Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Nieuwe fiets voor grote kerel ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
mtbfun

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 1:31 pm    Onderwerp: Nieuwe fiets voor grote kerel Reageer met quote

Hoi,

mijn naam is Dennis en sinds enige tijd aktief aan het MTB'en op een geared fiets.
Omdat ik nogal groot en zwaar ben (1.98m/115 kg) heb ik zo nu en dan het idee dat ik ee een beetje "in moet houden" als ik moet klimmen omdat dat 10 speed spul naar mijn idee nogal erg teer is voor mijn brute kracht en gewicht. Ik heb het gepresteerd om al twee keer een ketting te breken in een half jaar tijd. Na een half jaar heb ik ook mijn hele aandrijflijn al moeten laten vervangen omdat een nieuwe ketting niet meer kon met de versleten casette. Wat ik zoek is een fiets waar ik al mijn krachten op kan botvieren en daarbij het gevoel heb dat het kan!
Dit is de reden dat ik zeer geinteresseerd ben geraakt in het SS gebeuren.
Ik denk dat het materiaal mn de aandrijving wat steviger is en veel meer kan hebben (is dat zo?) Gewicht vind ik niet belangrijk ik wil moe worden op de fiets en lol hebben...
Nu overweeg ik serieus om een SS fiets aan te schaffen maar wil dat wel meteen goed en weloverwogen doen. Ik wil een echt SS frame met horizontale dropouts, echte SS krans en voorblad, dikke banden, stevige wielen die mij kunnen hebben en schijfremmen. Dan weet ik nog niet of ik naar een vaste voorvork moet of een geveerd exemplaar moet houden zoals ik nu gewend ben?
Daar komt nog bij dat ik de ballen verstand heb van geometrie en wat goed bij mij zou passen, ik heb regelmatig last van mijn rug en dat mag door het fietsen niet erger worden (is nu nl ook niet zo). Wat ik zoek is een adres/winkel waar men verstand van dit alles heeft en waar ik een SS kan kopen of samenstellen. Zelf ben ik niet techtnisch genoeg om dit te doen, als de fiets eenmaal in elkaar zit vind ik het wel leuk om zelf het noodzakelijke onderhoud te doen. Samenstellen van een fiets lijkt me leuker dan een bestaand model kopen omdat het dan een unieke fiets word!
Zo...een heel verhaal en oja ik heb er ongeveer 1200 euro voor over zou dit te doen zijn?
Kan iemand mij vertellen waar ik het beste terecht kan voor mijn wensen?

Groeten Dennis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
TIthomas

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 3:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou als ik jou was opzoek gaan naar een Kona Unit, niet duur, wel degelijk.

19" is denk ik net niet jouw maat, http://sale.bikeplanet.nl/winkel/kona-unit/

succes met de zoektocht!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 4:00 pm    Onderwerp: Re: Nieuwe fiets voor grote kerel Reageer met quote

mtbfun schreef:
Hoi,

mijn naam is Dennis en sinds enige tijd aktief aan het MTB'en op een geared fiets.
Omdat ik nogal groot en zwaar ben (1.98m/115 kg).....

Kan iemand mij vertellen waar ik het beste terecht kan voor mijn wensen?

Groeten Dennis

Cycletrend -utrecht of Singlespeed.nl , hoef je bij het gesprek in ieder geval niet naar beneden te kijken Wink
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 4:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

*proest* Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
willem12

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 9:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook al is dit een ander forum, je krijgt heztelfde anwoord.
Heb je al gebeld ?
mtbfun

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 9:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

willem12 schreef:
Heb je al gebeld ?

Haha Willem, zeer scherp!!
Ik verzamel nou eenmaal graag eerst zoveel mogelijk info alvorens in de telefoon te klimmen, ben duidelijk een geval van twijfelaar...
Inmiddels heb ik de door jou genoemde persoon een mailtje gestuurd met mijn vragen dus bedankt voor de tip!!

uiteraard zijn nog steeds reacties gewenst, hoe meer hoe beter, ik zuig alles op als een spons als het SS betreft!

Groeten Dennis
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 11:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mtbfun schreef:
willem12 schreef:
Heb je al gebeld ?

Haha Willem, zeer scherp!!
Ik verzamel nou eenmaal graag eerst zoveel mogelijk info alvorens in de telefoon te klimmen, ben duidelijk een geval van twijfelaar...
Inmiddels heb ik de door jou genoemde persoon een mailtje gestuurd met mijn vragen dus bedankt voor de tip!!

uiteraard zijn nog steeds reacties gewenst, hoe meer hoe beter, ik zuig alles op als een spons als het SS betreft!

Groeten Dennis

Je hebt mail Smile

JJ
mtbfun

BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2012 9:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

...en inmiddels is de spreekwoordelijke knoop doorgehakt.
Hij is besteld, mijn Kona Unit 2013 welke meteen voorzien wordt van SPD pedalen, CC 40 balhoofd, Phil Wood traspaslagers en Hydraulische remmen (Hope Tech X2 met steelflex) met floating discs 183-160.
Nog even wachten tot begin Februari maar de voorpret is al begonnen, heb er zin in!!

Groeten Dennis
Naar boven
willem12

BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2012 10:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt goed !!
DirtMonkey

BerichtGeplaatst: Vr Jan 04, 2013 8:05 pm    Onderwerp: reden waarom Reageer met quote

zo,

das een Confused verhaal.."hallo ik ben Dennis, groot en sterk en ik zoek een fiets omdat ik groot en sterk ben*ff wachten..pizza* oh ik heb een Kona Unit gekocht".
leuk hoor, daar niet van...maar net toen het spannend werd was het afgelopen.

bedoel het niet rot, maar ik lees nergens waarom je tot deze aanschaf bent overgegaan.
Is het frame extra sterk?
Speciale krachtbestendige legering?
Ontworpen voor de groteren onder ons? (ik ook).
Andere reden?

als je zin hebt graag nog een verdere toelichting voor gelijkgezinden die een fiets zoeken die wat kan hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
mtbfun

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2013 4:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Dirtmonkey,

ik snap dat je een stukje miste in mijn verhaal maar dat komt omdat het tussenliggende gedeelte zich heeft afgespeeld bij singlespeed.nl in Amersfoort...
Uiteraard had ik voor ik daar naartoe ging al veel op het web gekeken naar wat er zoal te koop is in nederland (geen zin om moeilijker te doen dan nodig) met de daarbij behorende tests en reviews (of is dat hetzelfde? Laughing ).
De fietsen waar ik uit wilde kiezen waren de Surly karate Monkey of de Kona Unit.
Tijdens mijn bezoek in Amersfoort besloten om voor de Unit 2013 te gaan, deze lag wat beneden mijn budget vandaar dat ik een paar mooie upgrades kon doen. Ik had met mijn vorige fiets de ervaring dat de standaard "fabriek Af" lagers nog wel eens te wensen over laten vandaar meteen het balhoofd- en trapaslager. De remmen, een rib uit mijn lijf overigens vind ik gewoon supermooi, zeker met steelflex, en ze blijken ook nog eens over meer dan goede remkracht te beschikken. Het is meer een persoonlijk dingetje van ik heb nu hydraulische remmen en dat wil ik graag zo houden.
Ik denk niet dat het frame "extra sterk" hoeft te zijn voor iemand van 110 Kg zoals ik, ben nog steeds niet door mijn huidige frame heen gezakt! Surprised
Ik heb zelf uiteraard geen ervaring met de Kona Unit maar er zal ongetwijfeld iemand zijn die dit leest en iets over de stevigheid van het frame kan zeggen? (nou hoop ik natuurlijk wel dat diegene gaat zeggen dat dit een stevige fiets is die tegen een stootje kan.... Embarassed )
Naar boven
Lars TB

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2013 4:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou alleen die Tech X2 nog even snel omwisselen voor Tech V2 (als je die nog kunt krijgen) en anders de M4, met voor 203 schijven. Tech X2 met 183 schijf levert niet echt de remkracht die je met 115kg zou willen hebben... .

Nu vind ik een SS ook niet de beste combi met rugpijn, maar die oorzaak kan ook ergens anders liggen. Ik hoop dat je zithouding niet te extreem wordt, zeker gezien het ontbreken van een (hoge) geveerde vork!

Met andere woorden: ik vind dat je er nog niet heel goed over hebt nagedacht!
Naar boven
mtbfun

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2013 6:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Lars,

ik ben van mening dat een al dan niet geveerde voorvork niet beter of slechter voor mijn rug zal zijn.
Ik rij nu hardtail dus vering aan de achterkant waar je de klappen op je rug krijgt ontbreekt nu ook, voor de voorkant heb ik armen welke voor de demping gaan zorgen toch?
Voor wat betreft die remmen, deze zijn ruim voldoende voor gebruik in Nederland (waarschijnlijk wel daarbuiten ook....), ik snap niet waar jij deze wijsheid vandaan hebt?
Ik rij nu Bulls copperhead, een fiets die zeker niet hoogwaardig afgemonteerd is en heb geen enkel probleem met de remmen die er standaard op gemonteerd zitten..
Naar boven
Lars TB

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2013 9:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

"Ruim voldoende" voor de remmen vind ik wat overdreven. De X2 staat zeker niet bekend als krachtige rem, dus de grootste maat schijf is zeker aan te raden. Goed, in NL kom je een heel eind want je haalt zelden de 50km/u. Maar met 100kg+ wordt iedere remactie een kwestie van vol in de remmen knijpen. Iedere verbetering die je aan kunt brengen is wenselijk... . Aan de andere kant, ongeveerd maakt het weinig meer uit wat voor remmen je hebt... .

En je geeft zelf aan dat je rugpijn hebt op de fiets. Dat kan komen door het gebonk in het terrein. Wederom, met je gewicht kom je iets moeilijker uit het zadel, dus klappen komen extra hard door. (Het fabeltje dat je armen genoeg veren ga ik maar niet op in, maar om lol te hebben, heb je inderdaad geen vering nodig).

Andere reden van rugpijn kan een te diepe zit zijn. Met 1.95mtr zitten de meeste fietsen voor jou op het randje wat grootte betreft. En daarbij zijn grotere frames in verhouding aan de voorkant vrijwel altijd dieper. Ongeveerd gaat daar nog eens een paar cm vanaf. In plaats van dus rechter op te zitten, kom je dieper uit (hoewel met de wissel van 26" naar 29" compenseer je ook weer wat).

Je stelt dus wensen op, komt daar niet aan tegemoet en vindt het allemaal best. Ook goed.

Just my 2 cents....
Naar boven
Lars TB

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2013 9:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, en een te zwaar verzet trappen is je rug zeker ook niet blij mee...
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2013 9:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lars TB schreef:
"Ruim voldoende" voor de remmen vind ik wat overdreven. De X2 staat zeker niet bekend als krachtige rem, dus de grootste maat schijf is zeker aan te raden. Goed, in NL kom je een heel eind want je haalt zelden de 50km/u. Maar met 100kg+ wordt iedere remactie een kwestie van vol in de remmen knijpen. Iedere verbetering die je aan kunt brengen is wenselijk... . Aan de andere kant, ongeveerd maakt het weinig meer uit wat voor remmen je hebt... .

Lars, ik heb het er met mtbfun over gehad, en deze remmen zijn voor het het doeleinde waarvoor ze gebruikt worden ruim voldoende, ook met 115 kilogram. Vol in de remmen knijpen zal reuslteren in een OTB, dat weet jij ook.

Hoe bedoel je het dat het ongeveerd weinig uit maakt wat voor remmen je hebt??

Lars TB schreef:

En je geeft zelf aan dat je rugpijn hebt op de fiets. Dat kan komen door het gebonk in het terrein. Wederom, met je gewicht kom je iets moeilijker uit het zadel, dus klappen komen extra hard door. (Het fabeltje dat je armen genoeg veren ga ik maar niet op in, maar om lol te hebben, heb je inderdaad geen vering nodig).

Andere reden van rugpijn kan een te diepe zit zijn. Met 1.95mtr zitten de meeste fietsen voor jou op het randje wat grootte betreft. En daarbij zijn grotere frames in verhouding aan de voorkant vrijwel altijd dieper. Ongeveerd gaat daar nog eens een paar cm vanaf. In plaats van dus rechter op te zitten, kom je dieper uit (hoewel met de wissel van 26" naar 29" compenseer je ook weer wat).

Je trekt makkelijk conclusies hier.

Jij gaat ervan uit dat die 115 kilo overgewicht zijn?
Waarom zou iemand van 115 kilo niet makkelijk uit zijn zadel komen?
Waarom zou je een fiets zonder vering niet aan kunnen passen aan de gewenste zithouding?
waarom zou je met een singlespeed een te zwaar verzet trappen?

Aannames, ik heb van een wijs iemand geleerd dat aannames niks waard zijn.

JJ
Lars TB

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2013 1:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:

Lars, ik heb het er met mtbfun over gehad, en deze remmen zijn voor het het doeleinde waarvoor ze gebruikt worden ruim voldoende, ook met 115 kilogram. Vol in de remmen knijpen zal reuslteren in een OTB, dat weet jij ook.

Hoe bedoel je het dat het ongeveerd weinig uit maakt wat voor remmen je hebt??

Sorry, maar Tech X2 is geen X.0 of XT wat remkracht betreft. Niet voor niets heeft Hope voor '13 de rem 15% krachtiger gemaakt. Gaat nu redelijk, maar met 115kg moet je niet twijfelen en gewoon voor de dikste rem gaan. Onzinnig om daar de paar gram te besparen.

Aan de andere kant weet ik dan mijn commentaar onzinnig is, want 15 jaar geleden had TS waarschijnlijk gewoon met een V-brake rond gereden. Maar tegenwoordig heb je de keuze. TS gaf al aan iets stevigs te willen en dan gaat hij voor iele schijfjes met een XC-rem. Beetje vreemd, niet?

Ongeveerd remmen op een hobbelige ondergrond gaat je wiel los komen en dus nul procent remkracht tot je weer de grond raakt, waarna je weer los komt etc...

JJ schreef:

Je trekt makkelijk conclusies hier.

Jij gaat ervan uit dat die 115 kilo overgewicht zijn?
Waarom zou iemand van 115 kilo niet makkelijk uit zijn zadel komen?
Waarom zou je een fiets zonder vering niet aan kunnen passen aan de gewenste zithouding?
waarom zou je met een singlespeed een te zwaar verzet trappen?

Aannames, ik heb van een wijs iemand geleerd dat aannames niks waard zijn.

JJ

BMI is ruim 30. Tenzij je een heel flinke body builder bent zit er wel wat extra vet. En ook als je een heel flinke body builder bent moet je dus meer gewicht verplaatsen, kost meer moeite en ga je dus minder makkelijk vol houden.
Ik zeg nergens dat je de fiets niet aan kan passen, hooguit dat je meer moeite moet doen de voorkant hoger te krijgen omdat die standaard lager is. Ik zeg alleen dat het niet mijn eerste keuze zou zijn. TS onderbouwt niet waarom voor deze fiets gekozen is en wat de aanpassingen zijn, ik zet alleen zijn eerste opmerkingen tegenover de gekozen fiets.
En met SS ga je per definitie te zwaar trappen, ik weet niet hoe je anders een helling omhoog moet?

Tadaa, geen enkele aanname, alles onderbouwd.

Maar je hebt gelijk, ik mis heel veel info. Ik geef op basis van de vraagstelling en de gekozen fiets alleen mijn mening. Graag dus antwoord van TS of alles wewrkt zoals verwacht!
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2013 5:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij blijven het aannames, maar dat is denk ik net hoe je er tegen aan kijkt.

We wachten het af Smile

JJ
willem12

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2013 9:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Monkey vraagt en Lars gaat er over heen Smile

Over remmen heb ik niet zo'n scherp oordeel meer nadat ik de VTT Olne heb meegereden met iemand die soepel met z'n BB7's naar beneden reed.

Maar ik wilde toch even reageren op singlespeed en rugpijn. Ik merk bij mezelf dat ik veel actiever rijd op een starre singlespeed. Meer uit het zadel voor klimmetjes en voor boomstronken, veel netter sturen etc. etc. Kortom ik weet dat ik moet compenseren met mijn lichaam en doe dat dus ook en ben netto veel beter uit dan op een traditionele fiets. Ik heb zelf minder last van mijn rug (en r**t) op de singlespeed.

Het allerbelangrijkste is dat je je comfortabel gaat voelen bij de fiets die je wilt berijden, zodat je uiteindelijk gaat "wonen" in die fiets. En dat zou mtbfun lekker zelf uit moeten gaan vinden zonder ons oordeel over losse componenten. Dat komt daarna wel als er opeens allerlei titanium/carbon/tubeless upgrades moeten komen Smile
Lars TB

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2013 9:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Voor mij blijven het aannames, maar dat is denk ik net hoe je er tegen aan kijkt.

We wachten het af Smile

JJ

Ik wil niemand aanvallen, zeker jou niet. Het is eerder mijn commentaar richting Dennis, hij wil al in een bepaalde richting, waarvan ik zeg (mijn (onderbouwde) mening) dat die niet goed matchen.

Betekent niet dat je geen fun kunt gaan hebben en als het mee zit ook nog eens geen last van je rug gaan krijgen. Kijk, dan is er helemaal geen probleem. Ik heb zelf ook vaak genoeg lol gehad op minder geschikte fietsen. Voel me alleen stukken beter als alles wel klopt... .

Dus Dennis, kom er maar in!
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2013 10:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoho, ik voel dit niet als aanval! Ik vind alleen dat je doet voorkomen dat jij weet wat goed is voor TS. En dat weet je niet. Nu suggereer je weer dat dit een 'minder geschikte fiets' zal worden. Dat weet je niet. Snap je?

Advies geven is super, die remmen zijn een goed aandachts punt, maar om nou, wederom, zonder enige achtergrond te weten nu al te zeggen dat de fiets niet geschikt is, en als het dan toch moet, moeilijk geschikt te maken is, is in mijn ogen raar. Natuurlijk mag jij je mening hebben,maar ik wil daar dan graag op reageren.

Heb ik gedaan, voor mij klaar Smile

JJ
Lars TB

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2013 9:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hé, ik kan niet alles weten. Maar Dennis post het één en ander op een min of meer openbaar forum. Op basis daarvan geef ik een onderbouwde mening. En op basis van wat hij meldt denk ik met mijn commentaar aardig in de richting te zitten.

Maar ik ben dus heel benieuwd wat hij gaat ervaren en eigenlijk ook benieuwd waarom hij nu deze keuze gemaakt heeft.

En er is er dus één die nu in deze uitwisseling mist en dat is Dennis zelf.
Naar boven
didadunlop

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2013 9:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Cool
Lars TB

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2013 10:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

didadunlop schreef:

Cool

Dat is weer flauw. Nu lijkt het of ik de zeurpiet ben.

Ik geef antwoord op basis van de beperkte feiten die iemand op het web dumpt en op basis waarvan hij een antwoord verwacht. Ik ben inderdaad te laat met mijn antwoord, maar zet alsnog vraagtekens bij de uiteindelijke uitkomst.

Dan kan ik het inderdaad niet hebben dat iemand mij beschuldigt van onkunde, zeker niet als ik mijn mening onderbouw.

Dan vind ik dit soort op zich grappige cartoons complete dooddoeners. Zet dan gewoon jouw mening over de vraagstelling of antwoord neer... .
Naar boven
willem12

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2013 10:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien wel handig voor mtbfun om te weten dat alle mensen uit dit topic elkaar ook persoonlijk kennen, respecteren zelfs met elkaar fietsen. Wereldvrede en zo Angel... Angel...
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Singlespeed Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: