Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Remgaten voor/achtervork ontbreken. Zelf gaatje boren? ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Auteur Bericht
Baskeluchtop

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2013 2:28 pm    Onderwerp: Remgaten voor/achtervork ontbreken. Zelf gaatje boren? Reageer met quote

Beste fixers!,

Ik heb op marktplaats een mooi baan frame gevonden waarover ik zit te denken om er mijn werk frame/fiets van te maken. (Fietskoerier in Tilburg).
Echter, er zitten geen gaatjes in de voor en achtervork om een rem op te monteren.

Zou ik deze zelf kunnen boren?
Of verzwak ik dan dusdanig de voor en achtervork dat er zo goed als zeker problemen zullen ontstaan?

Het frame is aluminium, en het merk is Prorace, baanframe.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet!, Bas

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
@sph@ltdude

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2013 4:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Achter weet ik niet of ik het aan zou durven (als je fixed rijdt heb je niet per se een achterrem nodig natuurlijk), maar de voorvoork ziet eruit alsof het een gewone vork is, maar dan zonder gaatje erin geboord, dus dat zou wel moeten kunnen.
Baskeluchtop

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2013 6:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@sph@ltdude, aangezien ik voor mijn fietskoerierswerk ook met enige regelmaat met een Bobyak achter de fiets heb hangen (max 25kg) vind ik het toch wel fijn om in ieder geval te beginnen met een voor én achterremmetje.

Wat zou het probleem kunnen worden als je er achter een gat doorheen boort dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
baron062

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2013 12:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het wordt lastig daar een remmetje goed op vast te krijgen: het buisje knijp je zo plat. Een remmannetje is veel massiever.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Baskeluchtop

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2013 1:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

@baron062; een rem-mannetje?

Wat moet ik me daar bij voorstellen?!
Naar boven
baron062

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2013 1:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Baskeluchtop schreef:
@baron062; een rem-mannetje?

Wat moet ik me daar bij voorstellen?!

Het mannetje is de benaming van het deel wat de vorken verbind, en waar jij dus een gat in wil boren.... Achter de bracket kan er ook 1 zitten, dus daarom het onderscheid tussen mannetje en remmannetje.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Baskeluchtop

BerichtGeplaatst: Za Mrt 09, 2013 5:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heren,

ik denk dat het duidelijk is, dit wordt een 'no go' mbt tot dit frame.
Te veel risico-tjes waar ik niet zo'n trek in heb.

Ik heb ook een Canondale CAAD5 http://goo.gl/bg4Ll baanframe gezien (zie link) die wel voor en achter een remmannetje + gaatjes heeft waardoor er makkelijk remmen om te monteren zijn.
Dat is wellicht een betere keuze.

Wat zijn trouwens de ervaring/know how over dit frame voor mij doel?
Naar boven
Baskeluchtop

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 1:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nwe info mbt het Prorace frame;
gek genoeg zitten er vanuit de fabriek al in het achterbruggetje van de achtervork twee gaatjes, van boven naar onder.

Dus niet van voor naar achter, bestemd voor een rem.

Wat zou hier de functie van kunnen zijn en waar zou dit op kunnen duiden?
Dat er blijkbaar toch genoeg sterkte in zit om een remgat in te kunnen boren?
Naar boven
ronaldg

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 1:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

lijkt mij juist nog meer reden om op die plek niet nog meer verzwakking toe te brengen
Naar boven
marten

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 1:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Baskeluchtop schreef:
Nwe info mbt het Prorace frame;
gek genoeg zitten er vanuit de fabriek al in het achterbruggetje van de achtervork twee gaatjes, van boven naar onder.

Dus niet van voor naar achter, bestemd voor een rem.

Wat zou hier de functie van kunnen zijn en waar zou dit op kunnen duiden?
Dat er blijkbaar toch genoeg sterkte in zit om een remgat in te kunnen boren?

Dat zijn ontluchtingsgaten, handig bij het lassen. Probleem bij zelf een gat door de buis jassen is dat je de buis platknijpt voordat de rem vastzit, zelfs met halve maan ringetjes etc.. En je hebt een rem met moer nodig, of je moet een groot 8mm gat door 2 kanten van de buis boren. Vervolgens mag je hopen dat de rem en de velg bij elkaar komen, en daar zijn baanpadden niet voor verzonnen
Baskeluchtop

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 10, 2013 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@Marten, daar heb je een goed punt dat je mag hopen dat na de montage van de rem idd de velg en de remblokjes op de goede/zelfde plek komen.

Dit bruggetje in de achtervork is niet bedoeld voor een rem natuurlijk, dus wellicht ook qua geometry niet op de juiste afstand ingelast.

Goede tip!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Pagina 1 van 1

Ga naar: