Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  [nieuws] Schwalbe-Syntace: Geen snakebite meer bij lage druk ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Ruben
Forumbeheerder


Geregistreerd op: 1-1-1970
Berichten: 2125

BerichtGeplaatst: Ma Feb 10, 2014 9:33 pm    Onderwerp: [nieuws] Schwalbe-Syntace: Geen snakebite meer bij lage druk Reageer met quote

Geen snakebites meer dankzij een revolutionair tweekamer systeem voor banden volgens Schwalbe en Syntace. Bandenfabrikant Schwalbe en onderdelenfabrikant Syntace werkten beide onafhankelijk aan een dergelijk systeem en hebben nu hun krachten gebundeld om hun tweekamer systeem voor banden samen verder te ontwikkelen. Het grote voordeel van het systeem is dat het mogelijk is om met zeer lage bandenspanning te rijden voor extra grip en controle. Het risico daarbij is normaal gesproken de kans op een snakebite, het lekstoten van de band door de velg, of een deuk in de velg.



Het systeem van Schwalbe en Syntace maakt gebruik van een extra luchtkamer in de band zodat er twee gescheiden delen ontstaan waarin met een verschillende druk kan worden gereden. Volgens de fabrikanten is het vergelijkbaar met een binnenband maar dan met een geheel andere constructie. Kijk voor een voorbeeld van een dergelijk systeem eens naar het Tubliss systeem van Nuetech voor motoren of InnerAirLock voor 4x4 gebruik. Het systeem zal zoals het er nu uit ziet te gebruiken zijn met conventionele banden en velgen en minder dan 200 gram gaan wegen.

De binnenste luchtkamer wordt gevuld met een hoge druk (rond de 4 bar) en zorgt er voor dat de band tegen de velg kan stoten en zo lek kan raken. Tevens zorgt deze kamer ervoor dat band goed op de velg blijft liggen wat "burping" tegen gaat. Het verlies van lucht bij tubeless systemen bij een lage luchtdruk. Afhankelijk van de situatie kan de druk in de buitenste luchtkamer verlaagd worden tot 1 bar zonder enig risico.

"All test cyclists to date have been thrilled with the new possibilities", zegt Markus Hachmeyer, Senior Product Manager bij Schwalbe, en vat de feedback samen:
  • With one bar (14psi), the tire grip is incredible. The contact surface is very large and the tires seldom, if ever, slide on loose ground. Even on the roughest terrain, the tires literally stick to the ground.
  • The tire is the most sensitive cushioning element on the bike. The extra cushioning and traction because of the low air pressure leads to much better control over the bike and allow distinctly higher speeds.
  • All this without the risk of snake-bite punctures. Dented rims become a thing of the past. Significantly lighter tires can be used in even the toughest conditions. What is more, the additional air chamber has excellent emergency running characteristics.
Momenteel zijn beide fabrikanten nog volop aan het ontwikkelen en de patenten aan het vastleggen. Ze gaan er vanuit op zijn laatst het systeem op de Eurobike in detail te kunnen presenteren en dan ook de kostprijs bekend te kunnen maken.

Update: First ride door Pinkbike: pinkbike.com/news/Schwalbe-Double-Chamber-System-first-ride.html


Laatst aangepast door Ruben op Ma Feb 10, 2014 10:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
de lachende derde



Geregistreerd op: 18-1-2011
Berichten: 1317

BerichtGeplaatst: Ma Feb 10, 2014 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Michelin had tien jaar geleden al 'le Systeme' voor onder andere Vouilloz.
_________________
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ruben
Forumbeheerder


Geregistreerd op: 1-1-1970
Berichten: 2125

BerichtGeplaatst: Ma Feb 10, 2014 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik weet was het systeem van Michelin/Mavic een tubeless band/velg (voorloper van UST) in combinatie met een gewone binnenband om op die mannier lekrijden zo goed mogelijk te voorkomen. Er zat een frans ventiel op voor het tubeless gedeelte en een schrader ventiel voor de binnenband. Het zou kunnen dat hier ook een speciale binnenband bij hoorde. De velg was in ieder geval tubeless gemaakt door elk spaakgat af te dichten met een soort kunststof doppen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten



Geregistreerd op: 16-4-2009
Berichten: 963
Woonplaats: Kiel Windeweer

BerichtGeplaatst: Ma Feb 10, 2014 10:36 pm    Onderwerp: Re: [nieuws] Schwalbe-Syntace: Geen snakebite meer bij lage Reageer met quote

Ruben schreef:
]Momenteel zijn beide fabrikanten nog volop aan het ontwikkelen en de patenten aan het vastleggen


Patenten vastleggen lijkt me nog het moeilijkst, dit soort systemen kom je tegen bij off-road buggy's, Nascar, motorfietsen... Very happy
_________________
/Marten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
illuminatastigmata



Geregistreerd op: 2-7-2005
Berichten: 2828
Woonplaats: limburg

BerichtGeplaatst: Wo Feb 12, 2014 10:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Fatbike rijders weten hoe SUPER lage druk rijdt.
Alleen krijg je de gemiddelde toertochtrijder dat NIET uitgelegd.
Tot ze een keer een rondje op een Fatbike/29+ fiets hebben gereden.
Met 0.5-0.8 bar.
Denk dat bovenstaand systeem echt zeer goed werkt.
De lekgevoeligheid bij lage druk is bij ''normale'' bandenmaten de beperkende factor.
Ga dit zeker volgen.
_________________
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact