Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [special] Review: TRP Spyre ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Ruben
Forumbeheerder


Geregistreerd op: 1-1-1970
Berichten: 2123

BerichtGeplaatst: Di Apr 21, 2015 9:08 pm    Onderwerp: [special] Review: TRP Spyre Reageer met quote

De markt voor mechanische schijfremmen was tot voor kort redelijk overzichtelijk. Het was een kleine markt die grotendeels gedomineerd werd door Avid met de BB7. Om de BB7 eenvoudig te houden is gekozen voor een asymmetrisch ontwerp. Het binnenste remblokje wordt handmatig afgesteld tot vlak bij de remschijf en als je remkabel intrekt drukt het buitenste remblokje de remschijf alles tegen elkaar. Afstellen is niet intuïtief, maar wel robuust als eenmaal goed is gedaan. De blokjes slijten door dit ontwerp ongelijkmatig en als de remmen nat worden kunnen ze vreselijk piepen. Kortom, een degelijk ontwerp en een robuuste rem, maar absoluut voor verbetering vatbaar.

TRP is de high-end afdeling van Tektro en heette voorheen Tektro Racing Products. Met de opkomst van gravel racing in de USA en de introductie van schijfremmen in de cyclocross is de markt plotsklaps groter geworden en grijpt TRP de kans om met nieuwe ontwerpen een positie te verwerven. De Spyke lijn is voor MTB en de Spyre remmen voor de kromme sturen van crossers en racefietsen. Verder heeft de Spyke extra bescherm kapjes om modder van de remblokken weg te houden. Wij kijken naar de Spyre en de luxe SLC versie, met een onderdelen van carbon.
Naast de Spyre voor cross en weg gebruik heeft TRP ook een combinatie van een hydraulisch werkende rem met mechanisch bediening, de HY/RD.



TRP heeft met de Spyre een symmetrisch ontwerp. Omdat het mechanische remmen zijn is een brede hevel geconstrueerd die over de rem heen en weer beweegt en beide kanten van de rem gelijkmatig samendrukt. Als je de rem loslaat bewegen beide remblokjes naar buiten waardoor er meer ruimte ontstaat en de remmen zouden daardoor goed geschikt moeten zijn voor de cyclocross.

Installeren en afstellen was eenvoudig. Wel even opletten bij het gebruik van spatborden want de grote rembrug heeft zijn ruimte nodig. De rem wordt precies over midden van de remschijf gemonteerd. Als de remmen nagesteld moeten worden kun je de blokken iets naar binnen draaien met een imbussleutel.





Over de werking van deze TRP Spyres kan ik eigenlijk vrij kort zijn: ze doen het gewoon goed en betrouwbaar. Mooie lineaire opbouw van de remkracht, je hoeft niet bang te zijn dat je over de kop vliegt als je de remhendels aanraakt. De remkracht is erg goed en eigenlijk kun je altijd harder remmen dan het profiel van je banden toestaat. 100% slip garantie!!

Rondom Remouchamps en Spa ben ik een aantal steile afdalingen (20%) over zeer slecht Belgisch asfalt afgedaald en ook daar deden de remmen hun werk onberispelijk.



Conclusie
Met deze remmen heeft TRP de nieuwe norm bepaalt; dit zijn gewoon heel erg goede mechanische schijfremmen. Ze zijn gemakkelijk af te stellen en betrouwbaar in gebruik. Of de SLC variant, met carbonnen onderdelen en 8 gram gewichtsverlies het prijsverschil waard zijn moet je zelf afwegen.

Testmethode
De TRP remmen zijn getest op een Salsa Vaya met brede cross banden in de bossen rondom Amersfoort en met 28 mm wegbanden op steile wegen in de Noordelijke Ardennen. De Spyres zijn aangeschaft door Dirty-Pages voor eigen gebruik en verkrijgbaar bij de betere fietsenhandel.

Tekst & foto’s: Willem de Wilde
Meer info: www.trpbrakes.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact