Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Allround, 26 of 29" ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Enduro / All-mountain Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
=Pashley=

BerichtGeplaatst: Vr Dec 06, 2013 8:46 pm    Onderwerp: Allround, 26 of 29" Reageer met quote

In mijn zoektocht naar een nieuwe allround bike kom ik volgend obstakel tegen.
Ik zoek een bike waar xc tochtjes mee gereden kunnen worden, maar ook een bikepark bezocht kan worden. Ik heb hiervoor mijn Turner Flux en Intense M6 verkocht omdat ze beiden te weinig gebruikt werden en 1 bike praktischer is om ze te vervangen.

Mijn vraag is, kies ik dan best voor een 160mm 26 inch of een 140 voor/ 130 achter 29er :~

Mijn twijfel voor de 26" is of dat wel vlot bolt in de lokale omgeving aangezien het hier vlak is en ik niet iedere week in het buitenland/de ardennen raak.

Mijn twijfel voor de 29er is of die nu en dan een dagje bikepark of belgisch dh aankan.

Iemand ervaring hiermee?

De bikes waar ik over praat zijn de Canyon Strive en de Kona Satori of Transition Bandit 29
Tuup J

BerichtGeplaatst: Vr Dec 06, 2013 11:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Toen 29" nog niet zo'n hype was in de xc/enduro scene, toen bolde 26" toch ook snel genoeg op de local trails? Waarom nu niet dan?

Waarom geen 650b? Lijkt me perfect als je twijfelt.
Lars TB

BerichtGeplaatst: Za Dec 07, 2013 4:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

160mm = 27,5"! Beste van beide.

Nadeel van de 29ers die jij opnoemt is dat ze niet in de buurt komen van het DH-gevoel. Maar een bikepark zullen ze zeker aankunnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
fucalot

BerichtGeplaatst: Za Dec 07, 2013 6:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik rijd nu al enkele jaren op 29er en ben daar zeer tevreden over, maar toch denk ik dat 27,5 dichter bij uw doel zal liggen. Het rijgevoel is toch anders, dat merk ik als ik terug op een 26er stap. Voor XC en wat enduro 29er maar voor de bikeparks en puur DH misschien toch een maatje minder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Michielvanosch

BerichtGeplaatst: Za Dec 07, 2013 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

29" rijdt comfortabel en rolt goed, alleen hij weinig tot geen gevoel/feedback tijdens een technische afdaling. En met een 27.5" heb je inderdaad het beste van beide. Het rolt stukken beter dan een 26" en het zwaartepunt ligt lager dan bij een 29". Hierdoor doet hij het ook goed in afdalingen.
marten

BerichtGeplaatst: Za Dec 07, 2013 10:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Michielvanosch schreef:
En met een 27.5" heb je inderdaad het beste van beide. Het rolt stukken beter dan een 26" en het zwaartepunt ligt lager dan bij een 29". Hierdoor doet hij het ook goed in afdalingen.

kun je me dat eens even voorrekenen? Brackethoogte is onafhankelijk van de wielmaat (maar een keuze van de constructeur) Dan ligt de positie van 70 kilo berijder vast en gaan die paar ons rubber op een iets grotere straal ook niet meer het verschil maken
Michielvanosch

BerichtGeplaatst: Zo Dec 08, 2013 9:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

marten schreef:
Michielvanosch schreef:
En met een 27.5" heb je inderdaad het beste van beide. Het rolt stukken beter dan een 26" en het zwaartepunt ligt lager dan bij een 29". Hierdoor doet hij het ook goed in afdalingen.

kun je me dat eens even voorrekenen? Brackethoogte is onafhankelijk van de wielmaat (maar een keuze van de constructeur) Dan ligt de positie van 70 kilo berijder vast en gaan die paar ons rubber op een iets grotere straal ook niet meer het verschil maken
r

De brackethoogte zegt niet alles over het zwaartepunt. Door de grotere wielen komt alles aan de fiets iets hoger te liggen, ook het stuur. En hierdoor sta je hoger op je fiets.
Het verschil merk je vrij goed als je er op rijdt.
Lars TB

BerichtGeplaatst: Zo Dec 08, 2013 11:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Michielvanosch schreef:
marten schreef:
Michielvanosch schreef:

r

De brackethoogte zegt niet alles over het zwaartepunt. Door de grotere wielen komt alles aan de fiets iets hoger te liggen, ook het stuur. En hierdoor sta je hoger op je fiets.
Het verschil merk je vrij goed als je er op rijdt.

Lees nou wat Marten schrijft...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
=Pashley=

BerichtGeplaatst: Zo Dec 08, 2013 12:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik hier lees zijn basic dingen over 29ers. MAAR blijkbaar hebben de Satori en Bandit 29 een heel ander rijgevoel door hun geo...
fucalot

BerichtGeplaatst: Zo Dec 08, 2013 1:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb een salsa horsethief naast mijn hardtail en zou ik geen ztr-arch en flow wielset gehad hebben en dit frame niet aan een goede prijs had kunnen kopen, had ik ook de 27,5 route gekozen. Het voordeel dat ik nu heb, is dat mijn wielsets uitwisselbaar zijn.
Het grote voordeel van de 29er is de snelheid, een klein nadeel is de behendigheid. Je kan veel goedmaken dmv een veel breder stuur icm een korte stuurpen (a la DH), maar de behendigheid van een 26 inch ga je nooit evenaren... Of ik mis misschien wat extra techniek Angel... .
I love my 29ers, maar mocht ik opnieuw beginnen, zou ik 27,5 zeker een kans geven. Ergens mis ik dat vinnig 26 inch gevoel wel. Het blijft een eigen keuze, probeer eens een testrit te versieren. Als je nooit op een 29er gereden hebt, ga je toch even opkijken van het verschil.
Maak voor jezelf uit wat je het meest gaat rijden, het feit dat er bijna geen 29ers op het DH of 4x circuit verschijnen, zegt op zich toch al iets.
In ieder geval voor XC zou ik nooit twijfelen over m'n 29er.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
freeko

BerichtGeplaatst: Vr Dec 13, 2013 11:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

http://vimeo.com/m/80035294

Met de juiste setup kom je een heel eind...

.
Naar boven
BullS4

BerichtGeplaatst: Vr Dec 20, 2013 1:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik rij nu nog op een hardtail rond. Eerst met de 26 inch wielen gereden en later overgestapt op de 27,5 inch. En die bevielen me super.

In januari hoop ik de Nerve AM 8.0 te ontvangen. Bewust gekozen voor de Nerve en niet voor de Nerve+ of de Nerve 29. Puur om de 27,5 inch wielen.

Voor mijn gevoel echt het beste uit twee werelden.
Naar boven
dirty sanches

BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2014 5:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet wat je budget is, maar bij de mk11 vanaf maat L kun je achter 27,5 rijden. Heb het hier over de liteville 301. En bij een 601 kun je achter dit toch al. En kwa rij eigenschappen kun je met de 601 ook prima een local rondje rijden. Klimt als een geit.
En afhankelijk van je voorvork zou je daar dus ook een 29er wiel in kunnen doen.
De 301 kan prima bikeparks hebben, en is vrij gegeven tot 160/170mm voor. Dit is denk ik de meest allround fiets die je kan vinden. En mocht je echt freeride achtige kapriolen willen uithalen, neem je de 601. Het grootste voordeel. Ongekende service en garantie. En het maakt niet uit of je 1ste koper bent of de 6de! Garantie is op het frame. En 10 jaar. Ook onder wedstrijd omstandigheden.
Zou maar eens kijken op internetbikecommunity.de en dan bij liteville. Daar kun je wat ideeën opdoen. En er staat er verscheidene te koop.
Nadeel, kwaliteit is duur.
Naar boven
Tilly2

BerichtGeplaatst: Vr Feb 28, 2014 5:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@Pashley

Heb je al eens naar de Banshee Phantom gekeken...? Dat ziet er erg veel belovend uit...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
=Pashley=

BerichtGeplaatst: Vr Feb 28, 2014 8:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ondertussen enkele weken geleden een nieuwe Kona Satori besteld en ontvangen.
Door het weer wel nog niet veel mee kunnen rijden (1 x in het bos, en een 30km xc/weg), maar voelt momenteel erg goed aan. Sprongen waren geen probleem, en voor een rondje xc ging dat ook prima. Moet wel dringend eens getest worden op wat uitdagender grond, maar ik ben nu eenmaal geen fan van blubber... Laughing
Gebbetje

BerichtGeplaatst: Do Mrt 06, 2014 12:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Laat iedereen maar lekker uit zijn morgenster kletsen.........650B en 29er zijn door mensen met een studie bedrijfskunde en marketing bedacht.....het is nog nooit bewezen dat dit soort kermisfietsen sneller zijn dan een 26er, wat wel is bewezen is dat ze langzamer zijn in en na bochten. Wat ook als een paal boven water staat is dat je op een 26er veeeeeeel meer fun KUNT hebben door de wendbaarheid en speelsheid. Daarnaast leer je, mijns inziens, veel beter de techniek op een 26er.
Dus.

Handig van me......eerst posten en dan pas lezen dat je al een ros hebt gekocht....na ff googlen blijk je ook nog een kermisfiets te hebben gekocht...jammer, het had zo mooi kunnen zijn... Cool
xRemcox

BerichtGeplaatst: Do Mrt 06, 2014 10:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je al eens op een 29er gereden?
Naar boven
dirty sanches

BerichtGeplaatst: Do Mrt 06, 2014 11:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij neigd dit naar off topic!!!
Maar de discussie zal altijd blijven. Heb beide, maar de 29er is uiteindelijk weer verkocht.
Maar als je heel eerlijk bent..
Als dat zo geweldig is, waarom hebben ze het niet al veel eerder door gevoerd? De techniek was er al geruime tijd.
Heeft ook echt wel met marketing te maken. Jaren geleden gingen ze downhill zonder vering, en nu moet je min 180mm hebben met dikke schijfremmen!!
Maar nogmaals, laten we het bij het topic houden.
En buiten dat, hij heeft een fiets waar die blij mee is. Das het belangrijkste.
Naar boven
=Pashley=

BerichtGeplaatst: Do Mrt 06, 2014 12:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dirty sanches schreef:
Volgens mij neigd dit naar off topic!!!
Maar de discussie zal altijd blijven. Heb beide, maar de 29er is uiteindelijk weer verkocht.
Maar als je heel eerlijk bent..
Als dat zo geweldig is, waarom hebben ze het niet al veel eerder door gevoerd? De techniek was er al geruime tijd.
Heeft ook echt wel met marketing te maken. Jaren geleden gingen ze downhill zonder vering, en nu moet je min 180mm hebben met dikke schijfremmen!!
Maar nogmaals, laten we het bij het topic houden.
En buiten dat, hij heeft een fiets waar die blij mee is. Das het belangrijkste.

Feit, maar omdat ik door een slechte gezondheid niet heel veel kan rijden was een 29er met 130/140mm veerweg me meer allround dan een 26 inch met 160mm veerweg. De tijd zal het definitief uitwijzen. Wat ook meegespeeld heeft is het feit dat je een 26er niet meer aan de straatstenen kwijt kunt! Je wil niet weten voor hoeveel ik mijn bijna nieuwe Turner Flux heb moeten weggeven heb, twas bijna om te wenen!
Gebbetje

BerichtGeplaatst: Do Mrt 06, 2014 7:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

xRemcox schreef:
Heb je al eens op een 29er gereden?

Yep, anders zou het natuurlijk een belachelijke post van mij zijn. Ik heb meerdere 29ers getest maar ik vind er zo weinig 'leven' inzitten. Het levert voor mij geen enkel voordeel op.
Daarnaast is het gewoon belachelijk hoe ze dat spul in de markt zetten. Er wordt gewoon, door de fietsenboer, tegen klanten verteld dat 29ers een groot verschil maken qua snelheid, comfort, hobbeltjes nemen enz enz. Zolang de kassa rinkelt blijven ze gewoon doorgaan met deze vorm van (agressieve?) marketing. Ik weet uit eigen ervaring dat grote merken van hun dealers eisen dat ze zoveel mogelijk 29ers moeten verkopen. Ik weet ook uit eigen ervaring dat een groot merk er geen enkel probleem mee heeft om het dealerschap te beëindigen als er niet gedaan wordt wat is opgedragen. Ik weet wat er gezegd wordt tegen het personeel als de vertegenwoordiger van een groot merk is langsgeweest bij een LBS.
En, zoals je weet, fiets ik ook daar in D en dan vind ik een 26er bijna een must. Uiteraard moet iedereen lekker zelf weten wat ie koopt en prettig vindt, maar als iemand aan mij vraagt of hij/zij een 29er moet gaan kopen zal ik altijd een 26er adviseren.

@TS,
Sorry, toch nog niet de laatste post hierover van mijn kant....

Laatst aangepast door Gebbetje op Vr Mrt 07, 2014 11:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
dirty sanches

BerichtGeplaatst: Do Mrt 06, 2014 7:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, daar komt de aap uit de mouw!!
Naar boven
freeko

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 07, 2014 8:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Iedereen heeft een eigen mening...

Mijn Satori bevalt me super en is voor mijn gevoel zeker net zo wendbaar en speels als de Santa Cruz Nomad die ik hiervoor had. Ik voel me beter op de Satori dan op de Nomad.

Maar ieder zijn ding...als iemand zich beter voelt bij een 26 waarom niet...

Ps... vroeger had je ook nog telefoons die aan de muur hingen met een snoer naar de hoorn.....die smartphone's van nu zijn ook alleen maar door mensen met een studie bedrijfskunde en marketing bedacht...... Rolling smile Rolling smile
Naar boven
Gebbetje

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 07, 2014 11:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

"Ps... vroeger had je ook nog telefoons die aan de muur hingen met een snoer naar de hoorn.....die smartphone's van nu zijn ook alleen maar door mensen met een studie bedrijfskunde en marketing bedacht......"

Maar van een smartphone lijkt het me wel duidelijk dat het een duidelijke bewezen vooruitgang is....en dat kun je van een 29er niet zeggen. Essentieel puntje lijkt mij.
fucalot

BerichtGeplaatst: Za Mrt 08, 2014 12:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

wat een gezever, link met die phone was goed gevonden Laughing
Naar boven
GTrider

BerichtGeplaatst: Do Mrt 13, 2014 11:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon uitproberen, heb keertje een zelfde lastige afdaling gedaan met een Rotwild 26" daarna een YT 27,5" en tenslotte Salsa horsethief 29'er. Met de horsethief kon ik tot mijn verassing meer als met de YT en de Rotwild. Nu dus aan het overstappen naar 29'er, en aangezien 29'er al beetje op zijn retour raakt, wordt het ook steeds meer betaalbaar.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Enduro / All-mountain Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: