Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Tour Divide Race 2016 (voorbereidingen) ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Commuter / Light camping Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
GDABW

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2013 6:43 pm    Onderwerp: Tour Divide Race 2016 (voorbereidingen) Reageer met quote

Ben me aan het voorbereiden op de TDR 2014, tweede week juni.

Heb een aantal vraagjes ten aanzien van mijn fiets (surly ogre). Ik heb de fiets nu opgebouwd met Vbrakes en een derailleur. Ik heb naast deze ogre ook nog een Idworx OR (dus met rohloff en magura firmtech).
Vorige week ergens in Stroe een atb-rit gereden met de Ogre, ging op zich prima, alleen het schakelen geeft een enkele keer chainsuck. Bovendien kraakt de ketting door al het zand. Het remmen met de vbrakes is ook niet al te strak, zand en vuil op de velg geeft gepiep en geschuur en daarmee een onzeker gevoel. De Idworx heeft in modderige omstandigheden toch wel een voordeel met firmtech en rohloff. Maar ja, rohloff fietst naar mijn gevoel ietsje zwaarder en een zwaar achterwiel stuitert minder vloeiend (gevoelskwestie). Bovendien is de OR 26", en met mijn lengte en gewicht vind ik een 29'er toch net even iets prettiger, vooral op die lange rechte wegen in de Rockies. Bovendien onder goede droge omstandigheden lijkt het net alsof een derailleur gewoon efficienter fietst (elke trap is raak). Gevoelskwestie, ik weet het, maar toch ik begin dus iets te twijfelen en ik heb budget om mijn afmontage van de Surly te verbeteren. Maar om de Ogre nu te verbouwen met een rohloffwiel en Hope schijfremmen gaat misschien ook wat ver.

Mijn vraag: is er met simpele aanpassingen veel te verbeteren ten aanzien van het remmen en schakelen. Is die velo-orange crankset niet gewoon wat teveel van het goede? 48-36-24T icm met 11-34 9sp cassette. Klein-klein levert dan 24-11, dat is vragen om problemen. Is dat de oorzaak van chainsuck? Of moet ik de ketting iets inkorten zodat ie wat strakker blijft in geval ik terugschakel van 36 naar 24? Zit ook te denken om om te bouwen naar 1x10sp, zoals Mike Hall..... of anders een normaal double atb-crank (2x10 ipv 3x9). De 1x11 van SRAM vindt ik te duur. Mike Hall fietste met een XTR achterderailleur (RD-M986-SGS Shadow Plus), zou dat een goede verbetering zijn ten opzichte van mijn simpele Deore XT derailleur? En in hoeverre bepaalt de achterderailleur de chainsuck?

Ten aanzien van het remmen: er zitten nu LX vbrakes onder met standaard shimano remblokken. Zijn Koolstop Salmon remblokken veel beter, is daarmee het gepiep ten einde?

Voor de rest niet zo ontevreden met de Ogre, de fiets is wel wat zwaar qua gewicht (16kg inclusief frametassen, pomp, reserveband en pedalen), maar goed, dat ben ik zelf ook (95kg).

Hier een plaatje van de Ogre:

Aanvullend enkele vragen t.a.v. mijn packlijst, voor wat betreft het nachtrijden. Is het aan te raden een Lupine (2800lumen) aan te schaffen, icm met een edelux voorlamp? Of is een Petzl Nao al genoeg in de praktijk (355 lumen)? Heb een Son-naafdynamo (niet op foto), dus een Petzl Nao zou wellicht makkelijk zijn om onderweg middels de son-dynamo op te laden

Laatste vraag: what about the banden? Iemand een bandentip? Heb in 2010 de GDMBR gereden met Marathon Extreme, maar die haalden het einde niet.
Mondial? Big Ben, Smart Sam Plus? Welk profiel, welke breedte?
Slijtage en duurzaamheid zijn van belang op de TDR, veel steenslagwegen en rotte afdalingen waar je banden van willen slijten, dus liever geen racing ralph.

Morgen maar de setup weer even testen in Zeddam, hopelijk droge omstandigheden.

Laatst aangepast door GDABW op Vr Jun 26, 2015 7:37 am, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2013 6:56 pm    Onderwerp: Re: Tour Divide Race 2014 (voorbereidingen) Reageer met quote

Chainsuck krijg je als de ketting niet lost van het tandwiel. Goede kleverige modder kan daar inderdaad flink bij helpen. De ketting met een droog niet klevend smeermiddel smeren kan verschil maken, en controleer ook de tandwielen op braamvorming. Als de 24 daar last van heeft kun je je heil zoeken in een hardere stalen.

Als de chainsuck vooral op de gekruiste combinatie 24-11 voorkomt is dat niet raar, dan trek je de ketting ook nog scheef en dus extra klem
Tall Boy Bram

BerichtGeplaatst: Za Dec 28, 2013 10:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oeiiii, wat een maagdelijke schone Ogre! Die hoort er gebruikt uit te zien! De mijne heeft een 1x8 set up waarmee ik de TNNZ en de TNWO heb gereden. Voor de TGD zou ik wel naar een 2x10 set up gaan denk ik. Een klant van me heeft paar weken terug een Van Nicholas Zion 29-er met 2x10v setup besteld om er in 2013 de TGD mee te gaan rijden. Hij gaat met schijven rijden. Zelf rij ik met HS66 remgrepen (omdat ik met een racestuur rij) i.c.m. HS33 remmen. Ik zou niet naar V-Brakes willen! Ok, schijven zijn krachtiger maar iets minder makkelijk service-able onderweg. HS33 heb ik nog nooit gesloopt.

Voor volgend jaar wil ik de TBNZ gaan rijden. Die ga ik niet per Ogre doen, die fiets is heel fijn voor het platte werk maar gewoon te zwaar voor het klimwerk. Ik ben nu een On One Scandal aan het opbouwen als Geared versie voor de langere tochten. Daar wil ik dan een 1x10 of 2x10 set up op hebben.

Overigens, grappig gebruik van 2 stuurpennen en 2 sturen boven elkaar. Goed idee! Moest wel 2 x kijken voor ik doorhad wat ik zag.

TBB
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
willem12

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2013 12:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

TT Stroe en dan 24 voorblad. Er zijn maar twee plekken waar dat zou kunnen en dat is in de zandkuilen. Als je daar te laat schakelt dan schakel je onder vrij zware belasting en dat gaat met extra modder nooit goed. Heb je echt 48x11 nodig met volle bepakking? Kun je misschien je verzet iets beter kiezen met betere ketttinglijnen.

Naafdynamo met edelux geeft goed licht, net nog even getest in het donker, maar wel met voldoende snelheid! Als je 's avonds door wil racen en het gaat bergop zou ik voor extra licht zorgen. Oplaadbaar via dynamo en transformator zou mijn keuze zijn, maar uit verhaal van Gunter Desmet bij Just-Pedal begreep ik dat je elke dag wel een benzinestation leegrooft, dus op lamp op batterijen moet ook kunnen.

Mike Hall is een racer en kiest lichte spullen, dus Xtr. Jij bent 95kg en dus Xt. Xt is beresterk en dat is wat je moet hebben.

Test je remmen ook eens met volle bepakking en dan bergaf. Ik schat dat je dan 95+15+10 kg moet remmen......magura's lijken dan je enige optie, zeker bij een wat lange afdaling.

Ik heb je opbouw gezien op Wereldfietser forum...nu tunen op DP ?? Angel...
GDABW

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2013 1:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

willem12 schreef:
TT Stroe en dan 24 voorblad. Er zijn maar twee plekken waar dat zou kunnen en dat is in de zandkuilen. Als je daar te laat schakelt dan schakel je onder vrij zware belasting en dat gaat met extra modder nooit goed. Heb je echt 48x11 nodig met volle bepakking? Kun je misschien je verzet iets beter kiezen met betere ketttinglijnen.

Naafdynamo met edelux geeft goed licht, net nog even getest in het donker, maar wel met voldoende snelheid! Als je 's avonds door wil racen en het gaat bergop zou ik voor extra licht zorgen. Oplaadbaar via dynamo en transformator zou mijn keuze zijn, maar uit verhaal van Gunter Desmet bij Just-Pedal begreep ik dat je elke dag wel een benzinestation leegrooft, dus op lamp op batterijen moet ook kunnen.

Mike Hall is een racer en kiest lichte spullen, dus Xtr. Jij bent 95kg en dus Xt. Xt is beresterk en dat is wat je moet hebben.

Test je remmen ook eens met volle bepakking en dan bergaf. Ik schat dat je dan 95+15+10 kg moet remmen......magura's lijken dan je enige optie, zeker bij een wat lange afdaling.

Ik heb je opbouw gezien op Wereldfietser forum...nu tunen op DP ?? Angel...

Yep, hier maar even finetunen, hier zit meer collectief verstand Very happy (en andere fietsgekken, zoals marten jelle en sloof)

Heb zonet al de 11 uitgeschakeld, hopelijk blijft de ketting dan wat strakker mocht ik weer eens onverhoopt klein-klein schakelen. Voor morgen is het dus even testen met 3x8sp.

Het blijft toch een beetje wennen, overstappen van rohloff naar een atb-triple. Met derailleur moet je net even meer anticiperen. In de zandkuilen ging het bij de eerste beklimming inderdaad even mis, ketting lag er gelijk af bij terugschakelen naar de 24. Maar ik had um achter toen niet op de 11, dus de reden dat ie weggleed is me onduidelijk. Wellicht toch niet helemaal goed afgesteld of gewoon te laat geschakeld. Later na het schoonmaken ging de ketting er nog een keer af, gewoon op het asfalt vreemd genoeg. Weet niet wat het is, normaal gesproken op gewone lange rechte stukken op asfalt of klinkers of onverhard is er niets aan de hand, als het steil wordt en ruig dan begint ie bij terugschakelen wat te haperen. Het hoort er misschien ook een beetje bij, maar het stelt niet helemaal gerust, gewoon omdat ik dit niet gewend ben en het gewoon 99,99% goed wil hebben.

Ik zou me ook nog af kunnen vragen of ik uberhaupt de 48 nodig heb, wie weet is dat tandblad overbodig, maar goed, dan kan ik dus beter mijn crank vervangen door een compactere Deore XT groep. (40-28 crank met huidige 11-34 cassette).

In 2010 hebben de firmtech me ook niet in de steek gelaten, lijkt me een goede tip om over te stappen op HS33.

Iemand nog bandentips voor een drie weken dirtroads door de Rockies. De GDMBR (en aldus de TDR) is niet een ingewikkelde route, alleen in New Mexico en enkele stukjes Montana gaat het er soms even wild aan toe. Verder veel brede onverharde wegen, weinig singletrack, maar wel veel kilometers waar de banden van kunnen slijten (zeker bij mijn gewicht). Iemand warme gevoelens voor de SMART SAM ? Of toch liever wat stugger rubber en gaan voor een Mondial?

Tja, Mike Hall is een racer, maar die pretentie heb ik zelf ook een beetje, wil die tocht toch wel binnen drie weken zien af te ronden (het is een race per slot van rekening). Zat te denken aan zo'n 240km per dag.
Naar boven
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2013 7:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

GDABW schreef:
Het blijft toch een beetje wennen, overstappen van rohloff naar een atb-triple. Met derailleur moet je net even meer anticiperen…. ….mijn crank vervangen door een compactere Deore XT groep. (40-28 crank met huidige 11-34 cassette).

simple simplicity, zoals een NL-electronica-fabrikant wel eens roept Wink Lijkt mij een goede overstap naar een 2x9 of 2x10 setup.

Quote:
In 2010 hebben de firmtech me ook niet in de steek gelaten, lijkt me een goede tip om over te stappen op HS33.

Kijk dan liever naar de 2014-uitvoering met 2-vinger-greep

Quote:
Iemand nog bandentips …. Iemand warme gevoelens voor de SMART SAM?

In 29x2.25 haal je hier tenminste ook nog wat extra comfort uit. De band rolt op verharde stukken erg licht en heeft bij lichte MTB-omstandigheden voldoende grip met de noppen aan de zijkant.

Quote:
Tja, Mike Hall is een racer, maar die pretentie heb ik zelf ook een beetje, ... Zat te denken aan zo'n 240km per dag.

240km/dag is wel een aardig tempo Wink
floepert

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2013 2:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Smart Sam is wel taai, maar loopt niet echt lekker. Ik zou een RaceKing 2.2 in tubeless variant zoeken. Taai en loopt lekkerder.
Naar boven
GDABW

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2013 8:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tall Boy Bram schreef:
Oeiiii, wat een maagdelijke schone Ogre! Die hoort er gebruikt uit te zien!

zoiets?

Vandaag twee keer het atb-parcours in Zeddam gereden, ca. 50km, 1000hm. Best wel pittig voor de rug met al die klimmetjes, afdalingen, gaten, modderplassen en boomwortels.

Weer diverse malen dat de ketting van de granny (24t) vloog. Zou jammer zijn om het crank te verliezen, 48t is op asfalt wel weer handig.
Even gegoogled op chainsuck:
http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/OVERALL.htm

auteur van dit artikel is niet zo'n voorstander van anti-chain-suck-plates, hoewel me dit wel weer handig leek.
http://www.declinemagazine.com/content.php?itemid=5303

Hier een artikel over 1x9 setup....., voordelen zijn er ook.
http://unluckypete.com/2013/03/why-single-chainring-is-enough-for-trail-and-enduro-riding/

Toch lijkt het me iets te pittig voor de GDMBR. De gemiddelde weg op de GDMBR is een stuk beter dan de boomwortelmodderpaden op de veluwe. UItzonderingen daargelaten natuurlijk.

De HS33 2014 versie lijkt me een goede investering.
Een compact double voor 2x9sp wellicht de volgende. Iemand suggesties voor een crank op vierkante as?
Naar boven
willem12

BerichtGeplaatst: Zo Dec 29, 2013 9:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mike Hall is een racer, hij heeft een racegewicht: 75+10+8 kg. Jij bent een gezonde Hollander met 95+15+10 kg. Je bent dus aan de start 25 kg zwaarder en dat is t.o.v. Mike een toename van meer dan 30%. Kijk dus niet naar zijn banden en setup....hij kan met lagere spanning rijden, minder slijtage etc. etc.

Jay Petervary lijkt me een stuk zwaarder, hij reed op WTB Nano's http://www.wtb.com/products/nano Hier staan filmpjes van zijn setup http://jaypetervary.blogspot.com. Europees equivalent zouden de Continental RaceKings zijn. Protection uitvoering natuurlijk.

Ik zou oefenen met tubeless (als dat kan) en zeker met extra latex in je binnenband.

Chainsuck blijft vreemd. Shimano XT is helemaal erg, het zou met de Velo Orange toch moeten lukken. Ketting en tandwielen behandelen zoals Marten zei? Hoe lang is je ketting?

Laatst aangepast door willem12 op Ma Dec 30, 2013 11:25 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 12:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

willem12 schreef:

Ik zou oefenen met tubeless (als dat kan) en zeker met extra latex in je binnenband.

Als ik ook nog een bandenbijdrage kan leveren:

Ik vind Geax Saguaro's 29-ers shit. (knudde in de modder en onvoorspelbaar op asfalt)

Panaracer Rampage 29 doen het wat mij betreft prima, hier in het zand en op rotsen, en gaan lang mee. Tubeless ook geen probleem. Op asfalt lopen ze misschien iets zwaarder, en ze loeien dan als een 6x6 Wink
GDABW

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 12:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

willem12 schreef:
Mike Hall is een racer, hij heeft een racegewicht: 75+10+8 kg. Jij bent een gezonde Hollander met 95+15+10 kg. Je bent dus aan de start 25 kg zwaarder en dat is t.o.v. Mike een toename van meer dan 30%. Kijk dus niet naar zijn banden en setup....hij kan met lagere spanning rijden, minder slijtage etc. etc.

Jay Petervary lijkt me een stuk zwaarder, hij reed op WTB Nano's http://www.wtb.com/products/nano Hier staan filmpjes van zijn setup http://jaypetervary.blogspot.com

Ik heb ze allemaal al bestudeerd, ook de setup van Matthew Lee. Wat opvalt is dat de MH en JP met vaste voorvork rijden en ML met geveerde voorvork (maar allemaal met schijfremmen). Ik geloof dat de hele setup van ML zo'n 14kg weegde (inclusief bagage). Dat is al minder dan mijn Ogre zonder frametassen. Komt daarbij dat de racers waarschijnlijk kleine mannekes zijn en ook nog eens goed afgetraind waarschijnlijk. Ik hoop in juni ook zo'n 8kg lichter te zijn, maar dan nog zal ik altijd zo'n 20kg zwaarder blijven. Dat is en blijft een nadeel. Hoewel ik als zwaardere toerrijder (racer in juni Smile ) ook een relatief voordeel heb. In absolute zin zou ik meer vermogen moeten kunnen leveren en daardoor in relatieve zin wat gemakkelijker met zwaarder gewicht zou moeten kunnen omgaan. En bij niet al te steile hellingpercentages (wat vaak voorkomt bij de GDMBR) lukt dat klimmen me nog wel aardig.

willem12 schreef:

Tubeless betekent dus een nieuwe wielset en schijfremmen?

Ik heb nu een wielset van m-gineering (zie plaatje)

Son klassik voornaaf, LX achternaaf, sputnik velgen.

Tijdens mijn modderriten denk ik wel eens met smart aan mijn rohloffnaaf, maar dat is toch weer een beste investering en hoewel je er in de modder een duidelijk voordeel mee kunt halen ten aanzien van chainsuck en misschakelen ervaar ik het toch ook weer een beetje als nadeel op de lange rechte wegen, waar ik meer voordeel zie in de directe krachtsoverbrenging van een derailleur.
Bovendien een rohloff fiets heb ik al, alleen dan in 26"..... idworx OR (zelfde geometrie als de oude Power Rohler van Idworx), wat overigens ook nog steeds een optie is, niks mis met die fiets, alleen met minder wielomtrek zou je dus iets bredere banden moeten nemen, om dezelfde mate van comfort te houden. Mijn gevoel zegt dat ik dan wel op snelheid inlever.... hoewel ik met kojaks afgelopen zomer nog 30gemiddeld haalde op de 230km van de 11stedentocht, dus ja, wat is snel? Het zijn toch de benen en de houding wat (grotendeels) fietsen tot fietsen maakt. Maar ja, je wilt anderzijds ook zo efficiënt mogelijk materiaal hebben, dus twijfeltwijfel blijft knagen. En moet zeggen dat de Ogre ook lekker rijdt, heb er nu een houding op gevonden die zowel op asfalt als onverhard erg lekker scheurt!

hier met 50mm Kojaks

Hier met 50mm Mondials en drager weggesjopt.
Als ik bagagedrager en standaard verwijder is ie nog een anderhalf kilo lichter, ca 13kg.

willem12 schreef:

Chainsuck blijft vreemd. Shimano XT is helemaal erg, het zou met de Velo Orange toch moeten lukken. Ketting en tandwielen behandelen zoals Marten zei? Hoe lang is je ketting?

Bedoel je dat de XT crank helemaal erg is t.a.v. chainsuck?
Met een 11-34 cassette en 24-36-48 velo orange zit ik op een capaciteit van ((34-11)+(48-24))=47 terwijl de capaciteit van mijn achterderailleur 45t is. Nu met een uitgeschakelde 11t van de achtercassette voldoet de aandrijflijn net aan de capaciteitseis van de 45t, maar zou best kunnen dat de ketting in de 24t dan nog net iets te slap staat. Heb de ketting niet ingekort.

hier is ie klein-klein (24-11) geschakeld

en hier midden-groot (36-34)

Hier een mooie aanbieding van de HS33 (uitloopmodel) voor 100euro.
http://www.bike-components.de/products/info/p25908_HS-33-v-h-Set-Felgenbremse---Auslaufmodell.html
Is het 2014model zoveel beter? (150euro)
http://www.bike-components.de/products/info/p36409_HS-33-R-v-h-Set-Felgenbremse-Modell-2014.html

Wat betreft de banden. De GDMBR is niet een moeilijk technische route. Het is 4500km over steenwegen (soms zand, soms modder en een enkele singletrack, maar zelden gecompliceerd). Er zit ook best wel veel asfalt bij. Ik denk dus dat ik een redelijk slijtvaste band zoek, liefst ook zo soepel mogelijk. Bij droge omstandigheden wel ideaal voor de Schwalbe Big Ben, maar hoe slijtvast is zo'n band onder langdurige belasting over steenwegen. Waar basseer je de band op?

hier enkele foto's uit 2010 waarbij je een indruk krijgt van de gemiddelde wegcondities.

?lvh=1

Dus ja, de wegen zijn niet al te lastig. En naast mijn huidige zorgen om het materieel zou ik me wellicht meer zorgen moeten maken over slaapgebrek, caloriengebrek en mentaal uithoudingsvermogen. Vandaar dus dat ik mijn materieel zo snel mogelijk in orde wil hebben, kan ik me tenminste met belangrijkere zaken bezighouden, haha. Very happy

Het is nog een half jaar naar juni 2014, dus er is nog tijd, maar de twijfel slaat toch een beetje toe.
26"or 29"?
rohloff of derailleur?
3x9 of 2x9?
schijfrem of velgrem?
mtb-band of toer-band?

samengevat Ogre or OR

Laatst aangepast door GDABW op Ma Dec 30, 2013 1:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
willem12

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 1:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ho,
Je gaat twijfelen na aanschaf van je fiets en onderdelen. Niet goed, je had immers valide redenen om te kiezen voor die onderdelen.

GDR is 90% rechtuit rijden over gravel/grind/wasbord als ik je foto's zie: 29" dus met een licht lopend, minimaal profiel zoals Nano of Race King met protection. Check.

Sputnik velg is onverwoestbaar. Met meer dan 100kg op de fiets is dat dus belangrijker dan wel of niet tubeless. Sputnik + Magura 2013 of 2014 is goed genoeg en onderhoudsvrij !! Gunther Desmedt reed hem ook met Magura's en die heeft ook IronBike gedaan, dus die schat ik heel hoog in als het gaat om inschatten remvermogen. Magura is Duits, is niet zo bekend bij de Yankee's. Smile Beetje latex in de binnenband en geen omkijken meer naar. Check.

Blijft die crank-cassette combinatie over. Je geeft zelf al aan dat het bereik van voor- en achter tanden groter is dan bereik derailleur. Dat hoeft geen probleem te zijn bij juiste kettingspanning en slim schakelgedrag maar kan wel. Uitproberen dus. Als de laatste foto genomen is met een kortere ketting dan geloof ik best dat hij er met een langere afzwabbert en dat de derailleur hem onvoldoende op spanning kan houden bij snel schakelen naar kleinste blad. De echte experts moeten hier nog maar iets slims over zeggen. Het is een erg fraaie crank met een enorm bereik, zonde om af te schrijven Smile

Hoe hard kan je eigenlijk met 48x12 met 29" en 90 RPM ? 4x220x90x60= ruim 47km/h Wink

..en ja, Shimano XT middenbblad is een chainsucker eerste klas. Direct vervangen door TA (zomer) of staal (winter).
GDABW

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 2:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het meedenken Willem, much appreciated!

Ik ga experimenteren met kettinglengte.... dus ietsje inkorten (heb ik tot dusver niet gedaan) en vooral geen groot-groot of klein-klein schakelen.

Tijdens het modderbad in Zeddam bleef er ook flink wat modder achter bovenop de voorderalleur en de kettingtegenhouder. Misschien dat dat het schakelen naar de 24T niet ten goede kwam. Tot dusver vooral veel op asfalt gereden en relatief weinig de 36 en 24t gebruikt (dus slijtage kan het niet zijn).

Gedrag daarnaast ook aanpassen: niet schakelen onder druk, modder tijdig verwijderen, ketting elke dag verschonen en van nieuwe olie voorzien.

Echt vloeiend schakelt zo'n XT voorderailleur niet, het is KLENG en dan valt ie terug (als je begrijpt wat ik bedoel). Heb dus het gevoel dat ie met een beste smak de ketting terugduwt. Eerlijk gezegd kwam ik met de 36-34 (middennlad voor - grote blad achter) ook wel elke bult omhoog (en het waren in Zeddam de langste en steilste beklimmingen die ik tot dusver op atb-parcourtjes in NL heb gezien (nog niet in Limburg geweest).

De Great Divide Mountain Bike Route kent dit soort boomstronk/modder parcoursen niet. Daar geen draaien en keren, afdalen en gelijk weer stijgen. Forrestroads zijn breder en beter dan de uitgetrapte atb-parcoursen in NL.... en beklimmingen zijn in de Rockies over het algemeen geleidelijker..... met hier en daar een uitzondering natuurlijk (zoals de klim vanuit Abiquiu, pfff, die dit jaar geschrapt werd uit de TDR vanwege bosbranden). Dus het kan zijn dat je nog meer asfalt treft. Mike Hall wil de TDR volgend jaar nog sneller doen (14 dagen), nou dan is te hopen dat er nog meer bosbranden zijn (dan nog meer asfalt om om te rijden) Smile.

Dus al met al denk ik eerlijk gezegd wel dat het moet lukken, maar ja, je snapt ook wel dat ik niet op die ene misschakeling zit te wachten die de ketting doet breken en de derailleur in de spaken doet slaan. Dan ben je daar wel even de sjaak. Vandaar de twijfels.

Naar boven
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 3:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht een optie waar je nog niet aan gedacht had: je huidige VO-crank gebruiken met alleen het huidige midden- en buitenblad (36-48T) en een iets smallere trapas. Eventueel zou je achterop een 12-36t cassette kunnen gooien.
alain

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 4:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou voor de Surly gaan,
grote wielen met iets bredere banden (2.1 - 2.25) geven meer comfort op mindere wegen, en tenzij je voor winst gaat kan je beter wat toegeven qua gewicht en meer comfort hebben.
Daarom zou ik het klein blad niet weghalen, dat kan op bepaalde stukken het verschil maken tussen wandelen en (blijven) rijden.
Als je steendood zit kan dat mentaal wel wat uitmaken.

Verder weet ik ook niet hoe en wat, ik heb zelf geen lange afstand ervaring.
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 4:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

GDABW schreef:
ketting elke dag verschonen en van nieuwe olie voorzien.

ik zie alleen maar stof, stof en stof op je foto's. En dust natuurlijk. Dan zou olie niet direct mijn eerste keus zijn.
GDABW

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 5:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

marten schreef:
GDABW schreef:
ketting elke dag verschonen en van nieuwe olie voorzien.

ik zie alleen maar stof, stof en stof op je foto's. En dust natuurlijk. Dan zou olie niet direct mijn eerste keus zijn.

Ik gebruik van dittum: squirt dry lube, maakt voor het schakelen in de modder weinig uit vwb chainsuck.
http://squirt-lube.be/site/?page_id=15

Zal de ketting inkorten.

Ben momenteel van alles en nog wat aan het bestellen, waaronder Surly chainrings (110BCD 36T en 44T (als backup voor de velo orange triple wiens originele alu bladen wel versleten zullen zijn over 6 maanden). Echter in deze tandbladen zitten geen inkepingen..... is daarmee nog te schakelen? Volgens de Surly site van wel, hoewel het iets langzamer verspringt. Of zijn deze bladen echt alleen voor singlespeed bedoeld?

Aan de andere kant, een rohloff op de ogre staat ook niet verkeerd

Gelukkig is de TDR voor mij geen wedstrijd waar op een minuutje meer of minder wordt gekeken. Ben wel van plan om mijn persoonlijke grenzen te verkennen, winst is onbelangrijk, maar mijn best doen wel. Verder denk ik dat de nadruk ietsjepietsje meer ligt op trefzekerheid van het materiaal, dan gewichtsbesparingen toepassen om een halve dag te winnen.

Aanvullend op de bestellijst diverse frametassen, een 12-36 cassette (kan de 24t natuurlijk demonteren - De eerste versnelling van de Rohloffnaaf heb ik tijdens de GDMBR een paar keer gebruikt, maar dat was met 30kg bagage. De rohloff 1 komt overeen met een 24Tx34T. Met 10kg bagage (20kg lichter) en een 36x36 zou je dus ver moeten kunnen komen. Dus misschien niet eens zo'n verkeerd idee om de 24T over te slaan door de derailleurschroefjes bij te draaien. Een nieuwe derailleurversteller aan het stuur is neem ik aan dan niet nodig, gewoon de kabelspanning bijdraaien toch?

Verder staat de 2014 HS33 in de bestellijst tezamen met Race King ProTection banden 29x2.2..... en nog wat rode magura remblokken.
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 6:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

GDABW schreef:
waaronder Surly chainrings (110BCD 36T en 44T (als backup voor de velo orange triple wiens originele alu bladen wel versleten zullen zijn over 6 maanden). Echter in deze tandbladen zitten geen inkepingen..... is daarmee nog te schakelen? Volgens de Surly site van wel, hoewel het iets langzamer verspringt.

een middenblad zonder schakeltanden? Dat schakelt inderdaad iets langzamer, als je bij Bannf begint ligt de ketting pas bij Antilope Wells op de 24. Very happy (of je stelt de VD heel ruim af, dan ligt de ketting direct naast de 24 Angel...)

Je moet dan minimaal 2 tanden op 6 en 12 uur half laag vijlen
GDABW

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 6:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

marten schreef:
GDABW schreef:
waaronder Surly chainrings (110BCD 36T en 44T (als backup voor de velo orange triple wiens originele alu bladen wel versleten zullen zijn over 6 maanden). Echter in deze tandbladen zitten geen inkepingen..... is daarmee nog te schakelen? Volgens de Surly site van wel, hoewel het iets langzamer verspringt.

een middenblad zonder schakeltanden? Dat schakelt inderdaad iets langzamer, als je bij Bannf begint ligt de ketting pas bij Antilope Wells op de 24. Very happy (of je stelt de VD heel ruim af, dan ligt de ketting direct naast de 24 Angel...)

Je moet dan minimaal 2 tanden op 6 en 12 uur half laag vijlen

Dus je raadt het niet aan Very happy .

Surly zelf doet er niet zo moeilijk over.

Our chainring is ideal for single-speed, fixed gear or tandem timing chain applications. It is not ramped or pinned for shifting assistance, so shifting will be a bit slower if using these with a front derailleur.
Naar boven
willem12

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 8:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ok,
Marten is eindelijk subtiel en dan gaat het meteen mis: Surly bladen niet bestellen!!!!

Zonder een Ketting-blad-oorlog te willen beginnen: gewoon extra setje VO of TA bladen. Zie website van Marten, of beter, mail hem Wink

Leuk dat je opmerkt dat die XT derailleur met een smak de ketting op het andere tandwiel smijt. Dat is expresss en daar is enorm veel aandacht aan besteed door de ontwerpers. De XT derailleur moet namelijk onder hoge druk, in de modder, goed schakelen en dat doet hij dus heel goed Very happy

Dat je in Zeddam op middenblad omhoog komt is je geraden, anders heb je de VS niets te zoeken. Je kiest je versnellingen toch zodanig dat je na 2000km, volledig bepakt, de 56e fireroad soepel omhoog trapt.

Laatst aangepast door willem12 op Ma Dec 30, 2013 9:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 9:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

GDABW schreef:

Surly zelf doet er niet zo moeilijk over.

Our chainring is ideal for single-speed, fixed gear or tandem timing chain applications. It is not ramped or pinned for shifting assistance, so shifting will be a bit slower if using these with a front derailleur.

vrugah hadden bladen geen schakeltanden, maar de ketting zelf was ruim voorzien van ' pickup points' , de kooi was smal en met de hand trimde je de derailleur wel bij. Dan was het ook niet zo moeilijk de ketting van het middenblad te duwen. Amerikanen zijn dol op oude meuk, dus voor die klanten heeft Surly gelijk. Angel...

Met een gladde 9v/10v ketting, 3 standen indexderailleur en een wulpse kooi kun je niet overshiften en moet de ketting aan een kleine zet voldoende hebben om te ontsporen. Met alleen volle tanden op het blad lukt schakelen alleen nog in de montagestandaard, maar niet op een bonkende grindweg die opeens stijl omhoog gaat.
willem12

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 9:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

...we gaan in stijl steil omhoog Laughing
marten

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 9:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

willem12 schreef:

eerst word ik van subtiliteit beschuldigd, en nu dit weer......

(willen ze me hier ook al weg hebben, mompel mompel...)

Wink
GDABW

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 10:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

marten schreef:
willem12 schreef:

eerst word ik van subtiliteit beschuldigd, en nu dit weer......

(willen ze me hier ook al weg hebben, mompel mompel...)

Wink

haha, jaja, let op je toonhoogte Very happy

De bestelling is de deur uit (richting Jelle), BCD110 in 36 en 44 Wink, voor het geval ik er toch een 1x9 sp van ga maken (icm 12-36 cassette). Leuke bladen om achter de hand te hebben (beloof dat ik ze niet zal gebruiken als triple bladen), dank voor de uitleg Smile.

Maar Marten, wat zou jij doen? de 29" Ogre met derailleur of de 26" Idworx met Rohloff? Heb het gevoel dat de Ogre een snellere fiets is dan de Idworx, maar heb geen flauw idee of dat nou wel of niet aan die derailleur/rohloff ligt of aan 26"/29". Voordeel van de Idworx is wel de edeluxlamp, de magura remmen, solide wielen en een iets lichter totaalgewicht. Maar aangezien er in de GDMBR/TDR relatief veel asfalt en washboard dirtroads ligt, ben ik geneigd de voordelen van 29" te prefereren boven de voordelen van een rohloff. Beetje lastig kiezen, met beide fietsen heb ik inmiddels goede ervaringen. Of zullen we gewoon een rohloff wiel monteren in de ogre.... het is crisis en geld moet rollen volgens rutte Smile
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Ma Dec 30, 2013 10:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

GDABW schreef:

Maar Marten, wat zou jij doen? de 29" Ogre met derailleur of de 26" Idworx met Rohloff? Heb het gevoel dat de Ogre een snellere fiets is dan de Idworx, maar heb geen flauw idee of dat nou wel of niet aan die derailleur/rohloff ligt of aan 26"/29".

ik zou die Ogre een vermageringskuur geven en met derailleurs gaan. Wat subtiel verschillende verzetten bij elkaar gaan verschil maken als je in je ligstuur hangt, De grote stappen in de Rohloff zijn dan irritant. Die voorderailleur moet toch manieren bij te brengen zijn, desnoods met andere bladen (TA, Blackspire) en een Jumpstop
Quote:

het is crisis en geld moet rollen volgens rutte Smile

Rutte geeft zijn eigen geld toch ook in de VS uit ( had ie niet een appartementje in NY?)
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Commuter / Light camping Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 1 van 8

Ga naar: