Information about Dirty Pages in English
Nickname   Wachtwoord 

[special] Test: Camelbak Charge LR ZoekenZoeken

Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Auteur Bericht
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Zo Aug 05, 2012 4:35 pm    Onderwerp: [special] Test: Camelbak Charge LR Reageer met quote

De Charge LR is compleet anders dan de drinkrugzakken die we tot dusverre van Camelbak gewend zijn. Het waterreservoir zit niet langgerekt en hoog op de rug zoals gebruikelijk, maar juist laag op de rug in de breedte. Wat ook gelijk opvalt is het dunne Nylon waarvan de rugzak is gemaakt. Het lijkt wel een soort parachute-stof. Tezamen met andere lichtgewicht materialen weegt de Charge LR slechts 460 gram. Dat is merkbaar wanneer je hem optilt. Ter vergelijking, een Camelbak Mule weegt 670 gram.

Reservoir

Het idee van het lage Lumbar Reservoir, waar LR voor staat, komt uit de wandelsport. Hier is een reservoir op de heupen niet ongebruikelijk. Het reservoir heeft een capaciteit van 2 liter en is toegankelijk via een handige dop, welke te openen is door deze een kwartslag te draaien.
Het mondstuk, waarin je moet bijten om water te kunnen drinken, werkt erg prettig en is voorzien van een kraantje. Hiermee kun je de zak opbergen zonder dat er water uit kan komen. Ondanks dat het reservoir helemaal onderin zit is deze goed leeg te drinken. Het helpt om de lucht er goed uit te laten voor het dichtdraaien van de vulopening. Door te trekken aan spanbanden in de zijkant van de ‘vleugels’ kan er extra druk uitgeoefend worden op de zijkanten van het reservoir zodat deze ook goed leeggedronken kunnen worden.

De schoonmaak van het reservoir is nog niet optimaal. De verticale Camelbak reservoirs zijn op te hangen en kunnen open worden gehouden om deze van binnen te laten drogen. Bij het horizontale reservoir is dit niet het geval. De slangopening zit niet in het midden en er is geen systeem om de zak open te houden. Dit is door de vorm überhaupt lastig. Er zit dus niets anders op dan hem van binnen goed af te drogen, wat lastiger wordt gemaakt door de nokjes in het reservoir.

De drinkslang is met een snelkoppeling van het reservoir los te koppelen. Hierdoor is deze goed schoon te houden vanaf beide zijden. De in de schoonmaakset geleverde borstel is te kort om de slang vanuit één kant schoon te kunnen maken. De schoonmaakset is apart verkrijgbaar.

Comfort

Door het laag gelegen reservoir is de Charge LR aan de onderkant een stuk breder en zwaarder dan een gebruikelijke Camelbak. Deze ‘vleugels’ zijn verwerkt in de heupband. De Charge LR zit hierdoor als een soort aapje op je rug wat hem erg comfortabel maakt. Naast de heupband is er ook een verstelbare borstband.
Doordat het meeste gewicht onderin zit zorgt dit er voor dat de rugzak minder gauw in de nek hangt bij ruiger werk zoals Enduro en All Mountain.
Het Exoskeleton rugpaneel zorgt ervoor dat er lucht tussen de tas en de rug kan komen waardoor je hier minder gaat zweten.

Bergruimte

De Charge LR heeft ruimte voor 7 liter bagage. In de praktijk betekent dit, dat er genoeg ruimte is voor een multi-tool, pompje, binnenbanden, telefoon, portemonnee en eventueel een extra jasje.

Het grote bergvak bovenin heeft 3 kleinere vakken voorzien van klittenband. Ook is er voorzien in een haakje om je sleutels aan te hangen zodat je deze zeker niet kwijt gaat raken. Bovenop het grote vak zit aan de buitenzijde een vak over bijna de gehele lengte van rekbare stof om bijvoorbeeld een shirtje in te kunnen doen.
Ten slotte zijn er nog twee zijvakken op de ‘vleugels’. Deze zijn makkelijk bereikbaar zonder de rugzak af te hoeven doen. Ideaal voor sportvoedingen of geld.

Conclusie

De Charge LR is een fijne drinkrugzak. Licht van gewicht en comfortabel. Het lage horizontale reservoir heeft als voordeel dat het meeste gewicht onderin zit. Hierdoor blijft deze beter op zijn plek. De bergruimte is ook goed te gebruiken doordat het reservoir niet in de weg zit. Nadeel is dat dit type reservoir niet zo makkelijk schoon te maken is in vergelijking met de andere modellen. Als je hier wat meer moeite voor wilt doen is de Charge LR een perfect bikemaatje.

Prijs: 90-100 euro.
www.camelbak.com/Sports-Recreation/Packs/2012-Charge-LR.aspx
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
JJ
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Zo Aug 05, 2012 7:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er naar zitten kijken maar ben veilig voor de Mule gegaan weer, zou hem wel een keer willen proberen, het idee klinkt goed. Wel lijkt hij heel lang (op de rug), maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

Wat betreft drogen, droogt iedereen zijn water reservoir altijd? Ik eigenlijk zelden, en met gebruik van alleen water blijft hij eigenlijk vrij lang vrij schoon Smile

De schouderbanden zien er ook vrij dun uit, is dat niet niet comfortabel?

JJ
De Lars Cuevas

BerichtGeplaatst: Zo Aug 05, 2012 7:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Wel lijkt hij heel lang (op de rug).

dat lijkt idd zo, je komt zo nooit meer bij je shirtzakjes, niet?

Ik heb zelf nog een oude rocket met zo'n plat breed reservoir, die heeft dat probleem minder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de bikes van deze gebruiker
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Zo Aug 05, 2012 8:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

JJ schreef:
Ik heb er naar zitten kijken maar ben veilig voor de Mule gegaan weer, zou hem wel een keer willen proberen, het idee klinkt goed. Wel lijkt hij heel lang (op de rug), maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

Wat betreft drogen, droogt iedereen zijn water reservoir altijd? Ik eigenlijk zelden, en met gebruik van alleen water blijft hij eigenlijk vrij lang vrij schoon Smile

De schouderbanden zien er ook vrij dun uit, is dat niet niet comfortabel?

JJ

Hij is vrij lang inderdaad.
De schouderbanden heb ik niet als oncomfortabel ervaren, niks van gemerkt in ieder geval en had hem wel aardig volgepropt. Twee binnenbanden, fotocamera erbij, extra shirtje.
Naar boven
Ruben
Forumbeheerder

BerichtGeplaatst: Zo Aug 05, 2012 8:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Lars Cuevas schreef:
JJ schreef:
Wel lijkt hij heel lang (op de rug).

dat lijkt idd zo, je komt zo nooit meer bij je shirtzakjes, niet?

Ik heb zelf nog een oude rocket met zo'n plat breed reservoir, die heeft dat probleem minder.

Hmm good thinking. Je kunt inderdaad niet zo heel goed meer bij de zakjes. Persoonlijk gebruik ik die zakjes ook nooit als ik een rugzak gebruik. Je krijgt er wel twee zakjes aan de zijkant voor terug. Ik denk dat dat ook wel werkt, maar ik weet natuurlijk niet wat jij altijd meeneemt.
Naar boven
Sinter

BerichtGeplaatst: Ma Aug 06, 2012 9:06 pm    Onderwerp: Re: [special] Test: Camelbak Charge LR Reageer met quote

Wat een lelijk ding.
Idee is leuk maar op DP wil het oog ook wat!!!!

grt

Sinter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
marten

BerichtGeplaatst: Ma Aug 06, 2012 10:06 pm    Onderwerp: Re: [special] Test: Camelbak Charge LR Reageer met quote

Sinter schreef:

Wat een lelijk ding.
Idee is leuk maar op DP wil het oog ook wat!!!!

tís inderdaad net of je rondfietst met een luier op je rug Wink Angel...
Thomas_mtb

BerichtGeplaatst: Di Aug 07, 2012 5:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat drogen/schoonmaken betreft: mijn Mule Reservoir vanaf dag 1 het tuitje afspoelen onder heet water, reservoir aan buitenkant drogen en dan de vriezer in...gaat nu al langer dan een jaar goed en geen gekke smaak aan het water oid. En belangrijkste: geen aanslag in het reservoir zelf!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de bikes van deze gebruiker
mateis

BerichtGeplaatst: Do Aug 09, 2012 1:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nah, bij mij staat er vaak nog wel een half litertje water in. Maak em nooit droog, eigenlijk en hou em gewoon dicht. Als ik de zak langer dan een week of twee niet gebruik spoel ik em even om voor ik em vul, speciaal het mondstukje even 'kneden' om evt zwarte goo los te krijgen (en daarna weg te spoelen). Mijn reservoir is nu 10jr oud, slang 1x vervangen. Niets mis mee, water (geen sportdrank, uiteraard...) smaakt ook niet raar.

Het is uiteindelijk maar kraanwater, he. Hooguit in het mondstukje stop je wat dingetjes die behoorlijk kunnen groeien. Ik ga geen verantwoordelijkheid nemen voor jouw acties (of juist: gebrek daaraan), maar ik heb er nog nooit wat van gemerkt iig. Wink

On topic: leuke tas, eindelijk weer eens iets innovatiefs van Camelbak. En eindelijk niet meer zo bizar zwaar en overbuild (de Dakine-rage gaat/ging totaal aan mij voorbij). Maar idd wel erg groot. Voor een reepje moet je nu eerst weer een ritsje losmaken? Dat kan toch niet de bedoeling zijn...

Ga je ook minder zweten op je bovenrug, omdat er minder gewicht op rust? Klinkt misschien gek, maar met dezelfde tas zwaarder bepakt zweet ik meer, voor m'n gevoel.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie    Dirty Pages forum index -> Nieuwsberichten reacties
Pagina 1 van 1

Ga naar: