Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

  Project Koga Miyata ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Auteur Bericht
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Do Nov 01, 2012 9:05 pm    Onderwerp: Project Koga Miyata Reageer met quote

Hallo ik ben Zwindle,

Nieuw op dit forum, waar ik in de toekomst waarschijnlijk wel wat vragen ga stellen:-)

Ik heb een oude Koga Miyata op de kop getikt om een Fixie of Single Speed te bouwen.
Ik wil het frame kaal halen en op nieuw spuiten en dan met originele Koga Miyata stickers weer in (semi) originele klassieke staat terug brengen.
Dus een Fixie of Single Speed met Klassieke Look.

En ik heb meteen een vraag: kan ik de as van het voorwiel (nu met snelspanner) vervangen voor een gewone as met moeren of moet ik dan de naaf aanpassen?

De Fiets:

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Mattin



Geregistreerd op: 31-8-2011
Berichten: 465
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Nov 01, 2012 10:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuwe as kan gewoon, die kan je kopen bij de halfords voor +-6 euro als ik het goed weet. Kwestie van de conussen aan de ene kant eraf draaien en je kan je as eruit trekken en de nieuwe vaste as erin doen Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Vr Nov 02, 2012 11:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mattin schreef:
Nieuwe as kan gewoon, die kan je kopen bij de halfords voor +-6 euro als ik het goed weet. Kwestie van de conussen aan de ene kant eraf draaien en je kan je as eruit trekken en de nieuwe vaste as erin doen Smile



Oh dat is raar want ik had het voorwiel meegenomen naar de fietsenmaker en hij zei ja dat kan laat maar even hier dan zet ik het er wel in.
Maar toen ik thuis kwam zag ik dat de donkere ring in de naaf weg was.
Toen ik tegen de fietsenmaker zei: je bent die ringen vergeten, zei hij: dat kan niet anders, dan past het niet.
Hebben jullie enig idee waarom hij dit gedaan heeft en of het kwaad kan?
En waar dient die ring voor?


Hier zit hij er nog in:


En zo is het nu
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Di Nov 06, 2012 4:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het frame is toch meer beschadigd en geroest dan ik dacht, dat wordt spuiten.



Maar dan kan ik wel meteen alle onnodige haken en ogen weghalen, zoals de bevestiging voor de versnellingshandels.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2012 1:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zo dat is één!




En twee!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2012 2:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

zwindle schreef:
Mattin schreef:
Nieuwe as kan gewoon, die kan je kopen bij de halfords voor +-6 euro als ik het goed weet. Kwestie van de conussen aan de ene kant eraf draaien en je kan je as eruit trekken en de nieuwe vaste as erin doen Smile



Oh dat is raar want ik had het voorwiel meegenomen naar de fietsenmaker en hij zei ja dat kan laat maar even hier dan zet ik het er wel in.
Maar toen ik thuis kwam zag ik dat de donkere ring in de naaf weg was.
Toen ik tegen de fietsenmaker zei: je bent die ringen vergeten, zei hij: dat kan niet anders, dan past het niet.
Hebben jullie enig idee waarom hij dit gedaan heeft en of het kwaad kan?
En waar dient die ring voor?



Hier zit hij er nog in:


En zo is het nu



Heeft niemand een antwoord hier op?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Basabc



Geregistreerd op: 1-7-2012
Berichten: 75
Woonplaats: Zuid-Limburg

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2012 3:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat heb je netjes gedaan!
Zoals ik begrijp uit de plaatjes is het zwarte kapje een stofkapje.
Hij heeft je oude as eruit gehaald en waarschijnlijk een te kleine nieuwe as erin gestopt zodat het stofkapje niet meer pasten. Het kan ook zijn dat hij een dikkere as erin heeft gestopt zodat hij niet door de stofkap ging. Het is wel belangrijk om je kogellagers stofdicht af te dekken, en dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Onder het rijden kan er van alles tussen je lagers komen waardoor deze erg snel gaan slijten, maar er valt mee te rijden.
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder


Geregistreerd op: 8-1-2002
Berichten: 7292
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2012 3:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Basabc schreef:
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!


Ik wil dat iets nuanceren, met deze wetenschap zou ik die fietsenmaker mijden.

JJ
_________________
Singlespeed Central: Singlespeed, 29-ers and more!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
nutsjesmoar



Geregistreerd op: 1-11-2011
Berichten: 74
Woonplaats: Mantgum

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2012 11:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

precies, support your LBS, zolang hij z'n werk wel een beetje goed doet..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN messenger Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2012 2:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Basabc schreef:
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!


Ik wil dat iets nuanceren, met deze wetenschap zou ik die fietsenmaker mijden.

JJ
Ik ga idd niet meer naar DIE fietsenmaker toe!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2012 2:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nutsjesmoar schreef:
precies, support your LBS, zolang hij z'n werk wel een beetje goed doet..
Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk zelf doen, maar voor sommige dingen heb je een goede meedenkende fietsenmaker nodig Very happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2012 2:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Basabc schreef:
Dat heb je netjes gedaan!
Zoals ik begrijp uit de plaatjes is het zwarte kapje een stofkapje.
Hij heeft je oude as eruit gehaald en waarschijnlijk een te kleine nieuwe as erin gestopt zodat het stofkapje niet meer pasten. Het kan ook zijn dat hij een dikkere as erin heeft gestopt zodat hij niet door de stofkap ging. Het is wel belangrijk om je kogellagers stofdicht af te dekken, en dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Onder het rijden kan er van alles tussen je lagers komen waardoor deze erg snel gaan slijten, maar er valt mee te rijden.
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!

Bedankt Basabc,

Ik had al het vermoeden dat het zoiets moest zijn met dat stofkapje.
Maar kan je normaal gesproken die stofkapjes er af halen en weer terug plaatsen?
Want dan ga ik er gewoon nieuwe stofkopjes inzetten, en desnoods een nieuwe as want het moet wel goed zijn vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2012 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen even de derailleur bevestiging eraf gehaald, moet nog een beetje in model gemaakt worden maar lijkt al aardig.



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Basabc



Geregistreerd op: 1-7-2012
Berichten: 75
Woonplaats: Zuid-Limburg

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2012 3:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die stofkapjes kun je gewoon eraf halen en erop zetten, maar elke naaf heeft andere mate van stofkapjes als ik me niet vergis.
Als ik me niet vergis zijn je lagers niet goed afgedekt en ziet je naaf ongeveer zo eruit maar dan met een as erin, ik weet dus niet of er met de as wat je nu hebt gekregen van je fietsenmaker de stofkapjes erin passen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten



Geregistreerd op: 16-4-2009
Berichten: 965
Woonplaats: Kiel Windeweer

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2012 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

zwindle schreef:
Basabc schreef:
Dat heb je netjes gedaan!
Zoals ik begrijp uit de plaatjes is het zwarte kapje een stofkapje.
Hij heeft je oude as eruit gehaald en waarschijnlijk een te kleine nieuwe as erin gestopt zodat het stofkapje niet meer pasten. Het kan ook zijn dat hij een dikkere as erin heeft gestopt zodat hij niet door de stofkap ging. Het is wel belangrijk om je kogellagers stofdicht af te dekken, en dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Onder het rijden kan er van alles tussen je lagers komen waardoor deze erg snel gaan slijten, maar er valt mee te rijden.
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!

Bedankt Basabc,

Ik had al het vermoeden dat het zoiets moest zijn met dat stofkapje.
Maar kan je normaal gesproken die stofkapjes er af halen en weer terug plaatsen?
Want dan ga ik er gewoon nieuwe stofkopjes inzetten, en desnoods een nieuwe as want het moet wel goed zijn vind ik.


Er zijn een aantal verschillende afmetingen schroefdraad voor voor-assen. De juiste aanpak is dat je een as met moertjes uitzoekt die exact dezelfde draadsoort heeft als de originele as, je hoeft dan alleen de as te vervangen, en stofkapjes etc kun je gewoon hergebruiken. De luie methode is dat je lukraak een Boghal asje pakt met ongeveer conussen uit boter die bijna past en en hoop onderdelen overhoudt
_________________
/Marten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2012 4:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

marten schreef:
zwindle schreef:
Basabc schreef:
Dat heb je netjes gedaan!
Zoals ik begrijp uit de plaatjes is het zwarte kapje een stofkapje.
Hij heeft je oude as eruit gehaald en waarschijnlijk een te kleine nieuwe as erin gestopt zodat het stofkapje niet meer pasten. Het kan ook zijn dat hij een dikkere as erin heeft gestopt zodat hij niet door de stofkap ging. Het is wel belangrijk om je kogellagers stofdicht af te dekken, en dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Onder het rijden kan er van alles tussen je lagers komen waardoor deze erg snel gaan slijten, maar er valt mee te rijden.
Mijn tip is om zo veel mogelijk de fietsenmaker te vermijden, en zoveel mogelijk bronnen zoals internet te raadplegen. Kost je veel minder en je leert er ook nog eens van!

Bedankt Basabc,

Ik had al het vermoeden dat het zoiets moest zijn met dat stofkapje.
Maar kan je normaal gesproken die stofkapjes er af halen en weer terug plaatsen?
Want dan ga ik er gewoon nieuwe stofkopjes inzetten, en desnoods een nieuwe as want het moet wel goed zijn vind ik.


Er zijn een aantal verschillende afmetingen schroefdraad voor voor-assen. De juiste aanpak is dat je een as met moertjes uitzoekt die exact dezelfde draadsoort heeft als de originele as, je hoeft dan alleen de as te vervangen, en stofkapjes etc kun je gewoon hergebruiken. De luie methode is dat je lukraak een Boghal asje pakt met ongeveer conussen uit boter die bijna past en en hoop onderdelen overhoudt


Ik ben bang dat die fietsenmaker de luie methode heeft toegepast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
psychoaiko666



Geregistreerd op: 17-7-2012
Berichten: 50
Woonplaats: HEERLEN met een N KUT

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2012 7:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

ahh, stofkapjes zijn niet per sé nodig, d'r zijn genoeg mountainbikes met open lagers. goed je hebt misschien wat meer slijtage, maar ach, dat gebeurt zowiezo.
_________________
wie zet nu weer een boom in de weg?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2012 11:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

psychoaiko666 schreef:
ahh, stofkapjes zijn niet per sé nodig, d'r zijn genoeg mountainbikes met open lagers. goed je hebt misschien wat meer slijtage, maar ach, dat gebeurt zowiezo.



Thanks,

Ik ga er voorlopig gewoon zo mee fietsen.
Maar ik wil de fiets zo origineel mogelijk houden/maken, dus in de toekomst moet dat stofkapje er wel weer op. Ik heb speciaal een donorfiets gekocht met Mavic velgen en die helemaal gepolijst en dan haalt die fietsenmaker dood leuk die stofkapjes er uit Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Basabc



Geregistreerd op: 1-7-2012
Berichten: 75
Woonplaats: Zuid-Limburg

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2012 8:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maak je maar niet zo druk over die stofkapjes, als je de eerste paar kaar op je nieuwe fix hebt gereden ben je ze helemaal vergeten :p
Maar als je ze echt graag terug wilt gewoon effe naar de fietsenmaker hij zal ze vast wel ergens in een doos hebben gegooid en anders zijn ze wel op internet te vinden voor een prikkie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
zwindle



Geregistreerd op: 30-10-2012
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Wo Dec 05, 2012 4:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ondertussen nog een oudere Miyata gekocht voor onderdelen omdat de fiets waar ik mee bezig ben uit 1996 is en dus te nieuw om een klassieke 80tiger jaren look te krijgen.
Ik heb ook besloten dat het geen fix wordt, maar een single speed met remmen.

Het aluminium van de crank, pedalen, tandwielen, stuur en de remmen is geanodiseerd dus dat moet er eerst afgeschuurd worden met 400 waterproof:








En meteen overal nieuwe lagers in natuurlijk!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Fixed gear
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Forum powered by phpBB © 2000-2007 phpBB Group
© 1999-2008 Dirty Pages · Privacybeleid · Gebruiksvoorwaarden · Adverteren · Contact