Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

Het Begin is er.. Krampus content! ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fatbikes
Auteur Bericht
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2012 4:06 pm    Onderwerp: Het Begin is er.. Krampus content! Reageer met quote

Nee helaas nog geen Surly delen, de boot is vertraagd.. Maar voor de opbouw beginnen de delen binnen te komen, vanmorgen deze uitgepakt:

Zin om op te bouwen maar de rest zal nog wel even op zich laten wachten.

Ben wel benieuwd waar het gewicht op uit gaat komen. De test fiets in 20 inch met de standaard opbouw was 14 kilo. Met wat lichtere delen, geen binnenbanden en een halve versnellings groep zou hij toch op 12 kilo te krijgen moeten zijn. Als dat lukt ben ik blij Smile Anders ook trouwens.

De naven worden die van Hope, gelukkig konden ze ruim op tijd de bodies leveren, prima basis voor een solide wielset:

Volgende delen hoop ik de velgen!

JJ
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2012 5:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oooh la la!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
alain

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2012 6:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel tanden ga je vooraan gebruiken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Za Dec 01, 2012 7:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

32 eerst, maar dat is makkelijk aan te passen. Denk echter dat dit voor waar ik fiets ruim voldoende moet zijn. Als hij af is kom ik jullie kant een keer op!

JJ
Lionthebiker

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2012 12:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er strak uit en wordt wel erg sjieke krampus zo. Ik moet nog ff wachten tot 2e zending. En zonder binnenband, hoe krijg je dat tubeless met al die gaten?
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Di Jan 15, 2013 10:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hij wordt een beetje te sjiek, maar 1x11 is gemaakt voor fatbikes. geen gedoe met een voorderaileur en met een 28 voor en die pannenkoek achter kun je zelfs in de alpen naar boven peddelen.

Tubeless maken komt wat huisvlijt aan te pas Smile Tzt zal ik wat pics plaatsten.

Maar het goede nieuws, ze zijn bijna onderweg! Nog een paar nachtjes slapen Smile

JJ
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Wo Jan 16, 2013 9:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wooohoooo! Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Honey rider

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2013 2:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En?? En??

Ik zag de plaatjes op je website!
Fraaie fiets geworden!
Bevalt het?

Groeten,
Joop
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2013 10:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat hij onder de strand en sneeuw fietsen staat de eerste plaatjes aar in de sneeuw geschoten, dat lag er toch..

Vandaag mijn woon werk op de Krampus gedaan, dat is 18km weg en 3 km heide. Had niet zoveel wind in de banden dus fietsen over de weg was 'anders'. Op de heide aangekomen, met volop sneeuw op de paden, was het andere koek. Rollen als een dolle, en onbeperkte grip. Leuk dat je weer je grenzen op moet zoeken, zoals je dat ook moest doen toen je van 26 naar 29 ging (ik neem aan dat iedereen tegenwoording 29 inch rijdt Wink ).

De terug weg was waar ik de hele dag op heb zitten wachten. Vanaf mijn andere werk in Hilversum over heide (of de singletrack er omheen), nog meer singletrack, een paar bosfietspaden met hopen sneeuw en nog meer singletrack naar huis. Ik denk 40km gereden, met de laatste 5km asfalt. Die waren weer zwaar, maar de tracks van mijn huis rondje waren goed! Door de sneeuw wel zwaar, maar door de brede banden rolde het een stuk mooier over de paden waar de sneeuw niet zo erg aangereden was. De singletracks die alle locals gebruiken waren een feest, rollen rollen rollen!

Er zitten nog wat donor onderdelen op, maar de uiteindelijke build zal zijn:

Surly Krampus frameset 22 inch
Cane Creek 40 headset
Hope X2 Race remmen
Rabbit Hole - Knard 29x3 wielen met Hope (geared) en Chris King (singlespeed) naven
SRAM XX1 groep (cranks ga ik waarschijnlijk nog vervangen voor Middleburn, als de spider er is)
Thomson pennen
WTB zadel en Ti Jones H-bar

zoals hij nu is 13.45 kilo, in singlespeed modus onder de 13 kilo, in tubeless mode nog een paar 100 gram minder 12.5 kilo zou een mooi rij gewicht zijn.

Heb een paar pedalen te leen om te proberen, de XT trail. Na de eerste rit ben ik denk ik al om, reed vanauit de deur een trap af, was niet ingeklikt maar had gelijk support, dat was met mijn eigen standaard XT's anders geweest. inklikken en uitklikken gaat net zo soepel als met de cageless pedalen, veren stonden voor mij wat te slap, maar dat is met deze pedalen eenvoudig aan te passen. Ze schijnen maar 30 gram meer te wegen dan de normale versie, dus daarvoor ga ik het niet laten. Winner!

En dan XX1. Tijd geleden dat ik met een derailleur groep onderweg ben geweest, maar deze groep (of beter, dit concept) is gemaakt voor fat bikes. Groot bereik (groot genoeg) en eenvoudig om te bouwen naar een kleiner kleinste verzet (voorblad vervangen) en geen gedoe met clearance van de voor derailleur.

Het grote probleem van (semi)fatbikes is een aanlopende voorderailleu en ketting. In de meeste gevallen zit de band gewoon op de plek waar de derailleur heen wil. crank bouwers lossen dit op door offset cranks te maken. Hierbij zit het kleine kransje op de plek van het middenblad, en het middenblad op de plek van het buitenblad(van een triple). Het grote ketting blad heb je bij een fatbike bijna nooit nodig.

Dit hele issue heb je bij een single ring niet, en met de 42 achter heb je nog een redelijk groot bereik (kleinste overbrenging met een 32 is 0.76, bij een 28 ring is dat 0.66. Vergelijk je dat met 22:36 (0,6111) dan is het verschil niet al te groot.

Ik heb nu een 32, eigenlijk als ketting blad te klein (ik raad iedereen met een single ring minmaal een 36 te gebruiken, voor minder slijtage. Om echter het kleinste verzet niet te groot te maken voor een 32 gekozen.

Natuurlijk moet je wel weer de grotere omtrek van de 29+banden meerekenen in de bepaling van de afgelegde afstand in het lichtste verzet.

Want die banden hebben een grotere omtrek (zal ik nog nameten). De velgen zijn nog steeds 700c, of 28 inch, de banden zijn met hun 3 inch (7.5cm) breedte gigantisch! Zowel hoog als breed. Dus alle kanten op meer contact oppervlak, dus merkbaar meer grip, merkbaar meer drijvend vermogen (vandaag in de sneeuw goed te merken) en merkbaar meer comfort. Vandaag reed ik denk ik rond de 0.5 bar (op de SKS rennkompressor, ik moet nog een naukeurige drukmeter aanschaffen, iemand een tip??), en dat gaat prima. 0.5 bar!! Op de weg is dat iets minder leuk, maar in het terrein een genot. Volgende keer weg met 1 bar, jammer dat de sneeuw dan we weg zal zijn, had een mooiere vergelijking gegeven.

Het leuke van versnellingen is is dat je ze ook gebruikt als je ze hebt, ik tenminste wel. Er zaten in mijn rit vandaag wat steile klimmetjes, en ik betrapte mezelf erop bij een iets langere klim al bijna in het lichtste verzet te zitten. Wat nou singlespeeders schakelen niet...

JJ
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2013 10:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier nog wat plaatjes.

JJ
Honey rider

BerichtGeplaatst: Vr Jan 25, 2013 11:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Fiets je met een dicht achterwiel joh?!
Da's retro!
Wink
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Zo Jan 27, 2013 11:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Is cool he??

29-er Tioga disc wheel, zijn er niet veel van!

JJ
marten

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2013 9:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Is cool he??

29-er Tioga disc wheel, zijn er niet veel van!

JJ

Is dat niet de versie uit SBB vezel?
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2013 9:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Staats Bos Beheer Vezel?
Honey rider

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2013 10:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie hier weer een mooi nieuw Singlespeed-Central product ontstaan. Wielvlechten in weer een andere betekenis van het woord!
Ik dacht even dat je één van de zeldzame setjes 28inch van die wielvlechter uit het zuiden des lands had overgenomen...
J
Naar boven
constantijn13

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2013 12:05 pm    Onderwerp: druk meter Reageer met quote

Ha JJ,

Dit is de enige goeie low pressure meter. de rest is allemaal gemaakt voor hogere druk en dus niet betrouwbaar/ nauwkeurig tussen de 0 en 1 bar

http://fatbikes.com/meiser-low-pressure-guage.html

dana67301 is de ebay vendor die de laagste shipping uit de usa rekend.

grtn, C.
Naar boven
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2013 2:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks!!! (Volgende maand in de shop Smile )

JJ
Het TUIG

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2013 5:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:

Dit hele issue heb je bij een single ring niet, en met de 42 achter heb je nog een redelijk groot bereik (kleinste overbrenging met een 32 is 0.76, bij een 28 ring is dat 0.66. Vergelijk je dat met 22:36 (0,6111) dan is het verschil niet al te groot

JJ

42 achter? Schandalig, ik ben alvast principieel tegen.
Pffff.....Pannenkoeken horen op je bord, en niet op je fiets!

Echt een gave fiets trouwens.
Is de overstap van 29 naar 29+ echt de moeite voor all-round gebruik?
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2013 6:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het nog niet, ga een jaartje proberen, dan weet ik het zeker. Die 42 accepteer ik als ik weet dat ik voor geen gedoe heb. Slijten zal hij waarschijnlijk niet...

Moet nog veel vaker weg om te weten hoe fijn hij is in dagelijks gebruik, maar ik vrees dat ik er wel aan zal wennen Smile

JJ
nano

BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2013 2:03 pm    Onderwerp: krampus Reageer met quote

Als ik die werkplaatsfoto's zie heb ik toch weer een excuus om een frame bij te mogen kopen....
Naar boven
dale c

BerichtGeplaatst: Do Apr 11, 2013 10:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een meter die lage drukken aan kan voor in het assortiment?

http://ridingagainstthegrain.com/2012/09/18/sks-airchecker-review/
http://www.sks-germany.com/?l=nl&a=product&r=gereedschap&i=2000&AIRCHECKER

[/url]
ochikiro

BerichtGeplaatst: Do Apr 11, 2013 12:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Accu-gauge past iig niet op ventielen latex binnenbandjes van Michelin en Challenge. #dju #buyerbeware Van die ventielen is de diameter net iets te ruim. Nog niet aan modificaties gedacht.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fatbikes
Pagina 1 van 1

Ga naar: