Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

pump track ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Dirt / Street
Auteur Bericht
Atzerath

BerichtGeplaatst: Zo Mei 10, 2015 2:56 pm    Onderwerp: pump track Reageer met quote

Hey folks,

heeft hier iemand soms toevallig ergens een handig overzichtje over pump tracks, wat en hoe en vooral wat niet?

Ik ken de terminologie zelfs niet :p
Berms, trannies (betekent volgens mij iets dat HELEMAAAAAAAL niets met fietsen te maken heeft)

MAAR ik heb wel begrepen dat 't een enorm goede oefening, workout en vooral fun is...DUS wil ik 'n pump track aanleggen..

Any input/help is much appreciated want ik weet totaal niet hoe je aan 'n ontwerp begint van 'n track en hoever de rolls etc uit elkaar moeten liggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
de lachende derde

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2015 2:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.redbull.com/us/en/bike/stories/1331658655352/how-to-build-your-own-backyard-pump-track

Berm: kombocht (wal waartegen je rijdt)
Tranny: kort voor transition dus overgang van plat naar de top van de roller of lip
Roller: ronde bult waar je vaart op kan maken
Lip: voorkant van een jump, moet mooi rond lopen
Double: jump met gat tussen lip en landing
Table: jump zonder gat dus rolbaar
Rollen: wielen blijven op de grond, itt tot springen of..
Manuallen: op het achterwiel rollen.

Verder vooral een kwestie van proberen, dan kom je er vanzelf achter wat werkt, nuttig ook om een keer een goeie pumptrack die er al een tijdje ligt te proberen (Middenberm?). Ik zou het baantje niet in een keer aanleggen en dan gaan testen want als er dan iets niet klopt (rollers te kort achter elkaar, jump te groot,..) kan je alles opnieuw doen, beter is het om bijvoorbeeld een recht stuk te bouwen en dat gelijk goed te testen zodat je zeker weet dat het goed ligt.

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Trapperd

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2015 9:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb zelf net een baantje gegraven, helaas wel een tijdelijk parcours. Had iets meer variatie in gemogen vind ik nu maar ik kom goed rond door de vele rollers die er in zitten.
Maar moest ook nog veel leren, verander nu wel kleine dingen nog steeds. Foto:

Paar tips:
- Pumptrack is leuker als die helemaalrond is en je kunt blijven gaan
- Plan eerst 1 layout, later kun je nog extra lijnen toevoegen (een pumptrack is nooit af)
- Let op de afwatering, maak de baan evt iets schuin naar de zijkant (op de lage punten) zodat er geen water(->modder) op de baan blijft staan
- Handig gereedschap:
Rechte schep (spade) voor het grondverzet
schep (bats) voor het vormgeven
stalen hark voor het vormgeven, gebruik ook de kant zonder tanden
- Zet de bochten uit met een vaste radius, heb zelf hiervoor wat stalen pinnen gebruikt en een stuk spanband
- Hoe scherper de bocht hoe steiler de kombocht zal moeten zijn om zonder glijden de bocht door te komen (glijden = snelheidsverlies)
- hoogte van de rollers ongeveer 1/10 van de afstand ertussen, dus liggen de rollers 3m uit elkaar moet je ze ongeveer 30cm hoog maken. Doe je ze dichter bij elkaar moeten ze minder hoog.
Heb wel het idee dat dit niet al te nauw luistert maar om mee te beginnen een goede stelregel
- Maak zo min mogelijk vlak van het parcours, zolang het op en neer gaat in mooie vloeiende(!) lijnen kun je snelheid blijven maken
- Maak de rollers door eerst een grote bult zand te maken en deze dan naar beneden in vorm te shapen (de bult wordt dan weer een stuk lager), dit werkt erg gemakkelijk en krijg je mooie bultjes van
- Als je water en een tuinslang in de buurt hebt kun je water gebruiken om de baan vochtig te maken. Als de baan dan opdroogt na een nachtje wordt de baan lekker hard zodat je veel snelheid kunt maken.Maar heb dit zelf nooit gedaan dus geen must.
Mijn baantje wordt na wat warme dagen wel wat mul, dus dan moet er eigenlijk ook wat water op, gelukkig regent het hier vaak zat.
- Kijk voor inspiratie van de layout en soorten rollers naar bestaande pumptracks, ik vind dat deze lui erg mooie tracks maken: http://www.velosolutions.ch/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Dirt / Street
Pagina 1 van 1

Ga naar: