in het bos is niet ongebruikelijk. Wel ongebruikelijk is dat ze allemaal met zaag het bos intrekken, onder leiding van boswachter of een andere medewerker van Staatsbosbeheer, en ditmaal niet komen om zelf te fietsen! De eerder aangekondigde Boswerkdag op zaterdag 17 januari, is daarmee een doorslaand succes en dat vinden gelukkig niet alleen de bikers, ook Staatsbosbeheer en boswachters zijn enthousiast! "Voor het werk wat jullie vandaag gedaan hebben, hebben wij normaal een aantal weken nodig" klinkt het complimerend uit de mond van boswachter Jan de Groot. Een half dagje snoeien heeft geresulteerd in het toegankelijk maken van diverse paden voor de ambulance, maar zelfs in een vervallen ruiterpad terug open maken!



Hoe nu verder?
Dat er een volgende boswerkdag komt, dat staat boven water. Een dag waarin het onderhouden van de vaste routes meer centraal zal staan.
Dat de druk op het gehele recreatiegebied door de centrale ligging in Nederland groot is, mag duidelijk zijn. Ook de twee mountainbikeroutes gelden hier als de meest druk bezochte. Dat er iets moet gebeuren om de routes duurzaam te houden, mag derhalve duidelijk zijn, over de invulling zijn echter verschillende meningen.

De visie van Staatsbosbeheer is dat stukken die teveel belast worden en dus kapot gereden worden, tijd nodig hebben om te herstellen. Hun oplossing is derhalve het plaatselijk omleggen van de route, zodat er herstel van het oude stuk kan plaats vinden.

Ik vraag me echter af of dat de juiste methode is, immers deze aanpak heeft bijvoorbeeld in Zuid-Amerika (Brazilie) geleid tot een enorme ontbossing van het regenwoud. De daar aangelegde wegen worden namelijk ieder jaar in de natte periode van het jaar compleet kapot gereden, zodat men 10 meter ernaast een nieuwe weg moest aanleggen. Dit proces heeft zich vele malen herhaald, waardoor steeds een nieuwe strook ontbost moest worden, voor de aanleg van de nieuwe weg. Op de plaats van de oude weg, was de bodemstructuur zodat kapotgereden, dat deze stroken onvruchtbaar achterbleven en herplanten van bomen hier onmogelijk was.

Op de Utrechtse Heuvelrug moeten we waken voor eenzelfde resultaat en zijn we naar mijn mening meer gebaat bij een duurzaam ontwerp en aanleg van de mountainbike route, waarbij de bikers zelf ook op de route blijven. Als we bijvoorbeeld kijken naar de mountainbike route in Dorst, daar wijkt geen enkele biker af van de route en blijft men doordat de route behoorlijk weatherproof is, zelfs tussen de balkjes, die daar het pad afbakenen. Op Amerongen zien we eerder het omgekeerde verschijnsel; bikers gaan om de watergaten en plassen heen rijden en singletracks veranderen in natte perioden in multitracks.
Hier kunnen we ook veel leren van onze Britse collega's die in Wales en Schotland een minstens zo nat klimaat hebben als wij, en zodoende op de natte passages 'boardwalk' achtige constructies toepassen, zodat de bodem ter plekke compleet niet beroerd wordt door de banden van mountainbikers!

De eerste goede stap is middels de boswerkdag genomen, als groep worden we nu voor vol aangezien en weet men dat wij mountainbikers niet te beroerd zijn om onze handen uit de mouwen te steken voor het behoud van onze routes. We mogen trots zijn op wat we met elkaar nu al bereikt hebben!











Tekst en foto's: Coen de Jongh

Geplaatst door:  Steelboy   2 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact