Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws Truvativ HammerSchmidt cranks

 16-08-2008   19:30

Na ons al enige tijd via onder andere een speciale website en enkele vooraankondiging te hebben lekker gemaakt, heeft SRAM voor het publiek afgelopen week het doek gelicht van wat zij zelfs 'het einde van de vooderailleur' noemen. Onder de vlag van Truvativ brengen ze twee nieuwe cranks uit, specifiek toegespits op all-mountain en freeride gebruik, met de naam 'HammerSchmidt'.

De HammerSchmidt cranks huisvesten een planetaire tandwielset, die het mogelijk maakt om twee verschillende overbrengingen ín de crank op te nemen en uitwendig toch maar één kettingblad te gebruiken. Hierdoor ontstaat een compact systeem, wat in samenwerking met de er om heen opgenomen kettinggeleiding en beschermplaten een robuust geheel vormt, toegespitst op dié doelgroep die vaak aan twee kettingbladen vooraan genoeg heeft.

Magic Mechanics
... zo noemde SRAM het systeem al in de tijd voorafgaande aan de definitieve onthuling. Het hart van het HammerSchimdt systeem is een planetaire tandwielset en een serie blokkeerbare pallen, waarbij het kettingblad aan de buitenste ring verbonden is. Wanneer het systeem ingeschakelt is, dus wanneer de pallen in ingrijping zijn en alle delen ten opzichte van elkaar geblokkeerd zijn, draait het buitenste deel met het kettingblad even snel als de crankarm. Wanneer je schakelt, ontgrendelen de pallen en ontstaat door de interne tandwieloverbrenging een versnellende ratio (overdrive) van ongeveer 1:1,6 tussen de cranks en het kettingblad. Dit betekend dus dat het kettingblad 1,6 keer rond draait bij 1 omwenteling van de cranks.

De cranks kunnen worden voorzien van een 22 of 24 tands tandwiel. In de 1:1 verhouding is dit dus gelijk aan de traditionele 'granny gear'. Schakel naar de 'Overdrive'-stand en verkrijg een overbrenging gelijk aan een 36 tands tandwiel (38 tands bij 24 tands tandwiel).



Schakelen gebeurd doormiddel van een specifiek op de HammerSchmidt afgestemde X.O of X.9 shifter en gaat snel, geruisloos en kan onder volle pedaalkracht plaats vinden. In SRAM's opinie 'magic' dus ten opzichte van de traditionele schakelmethode. Een extra voordeel van de compacte bouw van het gehele systeem is de extra bodemvrijheid die ontstaat. Iets wat de all-mountain- en freeriderijders onder ons zeker wel kunnen waarderen.

Om de krachten die op de stilstaande ring met pallen komen te staan op te kunnen vangen, dient de ring vast gezet te worden ten opzichte van het frame. SRAM grijpt hiervoor terug op twee reeds bestaande industriële standaarden; de ISCG 03 en ISCG 05 montagegaten rond de trapas voor kettinggeleiders. Deze vinden we doorgaans alleen bij de meer 'gravity'-georiënteerde frames en onder andere Dirt fietsen. Daarbij stelt SRAM een aantal eisen aan de nauwkeurigheid van positie en met name ook de sterkte van de ISCG nokken en de vlakheid en uitlijning van alle punten in dit gebied.

All-Mountain en Freeride
De All-Mountain versie ligt in lijn met de Stylo cranks van Truvativ, heeft dus dezelfde Tungsten Gray kleur en komt met 170 en 175 millimeter lange cranks. De Freeride versie leent zijn Galvanized Silver kleur van de Holzfeller cranks en zal er in 165, 170 en 175 millimeter lengte verkrijgbaar zijn. Beide modellen hebben een eigen specifieke trapas, gebasseerd op de Howitzer BB en is geschikt voor 68, 73 of 83 millimeter brede bracket potten.


All-Mountain


Freeride

Ei van Columbus?
Er ging ruim 2,5 jaar ontwikkeling en uitgebreid testen vooraf aan de lancering van dit nieuwe systeem, waarbij de engineers van SRAM een groot aantal voordelen in het systeem voorzagen, ten opzichte van de traditionele setup met twee kettingbladen, een voorderailleur en bashguard. Los van het schakelen onder vollast, het slechts 1 blad vóór met kettinggeleidingen te hebben, is misschien nog wel het grootste voordeel weggelegd voor de ontwerpers van full suspension frames. Waar men voorheen een optimaal scharnierpunt voor de achterbrug moest bepalen dat zo efficiënt mogelijk moest werken bij alle drie (of twee) te schakelen voorbladen zonder hierdoor pedaalinvloeden op het systeem te krijgen, wordt men nu verwent in het feit dat dit nu geen compromis meer hoeft te zijn. De ketting ligt bij dit systeem altijd op hetzelfde blad, waardoor de juiste positionering van het scharnierpunt een stuk eenvoudiger wordt en ongeacht de gekozen versnelling garant staat voor een constante werking van het veersysteem.

Om de HammerSchmidt te kunnen gebruiken dient het frame dus te voorzien zijn van de ISCG nokken en daarmee zal dit systeem in eerste lijn iets zijn voor eerste montage af-fabriek, in plaats van losse verkoop. Het is echter nog maar zeer de vraag hoeveel framebouwers inspelen op de eisen die dit systeem verlangd en welke concequenties dit heeft op bestaande veerconcepten. Het is afwachten tot de aankomende EuroBike begin september om te zien wat het antwoord van de fietsenbranche zal zijn op SRAM's Magic Mechanic....

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: SRAM

Meer informatie: www.magicmechanics.com

Geplaatst door:  DeKerfs   9 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact