Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Hoe bepaal ik de q factor ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Onderdelen & accessoires
Auteur Bericht
amigo

BerichtGeplaatst: Vr Feb 13, 2015 9:14 pm    Onderwerp: Hoe bepaal ik de q factor Reageer met quote

Ik heb onlangs een zo goed als nieuwe sram xo compact crankstel aangeschaft, ik had ergens gelezen dat de xo juist qf 167 is.

Nu heb ik onlangs even de crank gepast in mijn frame (intense tracer) en het lijkt wel wat krap te zijn. Oke ik moet er wel bijvertellen dat ik nog niet de juiste lagers heb.
Zitten nog shimano lagers in.

Mijn vraag is, hoe kan ik de q factor van de crankset meten/bepalen. Of staat die ergens vermeld?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
baron062

BerichtGeplaatst: Ma Feb 16, 2015 12:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De q-factor heeft weinig met je framepassing te maken, tenzij het tipje van de crank de chainstay raakt.

Je kan beter kijken naar je kettinglijn en bladgrootte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Ma Feb 16, 2015 5:40 pm    Onderwerp: Re: Hoe bepaal ik de q factor Reageer met quote

amigo schreef:
Ik heb onlangs een zo goed als nieuwe sram xo compact crankstel aangeschaft, ik had ergens gelezen dat de xo juist qf 167 is.

Nu heb ik onlangs even de crank gepast in mijn frame (intense tracer) en het lijkt wel wat krap te zijn. Oke ik moet er wel bijvertellen dat ik nog niet de juiste lagers heb.
Zitten nog shimano lagers in.

Mijn vraag is, hoe kan ik de q factor van de crankset meten/bepalen. Of staat die ergens vermeld?

Zet de cranks in elkaar, als de as het toelaat is het makkelijk om een crank 180 graden verkeerd te monteren. Meet de afstand buitenkant pedaaloog-buitenkant pedaaloog. Deze afstand in milimeters is wat een of andere idioot de Quack factor heeft genoemd.
Gemonteerd meet je de afstand van beide zijden naar de zitbuis en tel je de dikte van de buis er bij op

Laatst aangepast door marten op Ma Feb 16, 2015 5:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
amigo

BerichtGeplaatst: Ma Feb 16, 2015 5:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mijn fiets (intense tracer) wordt een q factor van 168 voorgeschreven, in mijn in middels gestaakte zoektocht naar een X01 groep had ik ontdekt dat alle xo cranks deze q waarde hebben . En alleen de XX1 cranks hebben nog een eentje van 156.Uiteindelijk heb ik toch wegens allerlei redenen toch besloten weer 2x10 te gaan rijden, ik heb voor een leuke prijs een xo 2x10 crank (model december 2012) op de kop weten te tikken.
Nu heb ik die even vluchtig gemonteerd In een shimano lager set. En het was wat krap.

Dus hoe kan ik nou die q factor bepalen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
amigo

BerichtGeplaatst: Ma Feb 16, 2015 5:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dus aan weerskanten pak ik de buitenkant van de crank arm....
Ik was al wat aan het meten geweest maar had het hart genomen als uitgangspunt. Dat kwam helemaal ongelukkig uit Confused

Inmiddels even opnieuw gemeten en volgens de bovenstaande info kom ik wel uit in de buurt van 168 iets meer zelfs maar dat zal aan de manier van meten liggen.

Maar dan doet zich het volgende voor, als ik de bracket as op meet en de afstand tussen de lagers in het frame, dan hou ik ruimte over op de bracket as......
Wordt dit met ringen op gelost of zijn de bracket lagers van sram breder?
Of allebei?

Er staat me iets van bij dat mijn vorige fiets (scott spark) aan de drive side twee ringen had...
Naar boven
amigo

BerichtGeplaatst: Di Feb 24, 2015 10:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand?
Naar boven
vinnycorleone

BerichtGeplaatst: Wo Feb 25, 2015 6:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat bij een 83mm bracket, er bijna altijd 2 spacers aan de driveside zitten en eentje aan de non drive side.
Naar boven
Lars TB

BerichtGeplaatst: Wo Feb 25, 2015 3:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij SRAM werkt het weer anders met de ringen dan bij Shimano. En dan heb je ook nog het verschil tussen een 68 en een 73 mm bracketpot. Bij die eerste gebruikt Shimano 3 ringen en bij de laatste gebruikt SRAM er geen. Voor de as en de crank maakt dat verder geen verschil.

Wat Intense in jouw geval aan wil geven is dat je niet die smalle uitvoering van de SRAM crank moet nemen, maar de standaard uitvoering.

Maar raakt de crankarm links en rechts het frame?

Een SRAM crank gaat verder echt niet passen met Shimano lagers, je hebt gewoon wat speling en daardoor kan de crank je frame raken. Dus eerst de juiste lagers er in en dan pas paniek gaan maken Cool
Naar boven
amigo

BerichtGeplaatst: Vr Feb 27, 2015 9:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Lars TB schreef:
Bij SRAM werkt het weer anders met de ringen dan bij Shimano. En dan heb je ook nog het verschil tussen een 68 en een 73 mm bracketpot. Bij die eerste gebruikt Shimano 3 ringen en bij de laatste gebruikt SRAM er geen. Voor de as en de crank maakt dat verder geen verschil.

Wat Intense in jouw geval aan wil geven is dat je niet die smalle uitvoering van de SRAM crank moet nemen, maar de standaard uitvoering.

Maar raakt de crankarm links en rechts het frame?

Een SRAM crank gaat verder echt niet passen met Shimano lagers, je hebt gewoon wat speling en daardoor kan de crank je frame raken. Dus eerst de juiste lagers er in en dan pas paniek gaan maken Cool

Daar heb je waarschijnlijk wel een punt, bracket is inmiddels besteld. Hoewel ik niet verwacht dat deze opeens veel breder zal zijn dan een Shimano bracket Cool
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Onderdelen & accessoires
Pagina 1 van 1

Ga naar: