Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 
Nieuws Shimano's nieuwste: de SLX groepset

 14-02-2008   20:37


Na de nodige updates in de XTR en XT groepsets de voorbije 2 jaar is het tijd om de groepen uit de middenklasse eveneens te herzien. Dit maal is het niet direct de beurt aan de LX of Deore serie, maar wordt er een geheel nieuwe groep aan het totaal pakket toegevoegd. Meer en meer zien we onderdelen op de markt komen die specifiek zijn toegespitst op een specifieke tak uit de mountainbike sport. Met deze nieuwe SLX groep, waarbij sommige onderdelen lichter zijn dan de vorige versies uit de LX serie of sterker zijn dan de huidige XT groep, richt Shimano haar vizier duidelijk op het gebied tussen cross country en all mountain gebruik. De SLX groep krijgt een aantal technologieën mee van de XT en XTR groepen, maar men deinst zelfs niet terug voor compleet nieuwe ideeën.


Zo beginnen we met een 'double chainring' crankset voorzien van metalen pedaal inserts in de Hollowtech crankarmen, voorzien van een 36 en 22 tands tandwiel. Dit crankstel zou nog een stuk sterker zijn dan de huidige XT, welke al door downhillers met succes toegepast wordt. De geïntegreerde bash guard uit polycarbonaat geeft protectie bij een laag gewicht en net als bij de huidige XTR cranks zien we hier een gepolijste buitenkant.

Naast de cranks met twee tandwielen zal er ook een iets minder robuuste 'standaard triple' versie komen, met eenzelfde middelste tandwiel vervaardigd uit composiet en staal, zoals de XT groep heeft.



Specifiek voor de cranks met twee tandwielen komen er ook nieuwe voorderailleurs. De kooien zijn korter uitgevoerd, waardoor er meer ruimte ontstaat in de buurt van de band en kunnen ze onder extremere zithoeken worden gemonteerd. Dit laatste is vooral interessant voor ontwerpers van full suspension frames, welke nogal vast zaten aan een vrij krap bereik van de hoek waaronder de voorderailleur geplaatst moest worden.



De verwachting dat de Shadow derailleur meer en meer het traditionele ontwerp van de achterderailleur zou gaan overnemen wordt nu bevestigt met eveneens een SLX versie, welke ten opzichte van de LX achterderailleur nog eens 45 gram minder weegt.



Opvallend is het ontbreken van Dual Control schakel- en remgrepen. In plaats daarvan zien we de vertrouwde Radipfire hendels, welke schijnbaar het binnenwerk van de XT groep herbergen. De losse remgrepen zijn voorzien van de Servo Wave techniek die we inmiddels kennen van de XT's. Deze voorzien in extra ruimte tussen de remblokken wanneer de remmen niet bedient zijn en een goede modulatie tijdens het remmen.



Op naven gebied weinig nieuws. We zien de standaard Centerlock voor- en achternaaf en daarnaast een 20 millimeter steekas naaf.



De SLX zal de LX op mountainbike gebied min of meer gaan vervangen. En ondanks dat sommige delen een stuk lichter zijn dan de LX tegenhangers, zal het gewicht van de totale groep nog steeds rond dat van de LX groep zitten. De LX groep zal blijven bestaan, maar zal meer gericht gaan worden op touring en hybride fietsen. Zo zal de groep onder andere worden uitgebreidt met een dynamo voornaaf voor LED verlichting.

De geruchten gaan dat er later dit jaar méér nieuws te melden zal zijn in de vorm van een soort gelijke groep, maar dan een treedje hoger in de line-up.

Bron: Bikeradar.com

Geplaatst door:  DeKerfs   5 reacties

© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact