Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws Shimano Saint groep 2009

 18-04-2008   13:47


Sea Otter 2008 zal het debuut worden voor de 2009 Shimano Saint groep. De groep is stevig onderhanden genomen voor 2009. Vooral de gouden accenten en grote logo's springen in het oog. De nieuwe achterderailleur zal ditmaal weer een standaard montage voor aan een dropout hebben, in plaats van een directe montage op een specifieke as. Een hele verbetering ten aanzien van de toepasbaarheid ten opzichte van het huidige model. Eveneens volgt de nieuwe Saint derailleur de smallere constructiewijze die in is gezet met het 'Shadow'-derailleur concept die we eerder bij de XT en XTR groep zagen opduiken. De nieuwe Saint Shadow verschilt met de XT en XTR door de extra brede scharnieren die zijn toegepast. Ook zal er een écht korte kooi, de SS derailleur worden uitgebracht, aangezien de meeste downhillers toch met een vrij vlakke race cassette rijden.



De vernieuwde Saint cranks zijn naar verluid nog stijver dan de vorige versies, bij een lager gewicht. Optioneel kan er gekozen worden tussen een enkel blad of een versie met twee tandwielen. Uiteraard zijn de nieuwe cranks voorzien van de Hollowtech II technology met een 'heavy duty' spider en as constructie met een 83 millimeter brede trapas. De vernieuwde vorm van de crankarmen biedt meer enkelvrijheid en de armen zijn voorzien van stalen inserts voor een sterke verbinding met je pedalen. De enkel-bladsversie is verkrijgbaar met 34, 36, 40 en 42 tands tandwielen. De versie met dubbele tandwielen is bestemd voor All Mountain gebruik en zal er vooralsnog enkel in een 36/22 tands setup zijn.



Ook de shifter aangepast, en zijn er nu meerdere posities mogelijk voor montage, om hem nog meer naar je wensen te kunnen positioneren op je stuur. Nieuw voor de Saint is de technologie die we al eerder zagen bij de vernieuwde XT en XTR shifters; Instant Release Technology zorgt er voor dat je schakelbeweging nog sneller verloopt bij slechts een kleine beweging op van je shifter. Uiteraard zijn de remgrepen ook aangepast in lijn met de huidige XT en XTR. Naast het uiterlijk houdt dit dus ook in dat de Saint grepen nu voorzien zijn van de Servo Wave technologie, welke méér remvermogen combineert met méér doseerbaarheid en vrijheid van de remblokken. De remklauwen zijn volledig nieuw ontworpen en zijn voorzien van 4 zuigers per klauw. Ten opzichte van de huidige Saint remmen wordt een winst van maar liefst 50% in remvermogen beloofd met deze nieuwe klauwen.



Passend bij het crankstel met twee tandwielen is er, net als bij de SLX, een nieuwe voorderailleur beschikbaar. Deze nieuwe derailleur is specifiek toegespitst op de 36x22 tandwielen en is uiterst compact voor meer vrijheid van ketting, liggende vork en band. Een verder naar beneden doorgetrokken binnenplaat van de kooi, maakt het aflopen van je ketting een heel stuk lastiger. De nieuwe Saint voor en achternaaf zijn in totaal zo'n 100 gram in gewicht afgeslankt ten opzichte van de vorige generatie. Uiteraard voorziet Shimano deze naven van de Center Lock schijfmontage en blijft men trouw aan het ontwerp van de losse cup en conus lagering voor optimale levensduur en afstelling. De voornaaf heeft een 110 millimeter brede inbouw en is bestemd voor 20 millimeter steekassen. De achternaaf heeft een vernieuwd, sneller ingrijpend freewheel meegekregen en zal er in een 135 millimeter brede versie voor een 10 of 12 millimeter diameter steekas en een 150 millimeter brede as bestemd voor een 12 millimeter steekas verkrijgbaar zijn.




Bron: Shimano Europe

Zie ook: http://www.thecollectivefilm.com/provingground

Geplaatst door:  Christiaan   6 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact