Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

GPS aanschaffen,tussen de bomen het bos zien.... ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Commuter / Light camping Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
constantijn13

BerichtGeplaatst: Vr Jun 21, 2013 12:39 pm    Onderwerp: GPS aanschaffen,tussen de bomen het bos zien.... Reageer met quote

heb het tot nu toe altijd kunnen voorkomen, maar moet er nu toch van komen

welke types/ merk zijn aan te raden ?
bij voorkeur met losse batterijen en natuurlijk geschikt voor off road gebruik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
knerbert

BerichtGeplaatst: Vr Jun 21, 2013 1:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Staat hier niet op de juste plaats, kijk eens op http://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
didadunlop

BerichtGeplaatst: Vr Jun 21, 2013 2:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hahaha idd een vraag die heel veel mensen stellen.

Ik zweer nog steeds bij Garmin Etrex. Klein handzaam formaat. AA batterijen en genoef functies voor outdoorgebruik.
Peter V

BerichtGeplaatst: Zo Jun 23, 2013 3:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zweer ook bij de Etrex 30. Zelf een jaar geleden ook twijfel.

Wil je echt gaan trainen dan de Edge serie. Kan je trainingsprogramma's uitvoeren, enz. Alleen wel op een accu. lastig als je geen stroom hebt op vakantie. En twee keer zo duur als de Dakota en Etrex.

Wil je touchscreen, waardoor makkelijkere bediening, dan de Dakota. Wel lastiger in de winter en er blijft modder in de randen liggen. En is in zonlicht lastiger afleesbaar (ietsjes, wordt steeds beter), bij het wandelen is het minder van belang, aangezien je dan makkelijker de device kan kantelen. Dakota serie vergelijkbaar met de functies van de Etrex.

Etrex. Soms wat priegelige knopjes en een kleiner scherm. Wel op batterijen, neem dan oplaadbare Eneloops. Daar doe je lang mee, ook in de winter. Scherm super afleesbaar en voor mij groot genoeg! De 10 is heeeeeeel basis, de 20 kan je kaarten inlezen, de 30 heeft goede hoogte meting en mogelijkheid om veel ANT- spul op aan te sluiten. Enige nadeel van de etrex is dat de snelheidssensor de snelheid niet pakt, de cadans wel! Daar ben je dan aangewezen op de gps snelheid.

Er zijn eigenlijk een beperkt aantal keuzes die je moet maken naast het feit dat je wel een Garmin moet hebben en geen submerk (mijn mening, geen aandelen):

1 Touchscreen of knopjes
(touchscreen heeft groter scherm, maar ook iets minder afleesbaar in zonlicht)

2 Trainingstoepassingen wel of niet
(de fietsserie Edge heeft mogelijkheden van o.a. trainingsschema’s)

3 Batterijen of accu
(de dure fietsserie van Garmin heeft een accu, batterijen heeft als voordeel dat je reserve mee kan nemen)

Kort gezegd kwam het voor mij op 3 types neer:
Garmin eTrex 30 / Dakota 20 tegen over de Garmin Edge 800
De laatste is het mooist, maar ook 2x zo duur als de andere twee

Hier wat info.

GPS.nl zit in Notter, is niet de goedkoopste en ook niet de duurste, maar wel service. Zijn informatief zeer goed.

De touchscreen & batterijen:
http://www.gps.nl/garmin_dakota_20.html

De knopjesvariant & batterijen (heb ii)
http://www.gps.nl/garmin_etrex_30.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Zo Jun 23, 2013 3:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er mensen die zowel de etrex als GPS map gebruikt (hebben)?

Ik heb nu een GPSmap maar de etrex lonkt door mooi formaat en lange loop duur op een setje batterijen. Nadeel is het kleine scherm, maar is dat echt een nadeel? Vooral bij orienteren lijkt het me lastiger, meer scrollen en in/uitzoomen.

Zijn de apparaten de laatste tijd ook sneller geworden, en dan wat berteft beeld opbouw? Dat vind ik soms nog wel lastig, als je gaat scrollen en je moet lang wachten voor het beeld opgebouwd is.

Maar een GPS is echt voor iedereen aan te raden!

JJ
fools

BerichtGeplaatst: Zo Jun 23, 2013 5:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon geld uitgeven en de nieuwste Oregon 600 serie kopen. (€350)
Of tweedehands een dakota 20 scoren(100€) als touchscreen alternatief voor de eerder genoemde etrex 30.
Fiets mount van de Dakota 20 rammelt als je hem niet met een elastiek opspant, verder ben ik er uiterst content mee.
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Ma Jul 08, 2013 12:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Deze is mooi, maar weet nog niet wat ik er van moet denken. Gewoon een robuuste smartfoon zonder foon? Of toch meer?

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-pad/in-de-hand/monterra-/prod113522.html

JJ
didadunlop

BerichtGeplaatst: Ma Jul 08, 2013 6:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

idd gewoon een robuuste smartfoon waar je niet mee kan bellen. Wel camera en wifi. Maar goed iedereen heeft toch al een smartfoon bij de hand. Om er nu twee mee te nemen.

Ik ben en blijf een etrex fan. Kleine formfactor, lange batterij duur, eenvoudig gebruiksgemak. En niet al te duur. http://www.gps.nl/wandelnavigatie/garmin_etrex_30.html

ow en de service van waypoint/notter is idd erg goed!
dader

BerichtGeplaatst: Ma Jul 08, 2013 8:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad ik zou ook voor een Etrex gaan als je een Garmin neemt.
Gpsmap62 scherm is iets groter maar is ook twee keer zo duur en best een groot ding op je stuur.
Een touchscreen lijkt mij niet handig met modder en kou.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Qprs

BerichtGeplaatst: Di Jul 09, 2013 9:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

dader schreef:

Werkt prima hoor. Het is een resistief touchscreen, werkt dus ook met dikke winterhandschoenen aan. Werkt ook goed in de regen, en modder veeg je gewoon van het scherm. Je hebt geen kleine knoppen meer, en het inzoomen en pannen van kaarten werkt een stuk soepeler.

Mooi ding zo'n Monterra, wel een beetje duur..
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Di Jul 09, 2013 9:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Qprs schreef:
dader schreef:

Werkt prima hoor. Het is een resistief touchscreen, werkt dus ook met dikke winterhandschoenen aan. Werkt ook goed in de regen, en modder veeg je gewoon van het scherm. Je hebt geen kleine knoppen meer, en het inzoomen en pannen van kaarten werkt een stuk soepeler.

Mooi ding zo'n Monterra, wel een beetje duur..

Gewoon proberen dus, want mijn ervaring met een Dakota staat hier haaks op. Door het randje blijft er altijd troep op het scherm hangen, als je het scherm afveegt geef je ook weer diverse commando's (en zie dan maar weer eens met een beslagen bril op een hobbelende MTB in de uitgangsinstelling te komen) dus eigenlijk heb je een bidon water nodig om de display af te spuiten.
didadunlop

BerichtGeplaatst: Di Jul 09, 2013 9:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

zoomen is geen probleem met de etrex. twee knoppen die makkelijk te bedienen zijn.

Opbouw is wel wat traag. Maar dat ligt ook aan het zoomniveau en kaartkwaliteit.
Pino

BerichtGeplaatst: Di Jul 09, 2013 12:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een Edge 800 haalt het einde van een rustige rit van Didadunlop niet.
Wel een leuk speeltje, maar voor langere tochten behoeft het aanvulling (accupack en/of lader) of vervanging.
Dus van mij geen track die ik kan inleveren.
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Di Jul 09, 2013 12:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pino schreef:
Wel een leuk speeltje, maar voor langere tochten behoeft het aanvulling (accupack en/of lader) of vervanging.

etrex 30, halverwege de rit nieuwe accu's er in, vergeten uit te zetten, s'ochtends om 8 uur uit (met schermverlichting half aan)
Pino

BerichtGeplaatst: Di Jul 09, 2013 1:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

marten schreef:
Pino schreef:

etrex 30, halverwege de rit nieuwe accu's er in, vergeten uit te zetten, s'ochtends om 8 uur uit (met schermverlichting half aan)

Ik heg nog een prima Vista HcX liggen, maar die doet niets met hartslag en vermogen. En als Strava-addict kan ik niet zonder. Ik ga eens kijken naar wat er aan zonneladers met batterypack bestaat.
Naar boven
Qprs

BerichtGeplaatst: Di Jul 09, 2013 3:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn conclusie na wat GPS apparaat onderzoek is dat het tijd is dat er een smartphone komt met fatsoenlijke GPS techniek (dus geen positiebepaling aan de hand van gsm netwerk). Verbeter het GPS gedeelte van een Sony Experia Active en je hebt een lichtgewicht, robuuste en waterdichte unit die geschikt is voor:
- navigatie
- hartslag meting
- kracht meting
- verwisselbare accu
- trainingssoftware
- camera
- communicatie

Dit alles voor de helft van de prijs van zo'n Garmin Monterra.
Tot die tijd gebruik ik mijn Garmin Edge 800. Het enige wat ik mis is een makkelijk verwisselbare accu.
Naar boven
willem12

BerichtGeplaatst: Di Jul 09, 2013 10:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

At your service: Samsung Galaxy S4 Active

didadunlop

BerichtGeplaatst: Wo Jul 10, 2013 7:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zo'n beetje alle smartphones hebben een echte GPS ontvanger. Mijn sony experia Go tenminste wel. Helaas geen verwisselbare accu zonder te moeten klooien met de (waterdichte)behuizing. Alhoewel er genoeg portable USB accu's zijn.

Maar het blijft een frut ontvanger. Geen glonass, langzaam etc. Tevens is de software minimaal (alleen routebepaling over verharde wegen, zeg maar een tom tom met telefoon)

En die software is waar het geld naar toe gaat denk ik zo. Een smartphone met goede GPS software (gelijk aan etrex etc) zal wsl het prijspeil van die monterra benaderen. Plus die Monterra heeft een uitgebreide ontvanger.
Qprs

BerichtGeplaatst: Do Jul 11, 2013 12:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ze hebben wel een echte ontvanger (of zijn compatible met ANT+ ontvangers), maar gebruiken allemaal A-GPS om je positie te bepalen.. En als je dit uit kunt schakelen (of je hebt geen bereik) is je batterij leeg voordat je weet waar je bent, plus Google/Apple/Windows weet niet meer waar je bent Wink

Zo'n Sony Xperia Active kost 250 euro. Voor 125 koop je een mooie Garmin unit.
Mijn boerenverstand zegt dan dat je voor 400 euro een apparaat moet kunnen kopen dat het beste van beide apparaten in zich heeft.. Goedkoper dan een Monterra, met veel meer mogelijkheden.
Naar boven
dader

BerichtGeplaatst: Ma Sep 02, 2013 10:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week mijn GPSMap60 verkocht en voor minder een Etrex20 gekocht, prima apparaat.
Scherm mag dan iets kleiner zijn t.o.v. de Gpsmap maar de track lijn is dikker en makkelijker af te lezen.
Ook de joystick is makkelijk te bedienen.
En hij past op mijn stuurpen.
Naar boven
Jurriaan

BerichtGeplaatst: Za Dec 07, 2013 11:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

A-GPS functioneert niet wanneer je sim kaartje weglaat.

Accu gaat dan ca. 6 uur mee in Sony Ray. Voordeel Sony is ANT+, nadeel van specifiek dit model is waterdichtheid, niet namelijk.

iPbike is een prettige trainingsapp.

Back Country Pro prima navigatie app.
Naar boven
Hein

BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2014 12:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Etrex 30 +1

Sinds anderhalf jaar in gebruik en ik ben er fan van om de boven genoemde redenen. Ik heb wel getwijfeld tussen de 20 en de 30. De extra opties van de 30 rechtvaardigen het prijsverschil eigenlijk niet. Tot ik me bedacht dat ik in het buitenland in de middle of nowhere en helemaal naar de kl*te, graag meteen wil weten hoe ik me moet oriënteren. En dan is het elektronisch kompas van de Etrex 30 het hele prijsverschil ineens dubbel en dwars waard. Met de 20 en alle andere GPS apparaten die dat missen moet je bewegen zodat het apparaat kan bepalen wat het noorden is. Ik kan dat zelf ook niet meer als ik kapot zit.

Overigens gebruik ik de Etrex in mijn woonomgeving maar heel af en toe. Dan heb ik wel mijn dure smartphone bij me maar die is kwetsbaar. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor mijn mobiel.

Ik vond de Sony Xperia Active:
-kleine 'rugged' outdoor smartphone; stof en waterdicht; 3"scherm; formaat lijkt op de Garmin Edge 800/1000
-met Ant+, leuk met mijn hartslagmeter van de Etrex
-en Glonas!
-GPS werkt ook zonder simkaart
-dus offline navigeren met voorgeladen kaarten is mogelijk
-uitzetten Wifi, Bluetooth en/of GPS is allemaal vanaf het startscherm te bedienen; dat spaart energie als het (niet) nodig is
-accuduur is beperkt maar voor een paar euro koop je een reserve exemplaar met een grotere capaciteit
-met 5 MP camera; leuk voor foto's (met geotags!) en filmjes (HD, 720 f/m)
-de flitser werkt ook als koplamp als je toch per ongeluk in het donker thuis komt (snel fietsen want de accu gaat nu wel heel hard)
-touchscreen werkt ook als het nat is

Helaas wordt ie niet meer gemaakt maar ik kwam hem vorige week nog ergens nieuw tegen voor 100 euro. Tweedehands vond ik de Active vanaf 50 euro (kijk ook over de grens als je er 1 zoekt).

Deze smartphone is geen alternatief voor mijn Etrex (al scheelt het niet heel veel), maar wel voor mijn dure Iphone (waarom heb ik die nog?). Zo heb ik voor de ritjes in de buurt een stevige telefoon bij me die bijna alles kan.
Naar boven
Skylab68

BerichtGeplaatst: Zo Aug 31, 2014 3:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zowel de Edge 800, 810 als de GPSMap 60CSX en GPSMap 64ST in mijn bezit (gehad). Voor korte ritjes en weinig begroeiing boven mijn kop voldoen de Edge types prima. Al het andere, inclusief het navigeren in de Ardennen/Alpen/Dolomieten en vergelijkbare omgevingen, doe ik het liefst met de 64ST. Alle functies van de Edge 810 die ik gebruik (hartslag, ANT sensoren koppeling) heeft deze ook. Grootste voordeel is echter snelheid van scherm opbouw, de verwisselbare penlights (en geen verstoring van de opslag van je track na opnieuw opstarten, ideaal) en de giga veel betere ontvangst. Waar de Edge met een beetje bladerdek boven je het spoor al snel bijster is (zeker bij lage snelheden), moet ik de eerste keer nog meemaken dat de 64 geen satellieten meer ziet. Ik heb ze beide geregeld samen op het stuur gehad, maar elke keer blijkt dat je voor fatsoenlijke off-road navigatie niet met de Edge uit de voeten kunt. Voeg daarbij dat je met een beetje fatsoenlijke SD kaart je bijna alle topografische kaarten van Europa mee kunt nemen en mijn keus is bepaald. Enige nadeel is: het is een jetser van een apparaat op je stuurpen. Maar daar heb ik weinig problemen mee.

Laatst aangepast door Skylab68 op Ma Sep 01, 2014 7:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Ma Sep 01, 2014 9:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

En daarom ben ik voor de etrex gegaan. Stuk kleinere formfactor. Soms idd wat trager met opstarten etc. Maar klein en handzaam.
bert

BerichtGeplaatst: Wo Sep 03, 2014 12:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Erg tevreden over mijn GPSMap 60c.
Voordelen voor mij:
- loopt op AA batterijen, dus onderweg wisselen als dat nodig is. Geen geklooi met accu's.
- Echte knoppen. Ruggedised, dus geschikt voor off road gebruik
- redelijk groot scherm

Nadelen voor mij:
- Trage processor. Nieuwere versies (62 and up) zijn sneller. De kaart beweegt dan sneller mee en je kunt beter scrollen over de kaart
- Geen magnetisch kompas, dus als je stilstaat ben je het Noorden kwijt en ook je rijrichting
- Scherm mag best groter, je kunt deze GPS niet goed gebruiken voor oriëntatie in het veld.
- De lijntjes op het scherm, je tracks, worden in dunne lijntjes gerenderd. In moeilijke omstandigheden, zoals zondag tijdens Dida's Mud Ride met afwisselend donker/ licht/ nat/ droog/ hobbeldebobbelparcours is het soms moeilijk te zien of je nog op het lijntje rijdt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Commuter / Light camping Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: