Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Bikepacking midden-Zweden ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Commuter / Light camping
Auteur Bericht
Gieltje

BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2013 10:45 am    Onderwerp: Bikepacking midden-Zweden Reageer met quote

Voor degenen die niet bij de buren van mtb.nl komen maar wel geinteresseerd zijn in fatbikes en bikepacking kopieer ik hierbij m'n laatste post met trip report Zweden:

Zo, even een topic kickje: een van de design uitgangspunten bij het maken van deze fiets is de mogelijkheid om comfortabel meer-daagse bike-packing tochten te rijden, zonder afhankelijk te zijn van de geneugten van de bewoonde wereld (b.v. het lichtnet om je GPS op te laden). Uiteraard is er een limiet aan hoeveel voedsel je mee kunt nemen, maar een week of 2 zonder "beschaving" is zeker mogelijk. Dit voorjaar heb ik de fiets aan de tand gevoeld in midden-Zweden. Hieronder een (foto)verslagje. De geplande en ook gevolgde route loopt van Kopparberg naar Hjo.

Voor kaartfetishisten, hier kun je route in detail bekijken:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=yemknptwzknuuezx

De route bestaat voornamelijk uit singletrack. De ondergrond is vaak erg hobbelig, veel stenen en nog veel meer wortels, afgewisseld met stukken moeras en bredere bosbouw paden. Kortom, ideaal fatbike terrein, en ondanks de dikke banden vond ik de voorvering geen overbodige luxe. Om nog een beetje lol te hebben op de tracks en in de afdalingen was mijn streven om zo min mogelijk gewicht mee te torsen en de fiets met bepakking smal te houden, dus geen zijtassen. Die zitten op singletracks in bebost gebied alleen maar in de weg. Dat is aardig gelukt.

Voordeel van wandelroutes in Zweden (en ook Noorwegen trouwens) is dat er regelmatig shelters te vinden zijn. In Zweden zijn dat zogenaamde vindskyds, een plateautje met 3 muurtjes en een dak, waar je prima kunt overnachten. De tent kon dus thuis blijven, scheelt weer een kilootje. Ook de brander leek me overbodig, je fietst tenslotte door de bossen, hout genoeg om op te koken. Dat betend wel een klein bijltje meenemen. Al met al kwam de bagage, inclusief eten voor 6 dagen op 9 kilo uit. De helft hiervan bestond uit eten (voor de nerds onder ons: in totaal ongeveer 20,000kcal, een kleine 3,500 per dag). De enige concessie aan light-weight was een dikke pil over Napoleon. Liever een goed boek dan een schone onderbroek zullen we maar zeggen Smile

De winter afgelopen jaar in Zweden was lang en streng. Zelfs eind april lag er hier en daar nog sneeuw en waren veel meren nog deels bevroren.

Van het station in Kopparberg naar het begin van de route was een 20-25km over asfalt. De echte tracks beginnen in het toepasselijk genaamde gehucht Kloten.

Dikke banden kwamen van pas:

Uit het gebrek aan sporen in de sneeuw bleek dat ik de eerste op de trail was dit voorjaar.

De zware sneeuwval in de winter in combinatie met een heftige voorjaarsstorm had veel schade aangericht.

De eerste paar omgewaaide bomen vond ik nog wel grappig, beetje klauteren met fiets. De komende 3 dagen bleken er echter kilometers lange secties te zijn waar niet of nauwelijks te fietsen was. Veel over en onder bomen door gekropen met de fiets. Ik was wel erg blij met de minimale bepakking. Onder dit soort omstandigheden is elke loze kilo er echt een teveel.

Een dagje fietsen, slepen, fietsen, klimmen, fietsen en kruipen bracht me bij m'n eerste shelter. In het kader van gewichtsbesparing had ik alleen adventure food voor de warme maaltijden, bijkomend voordeel is dat je uit het zakje kunt eten. De eenpersoonszakken met een beetje salami een handje pindas toe geeft voor mij voldoende energie.

M'n donzen slaapzak deed goed dienst en de volgende ochtend om een uur of 7 zat ik weer op de fiets.

Het gebied waar ik doorheen trok wordt in Zweden als de zuidelijke kant van de wildernis die zich vandaar uit via de provincie Dalarna naar het noorden uitstrekt beschouwd. Meer naar het zuiden toe is het relatief dichter bevolkt, en hoewel er ook daar veel wild zit (elanden, lynx, reeen zwijnen), komen in het noordelijkere deel ook wolven en beren voor. Voor die laatste werd ik midden in de bush gewaarschuwd:

Hopen dat 'ie geen stinkende fietsers lust Smile Snel weer verder. Het pad slingert richting Kopparberg, een plaats die zijn naam dankt aan kopermijnen in het gebied, tegenwoordig zijn deze niet meer in bedrijf, maar de sporen van vroeger zijn nog duidelijk zochtbaar in het landschap. De afvalbergen vormen een leuk stukje downhill

Wat nu bos is was vroeger vaak landbouw gebied. Her en der kom je resten van vroegere bewoning tegen zoals deze kleine ruine van een "croft".

Tegenwoordig oogt het gebeid verlaten, hier en daar nog wat landbouw, maar vooral veel bosbouw.

Later meer Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2013 10:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

WOW, gaaf! Ik was deze zomer eigenlijk van plan om zoiets te gaan doen in Noorwegen, maar familieomstandigheden bepaalden anders... (toen dus maar rondje lakeland200 gedaan). Maar als ik jouw foto's zo zie moet ik komend jaar toch zeker die kant op, wat ongelofelijk mooi! Goed ook om te weten over die wandelpaden met schuilhutjes!
didadunlop

BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2013 11:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

oef erg mooi!!!

Ik ben zelf van Gotenborg naar NL gefietst door het midden van Zweden. Maar dat was dirtroad en asfalt.

Dit geeft mij toch de idee om nog een keer zoiets te gaan doen. En dan meer offroad.

hehehe "croft" ervaring met Schotland?
dale c

BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2013 12:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

zo, dat is een leuk verhaal met plaatjes! errrug fraai! Goed te lezen dat het gelukt is.
Hoe ben je aan water gekomen? Zuiveren langs de route?
Nog ander volk tegengekomen?

Ben erg benieuwd naar de rest van je verhaal!
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2013 6:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wouw, weer een mooi verhaal! Bedankt voor het delen.

JJ
Gieltje

BerichtGeplaatst: Wo Okt 16, 2013 8:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de reacties, krijg subbiet weer zin om te gaan nu ik dit verhaal aan het opschrijven ben Smile

sneeuwpop schreef:
WOW, gaaf! Ik was deze zomer eigenlijk van plan om zoiets te gaan doen in Noorwegen, maar familieomstandigheden bepaalden anders... (toen dus maar rondje lakeland200 gedaan). Maar als ik jouw foto's zo zie moet ik komend jaar toch zeker die kant op, wat ongelofelijk mooi! Goed ook om te weten over die wandelpaden met schuilhutjes!

Als je serieus wat wilt rijden in deze regio dan heb ik nog wel wat suggesties voor je via pm.

dale c schreef:
zo, dat is een leuk verhaal met plaatjes! errrug fraai! Goed te lezen dat het gelukt is.
Hoe ben je aan water gekomen? Zuiveren langs de route?
Nog ander volk tegengekomen?

Dit is inderdaad de tocht waar ik je over vertelde toen we begin dit jaar bij Duno aan het rijden waren.

Water is prima beschikbaar. Vaak kun je zo uit het meer halen (wel even op de kaart kijken hoe het meer ligt t.o.v. landbouw gebieden). Even koken voor gebruik kan geen kwaad. 's Avonds na het eten dus een paar liter water koken om de Camel Bak en bidons te vullen voor de volgende dag. Had geen filter mee, teveel gedoe Smile

Zeer weinig, sommige dagen niemand. Alleen op 1 mei was het iets drukker onderweg, combinatie mooi weer en nationale feestdag zal daar aan bijgedragen hebben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Gieltje

BerichtGeplaatst: Do Okt 17, 2013 8:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Deel 2.

Het voordeel van uitgezette wandelroutes is dat delen die door moerassig gebied lopen vaak voorzien zijn van zogenaamde plankeniers, althans dat is in Scandinavie vaak het geval. Op de fiets werkt dat super, ze zijn breed genoeg om over heen te rijden, met banden van 2.4" of breder. Bij sommige secties stonden het water boven de planken, als ze dan ook nog overgroeid zijn moet je spoor een beetje op de gok zoeken en hopen dat je niet naast het plankje rijdt. Er was zelfs een sectie waar planken een snelle en vrij lange downhill sectie vormden en waar het water als een beekje over planken naar beneden stroomde (Adrenaline shot binnen? Check!). Hier was het iets minder vochtig:

Flowy singletrack naar beneden zat er naar mijn smaak niet genoeg in (of je daar ooit genoeg van kunt hebben is natuurlijk een relevante vraag. Het antwoord lijkt me "nee"), maar dit was een leuke goedmaker. Stevig gangetje naar beneden, af en toe een beetje driften door de bochten Smile

Blijft wel oppassen, soms ligt er na de bocht in een steile afdaling toch weer iets over het pad.

Dit deel van het gebied kent een rijke historie van mijnbouw. Dit is een middeleeuwse smelterij waar ijzererts verwerkt werd. Op de achtergrond zie je de 19de eeuwse opvolger van deze installatie. Tegenwoordig niet meer in gebruik.

Mwe, nog meer windworp. Dit is het begin van de Kilsbergen heuvelrug, deze was erg zwaar getroffen door de voorjaarsstormen. Vanaf dit punt en voor de komende 2 dagen werd het slepen met de fiets een regelmatig terugkerende bezigheid Sad

Op deze ondergrond ben je blij met een fatbike en het extra comfort dat de dikke banden geven

Ook deze sectie mocht er zijn. Als je goed kijkt zie je in de tanktop tas een buffer batterij zitten. Deze word tijdens het rijden opgeladen en kan gebruikt worden om de GPS van stroom te voorzien.

Ik snap waarom ik niemand op de trails zie:

Het voordeel van koken op hout is wel dat je je kookgereedschap kunt gebruiken om je een weg onder de omgevallen bomen door te hakken. Hmm, nu ik erover nadenk, lukt dat met een brander natuurlijk ook, alleen de aansprakelijkheid ligt wat lastiger :tong

Tsja en toen werd het iets minder, ik dacht dat ik een uitgekiend setje reserve delen en tools bij me had maar met een afgebroken crankbout had ik geen rekening gehouden, dat is me op al m'n reizen nog nooit overkomen. Achteraf kan ik het wel terugvoeren op een eigen stomiteit, maar daar had ik nu natuurlijk niet zoveel aan.

Na een kort consult met de kaart en 4 uur lopen later aangekomen in het gehucht Annaboda. Met behulp van de supervriendelijk staff in de Kilsbergen lodge een taxi geregeld naar Orebro, de dichstbijzijnde grote stad met een fietsenzaak. Cranksetje mee, bij Forsberg Cykel werd ik vreemd aangekeken. Dat was niet te repareren, grappend werd me gevraagd of ik niet liever een nieuwe fiets wilde kopen. Gelukkig mocht ik van de werkplaats gebruik maken en met uiteindelijk toch het afgebroken deel uit de as weten te krijgen. Gelukkig zijn de assen van harder materiaal dan de bout. Het schroefdraad in de as was nog goed, Cool. Crankboutje vinden bleek lastig, Truvativ was hier niet op voorraad. Gelukkig bleek FSA ook te passen. Terug in de taxi naar het hotel en de fiets, boel gemonteerd, op de fiets gesprongen, en...ingecheckt. Ik kon de verleiding van een warme douche en goed eten niet weerstaan Very happy

Later meer
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Vr Okt 18, 2013 9:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Das crISIS...... Heb hetzelfde gehad. Gelukkig op step afstand van thuis.

Mooi avontuur!!!
sneeuwpop

BerichtGeplaatst: Vr Okt 18, 2013 10:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

didadunlop schreef:
Das crISIS......

Heeft ditmaal eens niks te maken met de lagering van een isis-as Smile Wellicht iets te hard aangedraaid? Of gewoon brute kracht op de pedalen?

Mooi verhaal ook weer, dit tweede deel. Had je trouwens een bushcooker oid bij je, of gewoon open vuur?
didadunlop

BerichtGeplaatst: Vr Okt 18, 2013 11:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Die van mij was op exact dezelfde plek gebroken. Ik geef de hoeveelheid materiaal de schuld. De lagers waren nog goed.Very happy
Gieltje

BerichtGeplaatst: Vr Okt 18, 2013 6:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

sneeuwpop schreef:
didadunlop schreef:
Das crISIS......

Heeft ditmaal eens niks te maken met de lagering van een isis-as Smile Wellicht iets te hard aangedraaid? Of gewoon brute kracht op de pedalen?

Gespeeld met spacers om de trapas om de belt lijn optimaal te krijgen. Dit had tot gevolg dat de crank bout onvoldoende diep in de as zat. Teveel spanning op te weinig windingen resulteerde in 2 maal een losse crank tijdens een testrit in de Ardennen. Laatste keer vrij lomp aangedraaid. Later spacers verwijderd en uitlijning anders opgelost, Bout terug geplaatst, maar deze had toch een opdonder gehad en gaf na 2 maanden, midden in Zweden, de geest.

sneeuwpop schreef:
Mooi verhaal ook weer, dit tweede deel. Had je trouwens een bushcooker oid bij je, of gewoon open vuur?

Open vuur. Had een MSR keteltje bij me, dat werkte perfect. Wel zorgen dat je droge tondel bij je hebt, anders kan het wat lastig worden om je vuurtje aan te krijgen in de regen Smile
Naar boven
Gieltje

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2013 10:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, laatste deel Smile

De crank weer gemonteerd, ik kreeg nog een grote m8 imbus mee (werkt net iets beter dan een multitool) van de lokale fietsenmaker alsmede een tweede crankbout. Van betaling wilden de heren van Forsberg Cykel in Orebro niets weten. Ik kon met moeite 100SEK achterlaten.

De volgende dag begon erg mooi met strk blauwe lucht en trails zonder bomen erover.

Sponsered by Volvo?

Zon en downhill singeltrack, wat wil je nog meer?

Richting het zuiden het gebied waar ik de komende uren doorheen ga.

Ook hier veel sneeuw afgelopen winter. Het voordeel van berken is dat ze iets flexibeler zijn dan sparren, ze buigen ipv van breken en liggen dus niet over het pad Smile

Vanaf hier weer een mooie singletrack naar beneden, ik bevind me weer op bekend terrein, het is nog zo'n 140km naar Hjo en deze sectie heb ik vorig jaar al eens gereden. Ik verwachte lekker naar beneden te kunnen knallen, maar helaas weer een sectie met omgewaaide bomen. Dit keer zo veel en dicht dat ik hele stukken ver van het pad af raakte. Ik was dit keer niet alleen, een Zweeds echtpaar probeerde ook richting het zuiden te gaan. Gelukkig kwamen we een tegenligger tegen die ons kon vertellen dat het in zuidelijke richting nog een kilometer of wat zo doorging. Daarna waren de trails vrij van bomen.

Mooie natuur

De dag vliegt om, 's avonds weer lekker bij een kampvuurtje in een shelter. Morgen begint de laatste dag, een 110km waarvan het eerste deel door Tiveden nationaal park. Dit gebied wordt gekenmerkt door grote imposante graniet formaties die in de laatste ijstijd glad geslepen zijn. Het terrein is dusdanog geaccidenteerd dat het voor de moderne bosbouw niet interessant is, De bossen hier zijn dus erg verwilderd en ontzettend mooi. Maar voordat het zover is, eerst nog even lekker relaxen bij het vuur.

Swedish slickrock Smile

Mooie rostformaties

En hier slingeren de paadjes tussendoor en overheen. Af en toe wel wat slepen met de fiets, maar je kunt verbazingwekkend veel rijden.

Na een 2.5 uur het nationaal park alweer uit. Stenkallegarden is het einde van de Bergslagsleden die in Kloten begon (zie eerste foto).

Nu rest nog een stuk van de Vastra Vatternleden, zo'n 80km naar Hjo. Het gebied van de komende sectie is minder ruig en verlaten en kent meer landbouw. Toch blijft er voldoende bos over om uren te kunnen rijden zonder iemand te zien en je in de middle of nowhere te wanen. De trail die ik nu volg loopt langs de westkust van het meer Vattern. Een van de hoogste heuvels onderweg is Vaberget, vanaf de flanken en top geeft deze een mooi uitzicht over Karlsborg.

Bovenop Vaberget zijn een aantal forten uit de late 19de eeuw. In tegenstelling tot wat tot dan toe gebruikelijk was werden deze forten niet opgebouwd, maar uitgehakt in de berg zelf.

De eerste keer dat ik deze forten zag was op een grijze regenachtige herfstdag tijdens een lange wandeling. Ik wist niet dat deze gebouwen hier lagen en zag ze in een keer opdoemen uit de mist. Die ervaring had een hoog X-files gehalte Smile

Vanaf hier was het nog een paar uur rijden richting Hjo. Niet echt spectaclair of bijzonder, maar wel mooi en rustig. Op een kilometer of 20 van het stadje is de gemeente grens en men is zo vriendelijk geweest deze aan te geven. Voor de vermoeide fietser een welkom teken Smile

Deze rit smaakt naar meer. Ooit ben ik eens van zuid-Noorwegen naar de Noordkaap en terug gefietst via Finland en Zweden. Het oorspronkelijke plan was toen om dit via wandelpaden te doen. M'n maatje en ik kwamen er al gauw achter dat dat ons niet ging lukken dus we voegden ons naar vooral veel asfalt. Nu, zo'n 20 jaar later denk ik dat het door een combinatie van beter materiaal en meer ervaring moet kunnen. Er wordt in huize Dogsbolx hard gewerkt aan een gps track van Abisko naar Hjo. Deze rit volgt voor zo'n 1600km het grensgebergte tussen Noorwegen en Zweden om vervolgens zo'n 600km door te steken naar Kloten en daar de hier beschreven trails weer op te pakken naar Hjo. Cool
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Commuter / Light camping
Pagina 1 van 1

Ga naar: