Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

slijmbeurs in knie probleem? ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Medische vraagbaak
Auteur Bericht
Sneeck

BerichtGeplaatst: Zo Feb 10, 2013 12:19 pm    Onderwerp: slijmbeurs in knie probleem? Reageer met quote

een dikke maand geleden tijdens de zondag morgen training met de club voor het eerst in hele lange tijd een blessure opgelopen, wat ik na een tijdje zoeken dacht als een slijmbeurs ontsteking in de rechter knie. dat is tevens ook mijn "sterke" knie, sta altijd rechts voor. die dag was vrij koud/ nat en m'n broek schuurde als een hel over een blote knie dus verwacht dat het daar ook mee te maken had. ik had al horror verhalen gehoord dat je hier dik 2 week flink last van kon houden maar het was na 4 dagen weer over. een tijdje niet gexc'd, wel een dagje filthy trails op een hardtail en 2 x hardlopen/ fitnessen nergens last van gehad. dus ik denk mooi, tijd om weer eens te gaan rijden want ik verveel me te barstens op zondag morgen en nu met sneeuw en zon helemaal genieten.

het is niet zo heel koud, dus 1 thermo broek en m'n gewone fietsbroek (endura singeltrack, losse broek die gewoon comfortabel strak zit, geen lycra) en rustig naar de verzamelplek rijden (10 km over asfalt). met verse sneeuw rijden we sowieso niet zo heel hard maar na amper 20 minuten begon de knie weer op te spelen, de vorige keer duurde het iets langer maar nog dik 2 uur met steeds pijnlijkere knie rijden is géén pretje, dus besloot met flinke tegenzin af te haken en met (heel) veel tegenzin m'n ouders gebeld of ze me wouden ophalen anders was het nog dik 12 km afzien.

omdat het de vorige keer geen echte slijmbeurs ontsteking was ben ik er nog steeds niet helemaal uit wat dan wel, maar vanochtend kwam het sneller opzetten. ik hoop dat het te maken heeft met kou want dan zou ik het met van die knie kousen op kunnen lossen. heeft iemand anders hier enig idee wat het kan zijn, heb de fiets nu dik 2 jaar en de laatste maanden is er niks aan veranderd. ik heb jaaaaren terug wel last gehad met slechte cleats afstelling maar op deze fiets in het begin helemaal goed afgesteld en nooit last van gehad. zoals bij een echte slijmbeurs ontsteking is de knie flink rood en goed warm, maar mijnes is nu een klein beetje rood (amper roder dan normaal) en koud. belasten zelf doet geen pijn, het telkens strekken hurts like hell.

input welkom Arms wide open
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
MRW

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 5:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog steeds last?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sneeck

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 8:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ben niet meer wezen xcen, wel een dagje de beest uitgehangen op filthy met m'n freerider en dat voelde lekkerrr Bicycle... maar in het dagelijks leven merk ik wel een soort ver weg pijn, alsof het sluimert. binnenkort naar een goede sport fysio.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
MRW

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2013 9:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat was ook het enige echt zinnige wat ik er over te zeggen had Wink Maar om toch nog met iets op de proppen te komen wat je zelf mss nog niet uitgevonden had: Heb zelf een tijd last van mijn knie gehad doordat ik met meerdere fietsen reed en de Q-factor niet bij alle cranks hetzelfde was. Heb toen een Truvativ Firex ATB-crankstel in mijn racefiets gemonteerd en zo 2 seizoenen probleemloos gereden. Tot ik begin vorig jaar weer wat last van mijn knie kreeg. De Q-factor nagemeten en die bleek toch nog een centimeter te verschillen van shimano. Dus zonder aanwijsbare reden kreeg ik daar 2 jaar later toch nog last van en heb nu een deore crankstel in mijn oldskool eddy merckx racefiets. Geen porem maar gelukkig ben ik geen wielrenner Very happy en het fietst toch weer een stukje beter...

Fiets je op je freerider met platformpedalen en op je XC met clicks? Zou er mss ook nog iets mee te maken kunnen hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam Bekijk de bikes van deze gebruiker
Sneeck

BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2013 6:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

klopt heb alleen flats op m'n 3 fr bikes en clicks op de hoog zadel fiets. heb er al maanden niks aan afgesteld en kan toch zeggen dat ik zeker om de week aan het rijden was, een goede 3 uur.

wat wél zou kunnen is ik rij met 2 soorten schoenen, zomer en winter. de winter variant heb ik volgens mij pas 2 x gebruikt dit jaar, maar ook gelijk 2 x problemen mee gehad. had er ook een paar ritten in okt/ nov. mee gemaakt zonder problemen. ik had vroeger ook wel eens problemen met de afstelling van de cleats maar dat had ik een goede 2 jaar terug toen ik m'n huidige xcer net had opgebouwd goed afgesteld. misschien zit er toch wat verschil tussen de 2 schoenen, alleen waarom ik nu ook nog (heel licht) last van heb is mij een raadsel.
Naar boven
MRW

BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2013 9:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn de schoenen van verschillende merken? Specialized heeft bijv. het body geometry concept, wat betekent dat de binnenzool schuin oploopt naar de binnenkant van je voet. Het idee hierachter is dat dit beter is voor o.a. je knieën. Mijn ervaring is dat het prima werkte toen ik alleen een racefiets had, maar toen ik daarnaast ging mountainbiken kreeg ik daar juist last van, weer door de Q-factor.

De Q-factor is trouwens de breedte van het crankstel en bepaalt dus hoever je voeten uit elkaar staan. Bij een racefiets (gemeten van buitenkant crank tot buitenkant crank) ligt dit rond de 150mm, bij een shimano ATB crankstel rond de 176mm. Met de specialized schoenen had ik op de ATB het gevoel van m'n pedalen af te glijden ondanks de clicks.

Maar goed, heb je idd schoenen van verschillende merken? De zomer- en winterschoenen bedoel ik dan.
Naar boven
Sneeck

BerichtGeplaatst: Za Feb 23, 2013 8:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

nee zijn allebei northwaves. zitten héérlijk, alleen maatje 43 van de zomer valt goed en 43 van de winter valt íets te krap maar nog nooit pijn aan m'n voet gehad, ken net. maar ik denk dat de cleats opnieuw afgesteld moeten worden, van beide schoenen, ook al is dit niet diezelfde pijn die ik er vroeger door kreeg maar je word wel ouder en je lichaam blijft veranderen.

ik heb gisteravond weer 1 1/2 uur stevig gefitnessed bij m'n personal trainer. oa step oefeningen op de powerplate en een (hele) zooi trappen tegen kussens. gewoon geen last Neutral

overigens over de q factor, dit is de enige xc bike die ik heb de rest is allemaal dirt/ fr dus zit je niet op een zadel om te trappen. staand aanzetten heb ik totaal geen problemen mee.

wat niet totaal onbelangrijk is, ik zit in de bouw en moet vaak op m'n knieën zitten. heb al jaren knie pads in m'n werkbroek maar deze "slijten" over tijd. gisteren nieuwe gehaald en dat zit een behoorlijk stuk beter, misschien/ waarschijnlijk is dit gerelateerd want het is zo goed als exact dezelfde plek waar ik de pijn heb.
Naar boven
MRW

BerichtGeplaatst: Za Feb 23, 2013 9:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hopen dat het daarmee opgelost is dan Smile Als je dat allemaal kan doen zonder last te krijgen zit het nu wel weer goed lijkt me. En bij koud weer idd zorgen dat je knieën goed warm blijven is ook altijd een goeie...
Naar boven
bert

BerichtGeplaatst: Za Feb 23, 2013 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht er al aan bij je eerste verhaal. Na je tweede stukje waarbij je op je werk in de bouw vertelde, moest ik er weer aan denken:
Ik kan alleen een Engels stukje tekst vinden. Housemaid's Knee ofwel Huishoudstersknieën.
Kijk eens hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Prepatellar_bursitis

Als het werkgerelateerd is, dan moet je effe bij je BA langs. En naar je HA. Dit gaat niet vanzelf over. Het is hooguit tijdelijk weg. Preventie voor morgen (als je oud bent) begint vandaag.
Sneeck

BerichtGeplaatst: Za Feb 23, 2013 2:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

oef ga nou geen horror scenarios vertellen ik werk pas 8 1/2 jaar in deze sector en zoals het er naar uitziet moet ik nog 45.... Neutral Crying or Very sad dit is wel de eerste keer dat ik werk-gerelateerd last heb van m'n knieën. draag wel altijd netjes werkschoenen met goede aangemeten steunzolen. ik heb overigens geen enkel teken van zwelling/ rode huid/ zichtbaar ontstoken/ warm gevoel. dat maakt het des te raarder Sad

en een BA, wasdat? heeft m'n werkgevert nooit van gehoord hoor Laughing PBM's idem. zolang je zelf maar goed voor je eigen zorgt zit het wel best denk ik Arms wide open
Naar boven
bert

BerichtGeplaatst: Za Feb 23, 2013 2:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vertel je wat ik te vertellen heb. En daar mag je mee doen wat je wilt.
Een rondje Bedrijfsarts en Huisarts levert je vanzelf als antwoord op of mijn horrorverhaal waar is of niet. Wees zuinig op jezelf.
Sneeck

BerichtGeplaatst: Za Jun 08, 2013 12:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

voor diegene die het interesseert, het probleem (schijnt) te liggen in de pezen/ banden rondom de knie schijf en in m'n bovenbeen. de binnenste staan mooi strak maar de buitenste vrij slap, dus bij beweging word de knieschijf uit het midden getrokken en knarst als het ware over een stroever vlak. dit schijnt de pijn klachten te kunnen verzoorzaken.

heb nu 3 fysio behandelingen met zowel stevige massage als dry needling (pijnlijk...) gehad en het is iets verbeterd. heb ondertussen al maanden niet gebiked en de geplande vakantie naar canada in augustus is ook lang niet zeker omdat ik er last van blijf houden met vooral traplopen. om het leuker te maken heb ik sinds kort ook last van carpaal tunnel syndroom, de pezen in je pols die kracht naar je vingers leveren. ook goed te behandelen maar de tijd om te revalideren en vervolgens te trainen is zo goed als weg.

nog steeds géén idee waar deze schijtzooi vandaan is gekomen, maar om Bert te quoten, wees zuinig op jezelf. lichamelijk fit & gezond zijn is ECHT onbetaalbaar!
Naar boven
MRW

BerichtGeplaatst: Za Jun 15, 2013 12:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ai da's niet zo mooi! Heb het idee dat mijn voetblessure ook door scheeftrekken van de kuitspieren aan de hiel komt. Ben weer voorzichtig beginnen fietsen en lijkt een klein beetje beter te gaan. Zou aankomende maandag ook 'ge dry-needled' worden en vond al dat het maar even moest wachten om te zien of de verbetering doorzet. Lastige is dat je fysio je ook maar tot zover kan helpen en je toch ook zelf heel goed naar je lichaam moet luisteren en de signalen die je krijgt ook nog eens goed moet interpreteren. Ben er nog druk mee bezig Confused Maar hoop dat je de komende maanden toch wat vooruitgang merkt, is wel zo prettig op het mentale vlak Very happy Mijn SX komt dit jaar ook niet meer in elkaar en als ik nog bergen wil zien moet ik de laptop aanzetten Crying or Very sad Maar goed, fietsen is leuk maar het wordt irritant als je in je dagelijks leven gehinderd wordt door blessures. Kun je wel werken met dat carpaal tunnel syndroom?
Naar boven
Sneeck

BerichtGeplaatst: Za Jun 15, 2013 12:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gisteravond was het gevoel van verbetering toch behoorlijk de grond in getrapt. dacht even lekker te gaan warm draaien op de fiets bij de sportschool, als soort van training om dit weekend een poging te doen om weer een stukje te fietsen. maar zelfs met een rustig tempo amper 2 minuten later begon het al op te zetten. terwijl ik de afgelopen weken 3 x een uur kon hardlopen zonder echte pijn ofzo. zoals je zegt is dit heel prettig voor je mentale gezondheid, word er schijtziek van en het kan me eigenlijk geen ene fk meer schelen of de vakantie door gaat of niet Neutral op deze manier hoeft het niet, veel vertrouwen om op de ouderwetse manier los te gaan is er toch niet bij Crying or Very sad

gelukkig heb ik lang niet altijd last van mn carpale tunnel syndroom, maar het krijgt ook niet echt de kans om bij te komen. ik moet altijd wel kracht zetten bij de werkzaamheden die ik moet verrichten dus dat schiet niet op.

maandag heb ik de volgende behandeling, dan eens vragen of ze geen scan kunnen maken om te zien wat er mis is. er is in ieder geval iets mis wat te maken heeft met kracht zetten, dwv trap lopen en fietsen en dat lijkt me niet echt met deze behandeling te verhelpen. ze schijnen wel een speciaal tractie apparaat te hebben om je carpale tunnel weer op 1 lijn te krijgen, daar maar eens gebruik van maken.
Naar boven
Sneeck

BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

goed er waren gister een paar echo's gemaakt waarop niks te zien was Sad 2de week van juli word er een mri gemaakt, hopelijk geeft dat een betere indicatie. biketrip canada gaat in elk geval niet meer door Crying or Very sad

on the bright side begin ik nu maar met m'n midlife crisis en ga m'n motor rijbewijs halen Very happy moet toch 4 weken bouwvak opvangen, en het huis van m'n ouders schilderen was niet mijn eerste idee Laughing
Naar boven
Sneeck

BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2016 2:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Terug van weggeweest! Na meer dry-needling behandelingen afgelopen zomer van de heup en bovenbeen spieren werd er een stukje meer vooruitgang geboekt, de pijn was er nog steeds maar nu veel beter te localiseren: direct over de knieschijf. Met de laatste behandeling werd duidelijk dat dit veroorzaakt word door - hou je vast - een lange fiets broek omdat ik met de mtb naar de fysio reedt.

Afgelopen paar maanden steeds vaker met korte broek gaan fietsen en alleen na de rit thuis met een lange broek aan last. Ik ben benieuwd of dit gewoon langzaam weg gaat, maar ben zo verdomde blij dat ik weer kan fietsen dat de motor in het voorjaar de deur uit gaat en er een racefiets bij komt! Nooit gedacht dat dat zou gebeuren maar het is geweldig Very happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Medische vraagbaak
Pagina 1 van 1

Ga naar: