Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Mountainbike ombouwen tot single speed ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Auteur Bericht
MilanBaars

BerichtGeplaatst: Za Apr 11, 2015 9:58 pm    Onderwerp: Mountainbike ombouwen tot single speed Reageer met quote

Beste fietsliefhebbers,

Sinds een aantal jaar ben ik in het bezit van een oude Gazelle XR-2 mountainbike. Om de aantal maanden heb steeds last van kleine mankementen (vooral problemen aan de versnellingen), waardoor ik inmiddels een klein fortuin aan deze fiets kwijt ben.
Om deze problemen te verhelpen, had ik het idee om mijn fiets om te bouwen naar een single speed. Ik heb al een aantal fora geraadpleegd, maar kreeg heb helaas niet voldoende informatie gekregen om zelf al aan de slag te gaan.

Ik heb twee vragen die ik graag beantwoord zou willen hebben, hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen:
1) Is het mogelijk om, tegen lage kosten, deze mountainbike om te bouwen naar een single speed bike?
2) Momenteel heeft mijn fiets last van het doortrappen van mijn trappers, na meermaals het internet doorgespit te hebben, denk ik dat het probleem in het body van mijn fiets ligt, waardoor er een freewheel ontstaat. Is het mogelijk om dit probleem zelf te verhelpen, zonder al te veel geld kwijt te zijn?

Zoals jullie misschien al gemerkt hebben, wil ik niet te veel kosten aan dit project kwijt zijn, aangezien ik student ben en al een hoop geld aan mijn fiets uit heb gegeven. Wel zou ik het erg zonde vinden om deze mooie fiets, waar vooral het frame, remmen en wielen nog helemaal in orde zijn, weg te doen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Hartelijke groet,

Milan Baars
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Za Apr 11, 2015 10:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ombouwen is niet zo moeilijk maar je moet dan natuurlijk wel een goed achterwiel hebben. Wat voor merk achternaaf heb je? Meestal is een vervangende body wel te vinden. Wanneer je deze vervangt heb je in ieder geval weer een vrijloop in de goede richting.
Volgens mij heeft de Gazelle geen horizontale dropouts, hiermee kun je anders de ketting op spanning houden. Je hebt grofweg drie oplossingen om de ketting op spanning te houden:

Door je derailleur te vervangen door een kettingspanner: http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=35_31

Door een excentrische trapas te gebruiken. Waarschijnlijk heb je dan ook nieuwe cranks nodig, nogal prijzige oplossing dus: http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?cPath=35_68&products_id=879

Of door een naaf te gebruiken met een excentrische as, ook niet echt goedkoop: http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?cPath=35_23_186&products_id=29

Sowieso heb je voor en achter een singlespeed tandwiel nodig. Dit hoeft gelukkig niet zoveel te kosten. Specifieke singlespeed tandwielen werken beter dan tandwielen met schakelhulpen, helemaal als je kettinglijn niet helemaal perfect is.

Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Za Apr 11, 2015 10:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Indien je frame wel horizontale dropouts heeft achter dan kun je daarmee je ketting op spanning houden en heb je genoeg aan een goed achterwiel en tandwielen. Met oude cassettespacers of specifieke singlespeed spacers kun je dan een enkel tandwiel op je body monteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Zo Apr 12, 2015 6:50 am    Onderwerp: Re: Mountainbike ombouwen tot single speed Reageer met quote

MilanBaars schreef:
Beste fietsliefhebbers,

Sinds een aantal jaar ben ik in het bezit van een oude Gazelle XR-2 mountainbike. Om de aantal maanden heb steeds last van kleine mankementen (vooral problemen aan de versnellingen), waardoor ik inmiddels een klein fortuin aan deze fiets kwijt ben.
Om deze problemen te verhelpen, had ik het idee om mijn fiets om te bouwen naar een single speed. Ik heb al een aantal fora geraadpleegd, maar kreeg heb helaas niet voldoende informatie gekregen om zelf al aan de slag te gaan.

zie bv

http://www.m-gineering.nl/ssfaq.htm
http://www.m-gineering.nl/track.htm
http://www.m-gineering.nl/fixie_bouwen.htm
MilanBaars

BerichtGeplaatst: Zo Apr 12, 2015 11:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien moet ik mijn vraag anders formuleren. Ik heb al een tijd last van kleine, technische mankementen aan mijn fiets. Op dit moment heb ik dus problemen met de body, af en toe doet deze het, andere keren trapt alles volledig door. Ook is de voorderrailleur kapot, waardoor ik altijd op het middenblad rij.
Ik ben het zat op steeds weer kleine zaken aan mijn fiets te moeten laten vervangen, graag wil ik m'n fiets voor eens en voor altijd goed in orde maken. Zelf zat ik er daarom aan te denken om de fiets om te bouwen tot single speed, waardoor het onderhoud wat overzichtelijker zou worden en ik in het vervolg de meeste problemen zelf kan verhelpen, is dit een idee? Of is het mogelijk om mijn fiets een keer goed op te knappen voor onder de €75?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Wo Apr 15, 2015 11:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je de m-gineering site al bekeken?
Op afstand is het lastig in te schatten wat opknappen kan kosten, dat is erg afhankelijk wat er stuk of versleten is.
Van singlespeed zul je geen spijt krijgen. Repareer je body, gooi er twee tandwielen en een kettingspanner op of bouw je derailleur om en rijden maar.
Naar boven
MilanBaars

BerichtGeplaatst: Wo Apr 15, 2015 7:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties!

Vanmiddag heb ik in een impulsieve bui een fietsframe gekocht. Het is een Gitane Reynolds in (voor de ogen van een leek) redelijk staat. Ondanks dat er meerdere tutorials online staan over hoe je een single-speed fiets moet bouwen, spreken deze elkaar soms tegen of zijn ze niet geheel compleet.
Mijn vraag: waar begin ik? Erg belangrijk voordat ik allerlei onderdelen in huis haal, die ik eigenlijk helemaal (nog) niet nodig heb.

Hierbij een foto van het frame:

http://i.marktplaats.com/00/s/NTAwWDY2Nw==/z/IsgAAOSwstxVHYE7/$_85.JPG
Naar boven
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Wo Apr 15, 2015 9:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De dropouts zijn perfect. Daarmee kun je de ketting spannen. Nu nog een wiel voorzien van 1 tandwiel, let op de inbouwbreedte van de naaf voor dit frame.
Beetje experimenteren met de verhouding van de tandwielen voor het verzet en gaan!
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Wo Apr 15, 2015 9:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MilanBaars schreef:
Bedankt voor de reacties!

Vanmiddag heb ik in een impulsieve bui een fietsframe gekocht. Het is een Gitane Reynolds

http://i.marktplaats.com/00/s/NTAwWDY2Nw==/z/IsgAAOSwstxVHYE7/$_85.JPG

De combinatie Reynolds buizen en al die goedkope lugs en aanlasdelen voor standaard en licht kon wel eens een zeldzame zijn Very happy
MilanBaars

BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2015 9:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor achterwiel heb ik precies nodig? Ik neem aan dat het een 28 inch wiel moet worden, maar moet er nog een speciale naaf op zitten?
Naar boven
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2015 12:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me een 28" frame i.d.d. maar dat zou je moeten weten als je een frame koopt Smile

Je moet even de breedte van het frame tussen de dropouts meten, dat is je inbouwbreedte van de naaf.Daar zul je een wiel bij moeten zoeken welke past en waar makkelijk een enkel tandwiel op kan. Een te smalle naaf kun je met wat vulringen nog wel passend krijgen, maar denk ook aan de kettinglijn. Een cassettenaaf is ideaal, daarbij kun je vanwege de breedte van de cassette de kettinglijn zelf bepalen.
Naar boven
MilanBaars

BerichtGeplaatst: Vr Apr 17, 2015 9:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb even gemeten en de breedte tussen de dropouts (dropouts niet meegerekend) is 12 cm. Waar moet ik dan precies op letten als ik op zoek ga naar een achterwiel? Kan ik zowel een naaf met opschroefpignon als een cassettenaaf gebruiken?
Naar boven
tomaz

BerichtGeplaatst: Do Mrt 17, 2016 9:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je het echt goedkoop wilt doen, kan je gewoon je deraileur achter er af halen. Voor ook,
en voor grootste en kleinste blad er af halen. Dan met een slijptol de achter casette bewerken dat je nog 1 (of meer) tandwielen over hebt(let wel op dat je 'spacers'nodig hebt, of slijp tandwielen zo af dat ze dienst kunnen doen als spacers).Verder is een Kettingspanner is dan wel handig.

Heb het zelf ook gedaan met een oude 26inch XC. Werkt verder prima.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed
Pagina 1 van 1

Ga naar: