Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws Sea Otter - Nog meer Sram

 22-04-2008   17:25

Naast het gisteren reeds gepubliceerde 'roadie' nieuws van Sram, staat Sea Otter ook in het teken van een groot aantal nieuwigheden voor off-road gebruik uit de steeds breder wordende stal van Sram.

Avid Elixir
... zo heet de nieuwe rem en daarmee de opvolger van de toch wel succesvolle Juicy line-up. De Avid-constructeurs zochten naar verbetering op het vlak van remkrachtmodulatie. De Elixir is niet zo zeer een geupgrade Juicy, maar een volledig nieuw ontwerp. Het grootste verschil vinden we op technisch vlak in de remgreep. Daar is de werking en opbouw van de remcilinder dusdanig verandert en is het scharnierpunt van de remgreep iet wat verplaatst, dat het initieël harde bijten in het begin van de Juicy remmen wat meer wordt afgevlakt en in de gehele remslag méér modulatie heeft. Visueel is het meest, of liever het minst opvallende, het méér geïntegreerde oliereservoir, wat het geheel erg slank en strak afkleed.

Oók de remklauw is volledig herontworpen. De nieuwe remklauw is voorzien van grotere remzuigers en de remblokken kunnen nu rechtstreeks vanuit de bovenkant van de remklauw bereikt worden. Deze setup maakt dat de Juicy-opvolger beter koelt en een grotere absolute remkracht zal hebben. De vernieuwde schijven zouden 10 gram besparen ten opzichte van de voorgaande modellen en bovenal ook stiller hun werk doen.

Tijdens de Sea Otter Classic presenteerde Avid de Elixir R. De R heeft een bereikafstelling welke handmatig bedienbaar is en er zal een optionele carbon remgreep beschikbaar komen. Het gewicht per rem wordt geschat op zo'n 375 gram voor een versie met een 160 millimeter schijf. Dit is een reductie van zo'n 20 gram ten opzichte van de Juicy rem. De Elixir R ontbreekt het aan de 'pad-contact' afstelling, welke we kennen van de Juicy's. Avid positioneerd de Elixir dan ook niet direct als vervanger maar van, maar meer als een toevoeging op de Juicy lijn. Geruchten gaan echter uit naar een tweede Elixer model, de CR, welke de pad-contact afstelling wél zou bezitten.



RockShox
Onder de RockShox vlag is de bestseller voor een breed gebied, de Reba en de daarvan afgeleide Revelation voor 2009 volledig herontworpen. We zien de nieuwe onderpoten die we reeds kennen van de nieuwe SID vorken; voorzien van 'Power Bulge' verstevigingen rond de glijlagers, de meer vierkantige boog tussen de beide zijden en post-mount schijfremmontage. Verder krijgt de Reba een nieuwe holgesmeede kroon en zijn de inwendige delen van zowel de Reba als de Revelation stevig onder handen genomen.

Evenals Fox, werkt RockShox aan een nieuwe standaard voor de voornaaf-vork verbinding. Zij hebben hiervoor de Maxle Lite ontworpen, welke er in enkel in een 20 millimeter variant is. Zowel de Reba als de Revelation zullen deze optie, naast de traditionele quickrelease versie, voor 2009 mee krijgen. Vooralsnog lijkt RockShox niet in te spelen op de 15 millimeter steekas standaard welke door Fox in samenwerking met Shimano is ontwikkeld en welk door fabrikanten als Mavic, DT en Marzocchi reeds geadopteerd is.



De breedte van de Reba-lijn wordt verder onderstreept met tot 120 millimeter verlengde veerweg. Deze optie is echter alleen beschikbaar bij de modellen mét Maxle Lite steekas om de stijfheid te blijven garanderen. Intern is de grootste verandering de nieuwe 'floating' negatieve luchtkamer en een verbeterde dichting en smering van de hoofdluchtcilinder. Dit zou een meer lineair en soepelere werking van de vork moeten geven. De Revelation krijgt eveneens extra veerweg en komt uit op 140 millimeter.

Het topmodel, de Reba World Cup is terug van weggeweest en zal er in een BlackBox uitvoering zijn met een titanium versie van de Motion Control demper, welke we ook al eerder zagen in de SID. Enkele van de nieuwe Reba modellen zullen er in een 29"-versie komen, waarbij deze ten opzichte van de vorige modellen 115 gram lichter zouden moeten zijn.

Truvativ
Met maarliefst 18 nieuwe sturen en een nieuwe stuurpen vinden we het meeste nieuws van Truvativ bij de cockpit componenten. In de Noir line-up zullen er nieuwe flat-bar en riser carbon sturen verschijnen. De sturen zullen de breedte opzoeken; de flat-bars komen er in breedtes varierend van 560 tot 600 millimeter en de risers komen zelfs uit op een ruim bemeette 680 millimeter. Alle Noir sturen zullen standaard de 31.8 millimeter stuurpendiameters hebben.



In de Stylo range heeft Truvativ het aanbod op het gebied van aluminium sturen uitgebreid in drie verschillende niveau's, waarbij de absolute top de Stylo World Cup flat bar slechts 145 gram weegt en de riser versie op 235 gram blijft steken. De Style Race, Team en SL sturen komen eveneens in een breed scala aan breedtes, hoeken en stijging. Daarbij is er in deze range nog de keuze voor de nog vrij veel gebruikte 25.4 millimeter stuurpenklem diameter.

Voor wie het niet breed genoeg kan zijn; met de naam BooBar komt Truvativ de markt op met een maar liefst 780 millimeter breed metende riser voor downhill en freeride gebruik, welke niet eens misstaan op de gemiddelde custom-chopper....

Met een gewichtswinst van ruim 80 gram, introduceert Truvativ haar nieuwe Stylo cranks. 80 gram gewichtswinst die voortkomt uit de technologie die geleend is van de Sram Rival OCT cranks, de hol gesmeede aluminium cranks uit de Rival racegroep. Naast deze gewichtsreductie zullen de nieuwe Stylo cranks aanzienlijk stijver én sterker zijn dan de massief gesmede voorgangers. Gewicht werd er eveneens bespaard op de tandwielen. Extra freesbewerkingen bewerkstelligen daarnaast ook nog eens een betere schakelprestatie.

Voor de langbenigen onder ons komen er ook 180 millimeter cranks op de markt. Op visueel gebied gaat óók Truvativ op in de glanzende finishes met de nieuwe hoogglans gepolijste of 'mirror black' afwerking op de vernieuwde tandwielen. De Holzfeller en Hussefelt stuurpennen en pedalen komen ook beschikbaar in nieuwe kleuren zoals Sno White, Purpletrator Purple en Galvanized Silver.



Bron en foto's: www.bikeradar.com

Geplaatst door:  DeKerfs   4 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact